دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

وام ودیعه مسكن همچنان بی اعتبار!/ چرا بانك ها ودیعه مسكن را پرداخت نمی كنند؟
 
در حالی كه ارائه كد رهگیری در تمامی معاملات مسكن طبق قانون اجباری والزامی شده اما هستند هنوز مشاورانی كه حاضر به ارائه كد رهگیری به مستاجران خود نیستند.
به گزارش خبرنگار مسكن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز ها بازار اجاره مسكن به بهانه دریافت وام ودیعه مسكن بسیار داغ شده و این در حالی است كه هنوز بسیار از متقاضیان برای گرفتن این وام نتوانستند از مشاوران املاك كد رهگیری دریافت كنند.

بازار دریافت كد رهگیری این روز ها در بسیاری از مشاوران املاك داغ شده و همین امر خود باعث سو استفاده بسیاری از دلالان و سوداگران این بازار شده است به طوری كه در حال حاضر شاهدیم كه بسیاری از مشاوران املاك كد رهگیری به مشتریان نمی دهند و پس از آنكه چند روز از عقد قرارداد گذشت و مستاجر متوجه عدم ارائه كد رهگیری شد اعلام می كنند كه باید مبلغی مجددا پرداخت كنید تا برای شما كد رهگیری صادر شد.

مشاور املاك مبلغ اضافه تر برای ارائه كد رهگیری می خواهد براساس این گزارش در همین رابطه یكی از مستاجران كه در امام زاده حسن ساكن است با بیان اینكه در مرداد ماه ما قرارداد منعقد كردیم، اما مشاور املاك با وجود آنكه كمیسیون را كامل دریافت كرد هیچ كد رهگیری ارائه نداد.

او ادامه داد: با وجود آنكه چندین بار به بنگاه مراجعه كردیم از ما درخواست 600 هزار تومان كرده تا مجددا برای ما كد رهگیری صادر كند.

خدایی افزود: به تمامی بخش و ها حتی خود اتحادیه هم مراجعه كردیم، اما هیچ پاسخی در این خصوص نگرفتیم.

مالك با بنگاه برای ندادن كد رهگیری زدوبند كرده است همچنین فاتحی یكی دیگر از مستاجران در این بخش با بیان اینكه مالك و بنگاهی با یكدیگر زد و بند كرده و مشاور املاك به ما كد رهگیری نداده است، افزود: مالكان به بهانه اینكه تصور می كنند شاید از آن ها مالیات كسر شود حاضر به دریافت كد رهگیری نیستند كه این خود باعث ایجاد مشكلات بسیار زیادی برای ما مستاجران شده است.

او افزود: قرارداد ما 100 میلیون و ماهی 2 میلیون تومان است كه برای كمیسیون این قرارداد ما حدود 1 میلیون تومان هر طرف پرداخت كرده، اما با این وجود هیچ كد رهگیری به ما ارائه نشده است.

پس از درج خبری در خصوص مشكلات دریافت كنندگان وام ودیعه مسكن تاكنون چندین مورد از تخلفات مشاوران املاك به گوش ما رسیده كه در این خصوص هم اتحادیه املاك هشدار های را به اصناف خود مبنی بر پلمپ واحد را داده است، اما با این وجود باز هم شاهد ارائه كد های رهگیری صوری و همچنین دریافت مبالغ هنگفت در این بخش هستیم.

یادگیری دریافت كد رهگیری صوری توسط مالك! در همین رابطه یكی از كاربران اعلام كرده؛ سرپرست خانوار هستم و صاحبخانه ام دارای چند واحد مسكونی است و ژبق روال آن ها را نیز اجاره داده است، هنوز هیچ مالیاتی بابت خالی ماندن واحدهای مسكونی پضع نشده و این فرد هم از اجاره دادن امتناع می كند و مابقی هم برای اجاره دادن شرط عدم دریافت كد رهگیری را می دهد.

مشكل ضامن برای وام اصلی ترین دغدغه مستاجران است مشكل ضامن برای دریافت كد رهگیری یكی دیگر از اصلی ترین مشكلات مستاجران و وام گیرندگان ودیعه مسكن هست كه تاكنون بانك مركزی هیچ پاسخی در این خصوص نداده است و از سوی دیگری وزارت راه و شهرسازی هم اعلام می كند با بانك مركزی در این خصوص صحبت شده و اعلام كرده ایم كه شرایط را برای وام گیرندگان تسهیل كنند.

به نظر می رسد در بسیاری از بانك ها علاوه بر آنكه وام گیرندگان باید دو ضامن رسمی و كارمند بیارند باید چك و سفته چند میلیون تومانی هم بیاورند كه این خود باعث گلگی و ناراحتی بسیاری از مستاجران شده است.

وام ودیعه مسكم همچنان بی اعتبار! صدور كد رهگیری برای تمامی معاملات اجباری است براساس این گزارش چندی پیش محمود محمود زاده معاون مسكن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینكه معرفی سهمیه به بانك های مختلف انجام شده، اما هنوز بانك ها تسهیلات را به متقاضیان پرداخت نكرده اند و مدعی هستند كه اعتباراتشان به اتمام رسیده است، گفت: بانك مركزی باید تمامی این موضوعات را پیگیری كند و در حال حاضر هم وزارت راه و شهرسازی پیگیری و مكاتبات لازم برای پرداخت تسهیلات توسط بانك ها و شعب مختلف را انجام می دهد.

او ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم را برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان را انجام می دهد و برای تسهیل در پرداخت وام ودیعه مسكن ما سعی كرده ایم اقدامات را برای افراد آسان تر كنیم و به تمامی بانك ها كه اسامی آن ها در این بخش قید شده سهمیه تخصیص داده می شود و تمامی موارد باید توسط بانك ها و شعبه ها پیگیری شود.

محمودزاده بیان كرد: تمامی مشكلات و نگرانی ها كه متقاضیان به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام كرده اند، پیگیری و در اولین جلسه حضوری با بانك مركزی به این موارد رسیدگی خواهد شد.

معاون مسكن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: پیش از این طبق مذاكراتی كه انجام دادیم اعلام شده بود كه بانك ها همكاری لازم را انجام خواهند داد و شرایط پرداخت را آسان تر خواهند كرد.

محمود زاده همچنین درباره ارائه كد رهگیری توسط مشاوران املاك هم گفت: كد رهگیری یك تكلیف قانونی است و طبق قانون باید برای تمامی قرارداد هایی كه در مشاور املاك منعقد می شود كد رهگیری صادر شود.

او با بیان اینكه اگر در گذشته كد رهگیری یك انتخاب بوده است، گفت: در حال حاضر دریافت كد رهگیری یك اجبار شده و باید این موضوع در تمامی معاملات رعایت شود.

معاون مسكن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی یادآور شد: در سال گذشته برای تسهیل گری متقاضیان و كسانی كه كد رهگیری نداشته اند مقرر شد با پرداخت هزینه 200 تا 300 هزار تومانی و با هماهنگی اتحادیه املاك و اصناف كد رهگیری صادر شود، اما این به معنای آن كد صوری نیست و باید تمامی موارد لازم از جمله ثبت قرارداد و مشخصات مالك مستاجر و اطلاعات كامل ملك ثبت شود.

پلمپ واحد صنفی كه كد رهگیری صادر نكند همچنین عبدالله اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه املاك استان تهران در گفتگو با خبرنگار مسكن باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشكلات كد رهگیری وام ودیعه مسكن گفت: دریافت كد رهگیری برای تمامی مشاوران املاك دارای هزینه است، اما نباید به هیچ عنوان مشاوران املاك در هنگام عقد قرارداد اجاره، هزینه ای بابت ارائه كد رهگیری دریافت كنند و از سوی دیگر دادن كد رهگیری برای مستاجر الزامی است.

او ادامه داد: زمانی كه قراردادی بسته می شود هر دو طرف باید كمیسیون مشاوران املاك را پرداخت كنند، اما این به معنای آن نیست كه هزینه دیگری بابت ارائه كد رهگیری به مشاوران املاك پرداخت كنند.

اوتادی اظهار كرد: ممكن است قراردادی منعقد شده، اما كد رهگیری دریافت نكرده باشد و بعد از مدتی برای دریافت كد رهگیری باید تمامی مبلغ تعرفه را پرداخت كند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه املاك استان تهران بیان كرد: به طور مثال اگر قراردادی 100 میلیون تومان و ماهانه 2 میلیون تومان اجاره باشد باید 500 هزار تومان برای 100 میلیون تومان و 500 هزار تومان هم برای ماهیانه 2 میلیون تومان پرداخت كند كه با ارزش افزوده 9 درصد در مجموع باید یك میلیون و 90 هزار تومان در هنگام عقد قرارداد پرداخت كند.

او با بیان اینكه در حال حاضر دریافت كد رهگیری به صورت صوری به دلیل ثبت آن در سامانه املاك افزایش یافته است، گفت: در صورتی كه مشاور املاكی قرارداد صوری برای ارائه كد رهگیری منعقد كند طبق قانون به صورت كامل پلمب می شود و باید تمامی اسناد و مدارك آن به رویت برسد و تا 5 سال باید تمامی قرارداد بین مالك و مستاجر بایگانی شود.

اوتادی با اشاره به اینكه تعیین 25 درصد نرخ اجاره توسط ستاد ملی مقابله با كرونا یك اقدام كاملا غیر كارشناسی شده است، افزود: متاسفانه این تعیین سقف اجاره خود باعث افزایش نرخ تورم شده و همین تعیین نرخ اجاره از سوی دیگر پرداخت وام ودیعه مسكن توسط بانك ها باعث شده كه بازار اجاره با نوسان روبرو شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه املاك استان تهران با تاكید بر اینكه پرداخت این وام توسط بانك ها باعث شده كه یك كاسبی بین بانك ها و سایر بخش ها ایجاد شود، افزود: در صورتی كه بانك ها و یا دولت خود بخواهد به مستاجران كمك كند باید تسهیلاتی بدون سود و یا كارمزد كمتر پرداخت می كرد.

وی با تاكید بر اینكه تصمیمات دولت برای بخش اجاره منجر به اختلافات بین مستاجر و موجر شده است، گفت: در حالی كه بسیاری از مالكان قصد افزایش اجاره بها كمتر از این نرخ را داشتند، اما دولت به افزایش 25 درصدی رسمیت داد و باعث شد قیمت ها در بخش اجاره افزایش یابد و اختلافات مستاجران و مالكان بیشتر شود

براساس این گزارش با وجود آنكه مهلت ثبت نام در سامانه برای دریافت كد رهگیری تا آذر ماه تمدید شده است، اما همچنان بسیاری از متقاضیان برای دریافت این وام با مشكلات بسیار زیادی روبرو هستند كه بخش عمده ای از این مشكلات باید توسط بانك مركزی برطرف شود، اما ازسوی دیگر باید نهاد های نظارتی اقدامات لازم جهت كنترل و جلوگیری از سو استفاده برخی از مشاوران املاك در ارائه كد رهگیری را انجام دهند.
   تاریخ: ۰۷:۴۲ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۲