دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

تجربه مددكاران در حمایت از كودكان سیلزده پلدختر، در همایش مددكاری و سلامت روانی – اجتماعی كودكان ارائه شد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

تجربه مددكاران در حمایت از كودكان سیلزده پلدختر، در همایش مددكاری و سلامت روانی – اجتماعی كودكان ارائه شد

تجربه موفق مددكاران اجتماعی در حمایت از كودكان سیلزده پلدختر، توسط دكتر معصومه معارف وند عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در همایش مددكاری و سلامت روانی - اجتماعی كودكان ارائه شد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، این تجربه كه مطالعه ای نیز تحت عنوان « حمایت از كودكان در شرایط بحرانی پس از حوادث طبیعی » در پی داشت، حاصل تلاش چهار مددكار اجتماعی اعزامی از تهران به سرپرستی دكتر معارف وند بود كه از اردیبهشت تا مردادماه 1398 در منطقه حاشیه رود كشكان با همكاری 15 نیروی داوطلب جمعیت هلال احمر اجرا شد.

دكتر معارف وند كه مسئولیت پنل « كودكان در بحران های طبیعی، روانی و اجتماعی » در همایش مددكاری و سلامت روانی - اجتماعی كودكان را بعهده داشت، در مورد چگونگی این فعالیت گفت: با ارزیابی وضعیت مردم این منطقه كه اكثرا خانه های خود را در اثر سیل و سیلاب از دست داده و در چادر و یا كمپ های هلال احمر اسكان داشتند، طی سه الی چهار روز، 147 پرونده از خانواده های نیازمند به خدمات تشكیل شد.

وی، « حضور منظم مددكاران اجتماعی در منطقه و ارتباط مستقیم هفتگی با خانواده ها و ارائه خدمات در خانه ها و چادرها، بجای مراجعه مردم سیلزده به مركز مددكاری اجتماعی »، را از نكات مثبت و تاثیرگذار در تقویت ارتباطات و نیازسنجی ساكنان منطقه ذكر كرد.

استاد مددكاری اجتماعی افزود: ارزیابی نیازها بطور منظم و براساس شرایط خانواده ها و بصورت انعطاف پذیر به مدت سه ماه انجام شد و بعضی از خدمات بصورت آموزشی داده شد، اما برخی از خدمات نیز باید حمایت یابی می شد.

وی با توضیح چگونگی حمایت یابی و ارزیابی نیازها، اظهار داشت: « بی خانمانی و مشكلات مالی، اضطراب بالا، مشكلات خواب، كاهش اعتماد اجتماعی و پرخاشگری، خشونت خانگی بویژه خشونت نسبت به كودكان، مشكلات بهداشتی (مانند نبود آب سالم و امكانات شستشو و حمام)، ساخت و سازهای ناایمن در محله، وجود چاه ها و كانال های فاضلاب بدون درپوش كه احتمال سقوط افراد بویژه كودكان را زیاد كرده بود »، از مهمترین مشكلات ساكنان این منطقه از پلدختر بود.

وی تصریح كرد: متاسفانه در ارزیابی ها، نیازهای كودكان در كوی سازمانی ها نادیده گرفته شده و هیچ امكاناتی برای آنان پیش بینی نشده بود و لذا، كودكان در بیرون چادرها از بی برنامه گی، با یكدیگر دعوا می كردند و والدین نیز به دلیل مشكلات و بهانه گیری كودكان، به آنان پرخاشگری داشتند.

دكتر معارف وند مسئول گروه مددكاران اعزامی افزود: با توجه به این شرایط، تمركز را بر بهبود شرایط كودكان گذاشتیم، بطوری كه یك سالن ورزشی را شناسایی كردیم و با همكاری جمعیت هلال احمر، این سالن را به فضای دوستدار كودك و نوجوان شهرستان پلدختر تبدیل كردیم و در واقع، محیط ایمنی برای كودكان آماده شد تا كودكان 3 تا 6 سال و 16 تا 18 سال و خانواده های آنان را تحت پوشش خدمات سرگرمی و آموزشی قرار بدهد.

وی با اشاره به استقبال بسیار خوب كودكان و خانواده های آنان از اجرای این طرح، گفت: برغم دسته بندی كودكان و سانس بندی ساعات استفاده كودكان در سنین مختلف از مركز دوستدار كودك و نوجوان، كودكان جلوتر از زمان مجاز خودشان، پشت در این مركز آماده بودند تا زودتر وارد شده و از وسایل و محیط شاد و جذاب این مركز استفاده كنند.

دكتر معارف وند افزود: مجموعا 119 كودك علاوه بر بازی های گروهی با وسایل اهدایی خیران به این مركز (مانند فوتبال دستی)، از خدمات آموزشی (مثل بهداشت فردی، استقلال و چگونگی ارتباط متناسب با نیازها) و مشاوره مربیان و مددكاران اجتماعی استفاده كردند، ضمن آنكه خدمات آموزشی و مشاوره به والدین آنان، حمایت یابی، ارجاع و پیگیری لازم برای رفع نیازهای آنان انجام شد.

وی اظهار داشت: در خاتمه كارمان نیز به یكباره منطقه را ترك نكردیم، بلكه با اطلاع رسانی به خانواده ها، آنان و كودكان را برای ترك منطقه آماده ساختیم. و قبل از ترك منطقه، نسبت به تهیه خلاصه پرونده و ارجاع خانواده های نیازمند اقدام شد، ضمن آنكه مراسم اختتامیه طرح مداخله روانی و اجتماعی با مشاركت فعال كودكان برگزار شد.

وی همچنین گفت كه وسایل و تجهیزات مركز دوستدار كودك و نوجوان را هم پس از تعطیلی آن، به كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان واگذار شد.

این متخصص حوزه مددكاری اجتماعی تصریح كرد: یك سال بعد تاثیر مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت و یكی از فارغ التحصیلان گروه رشد و پرورش كودكان پیش از دبستان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با اجرای مطالعه ای، خدمات یك سال قبل با مقایسه مشكلات رفتاری كودكان دریافت كننده خدمات از فضای دوستدار كودك و تیم های سحر جمعیت هلال احمر به عنوان متولی حمایت روانی و اجتماعی از آسیب دیدگان در ایران، مورد ارزیابی قرار گرفت و نتایج بسیار رضایتبخش و نشان دهنده فعالیت تخصصی و استاندارد از سوی فضای دوستدار كودك و نوجوان بود.

در تحقیقی كه توسط خانم نورشرق فارغ التحصیل حوزه رشد و پرورش كودكان پیش از دبستان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اجرا و در این همایش ارائه شد، « فضای ارائه خدمت مركز دوستدار كودك، بخاطر سرپناه ایمن و امكانات با استقبال روبه رو شد، و میان مدت بود، برقراری ارتباط با مراقبین كودكان و والدین، چند بعدی بودن خدمات، بومی بودن مربیان، ارائه خدمات متناسب با جنسیت كودكان، ارائه خدمات متناسب با گروه سنی كودكان، روش های ترغیب كودكان برای دریافت خدمات »، عوامل موثر در موفقیت تیم مددكاران اجتماعی محسوب شد كه نتایج آن به سیاستگذاران كمك می كند كه خدمات مناسب با شرایط كودكان دچار بحران ارائه بدهند و باعث كاهش مشكلات آنان بشوند.

در ادامه این پنل، موضوع هایی همچون « چالش های فرزند پروری مشترك پس از طلاق، خودكشی نوجوانان یك مرور نظام مند، تحلیلی بر مداخله روانی و اجتماعی كودك آزاری در استان مازندران، بهداشت روانی كودكان در دوران همه گیری كرونا »، توسط متخصصان و صاحبنظران سازمان بهزیستی كشور، وزارت آموزش و پرورش و انجمن علمی مددكاران اجتماعی ارائه، و مورد بررسی قرار گرفت.

از سه نشست تخصصی این همایش كه با ارائه مقالات اساتید و متخصصان حوزه های روانی و اجتماعی همراه بود، پنل های « كودكان و چالش های آموزشی در مدرسه » و « كودكان، بهزیستی و رفاه اجتماعی در ایران » نیز به ترتیب با مسئولیت دكتر منصوره كریم زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و دكتر فرزانه امیریزدانی برگزار شد.

گفتنی است كه وبینار « مددكاری اجتماعی و سلامت روانی - اجتماعی كودكان » عصر روز شنبه به مناسبت روز جهانی كودك، و به همت گروه آموزشی مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و با همكاری گروه های آموزشی رشد و پرورش كودكان پیش از دبستان و روانپزشكی این دانشگاه برگزار شد.

با توجه به شیوع كووید 19 در ایران و جهان و مشكلات ناشی از آن، كه كودكان را نیز متاثر كرده است، توجه عمده این همایش بر مشكلات كودكان و خانواده های آنان در زمینه های آموزشی، و بحران های طبیعی و اجتماعی بود، ضمن آنكه سیاست های كلی اجتماعی در حوزه حمایت از كودكان نیز توسط متخصصان و صاحبنظران این حوزه ارائه شد.

این همایش با همكاری معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی كشور، معاونت پرورشی آموزش و پرورش، انجمن های علمی مددكاری اجتماعی ایران، و كودكان پیش از دبستان، و موسسه اطلاعات برگزار شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۳:۴۰ - ۲۱/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۲