دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

معلولان جسمی حركتی بیشترین تعداد معلولان هستند
 
بیستم مهر، به نام "روز اسكان معلولان و سالمندان" نامگذاری شده است. سالمندان و معلولان حق دارند از زندگی سالم، در رفاه و بانشاطی برخوردار باشند و صرفا وجود یك سری ضعف های جسمانی نباید باعث شود كه آن ها لذت زندگی را تجربه نكنند.
معلولان جسمی حركتی بیشترین تعداد معلولان هستند معاون توانبخشی اداره كل بهزیستی استان همدان به ایسنا گفت: معلولین جسمی حركتی بیشترین فراوانی نوع معلولیت را با 40 تا 50 درصد به خود اختصاص می دهند همچنین معلولیت صوت و گفتار كمترین نوع معلولیت را به خود اختصاص می دهند.

سیاوش رهبر افزود: در مجموع در كل دنیا 600 میلیون معلول وجود دارد كه در كشور یك میلیون و 800 هزار نفر معلول در مجموعه بهزیستی وجود دارد بنابراین آمار معلولین بیش از این رقم است چرا كه برخی افراد معلول تا كنون اقدامی برای تشكیل پرونده نكرده بنابراین آمار معلولین بیش از این رقم است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی از هر 10 كودك متولد شده یك كودك معلول به دنیا می آید و یا در آینده معلول می شوند بنابراین باید برای مناسب سازی داخل و خارج از منزل برای این قشر توجه ویژه شود.

رهبر با بیان اینكه دو تا دو و نیم درصد از جمعیت معلولین از خدمات بهزیستی استفاده می كنند؛ تصریح كرد: معلولین شامل معلولین ذهنی، حركتی، جسمی، روانی، ناشنوایی، نابینایی، كم بینایی، صوت و گفتار است كه كمترین معلولیت به صوت و گفتار اختصاص داشته و بیشترین فراوانی معلولین مربوط به معلولین جسمی حركتی است.

وی گفت: معلولیت نابینایی نزدیك به 13 درصد و ناشنوایی 15 درصد از معلولیت های استان را به خود اختصاص می دهد.

وی با بیان اینكه در استان همدان 45 هزار و 530 پرونده مربو به جامعه معلولین در استان داریم، اظهار كرد: از این تعداد پرونده 31 هزار و 780 پرونده فعال است كه در این روز جهانی باید به مناسب سازی داخل و خارج از منزل توجه كنیم.

وی گفت: مناسب سازی داخل منزل برای زیست بهتر آنها شامل نصب توالت فرنگی، نصب دستگیره هایی برای حركت بهتر معلولین در منزل همچنین نصب آسانسور، مناسب سازی مبلمان معلول برای تحرك بهتر معلول و نصب زنگ هشدار برای سالمند یا معلول كه بتواند از این طریق اطرافیان را در صورت نیاز برای كمك رسانی درخواست كند.

معاون توانبخشی بهزیستی تصریح كرد: استفاده از سرعت گیرها در زیر فرش برای خانه معلولین و سالمندان بسیار مفید است چرا كه از بروز حادثه برای آنها جلوگیری می شود همچنین باید برای معلولین شماره های ضروری را در دسترس قرار داد تا معلولین بتوانند در صورت نیاز اقدام به در خواست كمك كنند.

رهبر خاطرنشان كرد: برای معلولین حركتی و سالمندان باید كلید و پریزها به گونه ای تعبیه شود كه آنها بتوانند به راحتی از آنها استفاده كنند همچنین برای استحمام آنها از ویلچرها مخصوص حمام استفاده شود.

این مقام مسئول به ایمن سازی منزل برای معلولین و سالمندان تاكید كرد و گفت: اطرافیان این افراد باید منزل این گونه افراد را از خط آتش سوزی، گازگرفتگی و سایر حوادث ایمن سازی كنند.

وی با بیان اینكه افراد معلول و سالمند باید در طول روز قرص مصرف كنند، گفت: مراقبین این افراد باید به نحوه چیدمان قرص های مصرفی آنها توجه كنند چراكه برخی داروها برای این افراد حیاتی است.

وی استفاده از تخت های مناسب برای افراد معلول را ضروری خواند و گفت: برخی از افراد معلول در صورت عدم استفاده از تخت مناسب ممكن است به زخم بستر مبتلا شوند در حالیكه اگر مراقبین این افراد به اسكان معلولین توجه كنند، آنها زندگی راحتتری خواهند داشت و معلولیت موجب عدم لذت بردن آنها از زندگی نخواهد شد.

رهبر با بیان اینكه برخی خانواده ها توان مالی خوبی برای تامین نیازهای اولیه معلولین و مناسب سازی منزل برای معلولین را ندارند، گفت: یكی از مشكلات عدم آگاهی از وسایل و تجهیزات موجود در بازار است كه هزینه آنچنانی ندارد و باید مراقبین نسبت به اسكان معلولین در منزل توجه كنند تا سالمند یا معلول راحتتر زندگی كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۰۰ - ۲۰/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۲۶۴