دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

كرونا بهداشت روانی 50 درصد جامعه را به خطر انداخته است
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور گفت: كرونا سلامت روان شهروندان و گروه های در معرض خطر را كه حدود 50 درصد جمعیت كشور هستند، تحت تاثیر قرار داده است.
جمعیت به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دكتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور امروز، همزمان با روز «تاثیر انگ بر نابرابری خدمات سلامت روان در جامعه»، اظهار كرد: نزدیك به 20 ماه از شیوع ویروس كرونا به عنوان یك بحران كه تمامی ابعاد زندگی اجتماعی، فرهنگی، روانی و ارتباطی انسان را تحت تاثیر قرار داده است، می گذرد و به عنوان یك پاندمی (همه گیری) آثار و نتایج درازمدتی به همراه خواهد داشت.

وی با تاكید بر ضرورت تشكیل كمیته ویژه سلامت روان در ستاد ملی مقابله با كرونا ادامه داد: با شیوع این بیماری، ستاد ملی مقابله با كرونا باید یك كمیته ویژه برای سلامت روان تشكیل داده و عوارض روانی این واقعه را پشتیبانی می كرد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور توضیح داد: با تجربه یك بحران در جامعه و تضعیف سلامت روان باید تمهیداتی اندیشیده و تاثیرات روانی بحران كاهش داده شود كه در حال حاضر با دستور ریاست جمهوری این وظیفه با تشكیل یك كمیته اجتماعی پیگیری خواهد شد.

حاتمی همچنین با اشاره به تاثیر انگ بر دریافت خدمات سلامت روان اظهار داشت: 20 سال پیش دریافت خدمات روانشناسی و مراجعه و مشورت با مشاوران یك انگ تلقی شده و مراجع، بیمار، مجنون و شیدا تصور شده و به این دلیل از مراجعه به مراكز مشاوره و روانشناسان اجتناب می كرد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر به دلیل فرهنگ سازی در این زمینه، وضعیت كلان شهرها تغییر یافته و 7 هزار روانشناس در سراسر كشور با حضور مراجعان مختلف كه در خصوص مسائل متعدد نظیر چگونگی برخورد و ارتباط با فرزندان، ارتقاء كیفیت زندگی و سلامت روان گفت وگو می كنند، فعال بوده و در این رابطه فرهنگ سازی باید تداوم داشته باشد.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور خاطرنشان كرد: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، صرفا اختلالات روانی مستلزم مراجعه به روانپزشك نبوده و مراجعه به مشاوران و دستیابی به سلامت روان در حقیقت به «افزایش سطح كیفی زندگی» تعبیر می شود.

روانشناس باید جزء سفره مردم باشد رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور تاكید كرد: روانشناس جزو سفره مردم است و شهروندان در تمامی امور اعم از فعالیت های آموزشی، فرهنگی، اجتماعی می توانند با روانشناسان مشورت كنند.

حاتمی گفت: با شیوع ویروس كرونا هم ابتلا به این بیماری یك انگ تلقی شده و مردم ابتلا به كرونا را پنهان می كردند، مرگ ناشی از این بیماری در تشییع جنازه و خاك سپاری مخفی و كووید19 یك بیماری ناشناخته بود. امروز اما با فرهنگ سای در این زمینه، این مساله تغییر كرده است.

او افزود: علت اصلی این نگرش (برچسب) در خصوص مشكلات روانی، كمبود سواد سلامت روان در جامعه است. سلامت روان به سلامت رفتار، سلامت ارتباطات اجتماعی، كیفیت زندگی و آرامش تعبیر می شود و این تعریف باید در كشور نهادینه شود.

حاتمی تاكید كرد: امروز سوگ كرونا، عدم برگزاری مراسم عزاداری توسط بازماندگان قربانیان كرونا و عدم برون ریزی عاطفی هم سلامت روان جامعه را تحت تاثیر قرار داده و این مسائل باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته این روانشناس، كارشناسان، مسئولان جامعه و رسانه ها وظیفه آموزش و اطلاع رسانی در این حوزه را داشته و باید سواد سلامت روان را در كشور افزایش دهند.

وی با اشاره به هفته سلامت روان گفت: مراجعه به روانشناس محدود به اختلالات روانی نبوده و به منظور ارتقاء سلامت روان، كیفیت زندگی، سلامت رفتار و ارتباطات اجتماعی باید از كارشناسان این حوزه بهره جست.

نگاه درمان محور در سیاست گذاری كشور باید تغییر كند حاتمی تاكید كرد: پیشگیری مقدم بر درمان است، اما در حال حاضر نگاه سیاست گذاران و برنامه ریزان كشور عمدتا درمان محور است و این نگرش باید تغییر یابد. ساخت مراكز بهداشت و درمان، تجهیزات خدمات درمانی و ارائه خدمات پزشكی از الزامات یك جامعه، اما پیشگیری مقدم بر درمان است.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور با اشاره به تاكید مقام معظم رهبری بر اهمیت پیشگیری ادامه داد: برای پیشگیری از اختلالات روانی هم باید سیاست گذاری و برنامه ریزی شود، بودجه اختصاص یافته و ساختارهای ملی ایجاد شود. مردم تحت آموزش عمومی قرار بگیرند و مهارت های زندگی آموزش داده شود.

وی افزود: فرزندپروری، كنترل خشم، استرس، سبك زندگی كرونایی، سبك زندگی سالم برای توانمندسازی و تاب آوری مردم امروز به ویژه با تحمیل فشارهای روانی كرونا ضروری است.

به گفته حاتمی، با افزایش سواد سلامت روان، مهارت های فردی و اجتماعی، تاب آوری اجتماعی هم به ویژه در مقابل بحران كرونا افزایش یافته و این مهم بر سلامت روان شهروندان تاثیرگذار خواهد بود.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۹:۵۵ - ۲۱/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۱