دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

اوزون درمانی چیست و مناسب چه كسانی است؟
 
اوزون درمانی می تواند در مفاصل، زیرپوست و داخل تاندون ها و ماهیچه ها تزریق شود پاسخگویی افراد به این درمان متفاوت است، اما درشرایط خاص افراد به 3 تا 5جلسه برای درمان نیازدارند.
اوزون درمانی

به گزارش «تابناك»، اكثر افراد بعد از انجام اوزون درمانی با كاهش درد مواجه می شوند. در ادامه مواردی كه اوزون درمانی برای آن ها بررسی گردیده و موفقیت آن گزارش شده است شامل:

1- برای درمان درد مختلف بدن
2- در درمان درد های شدید مفصل كمر و گردن
3- آسیب دیدگی تاندون روتاتور كاف
4- مشكلات و آرتروز لگن و زانو (درمان لگن دراین روش كمتر نتیجه بخش است)
5- بیرون زدگی و فرسودگی دیسك (برای درمان موارد شدید بیرون زدگی دیسك استفاده نمی شود)
6- سندروم تونل كارپال
7- درد عصب و رگ سیاتیك
8- سینوزیت (شدید یا ملایم)
9- اختلال آرنج تنیس بازان (تنیس البو)
10- درد و اختلالات لگن
11- عفونت های دندان
12- بهبودی بعد از جراحی مفاصل
13- شكستگی های غیر قابل درمان
14- جراحات
15- آسیب دیدگی ها ورزشی

روش درمانی
این روش با تركیبی ازگاز اوزون ومواد برای بازسازی بافت ها درمفاصل ونواحی كه باكاهش اكسیژن مواجه است تزریق میشود تا باعثتسریع در روند بهبودی شود این درمان برای بازسازی بافت ها ی آسیب دیده، بیماری آرتروز و اختلالات دیسك های ستون مهره ها استفاده میشود.

دلیل اینكه تعدادی ازبافت های آسیب دیده سریعترازبافت ها دیگر بهبود میابند وجود جریان خون بیشتردراین نواحی است بنابراین مهیا كردن موارد بهبودی وموادمغذی درمفصل میتواند باعث افزایش جریان خون و بهبودی بافت های آسیب دیده شود.

اگر چه این مواد مغذی ممكن است از خون جدا شوند و درخون انباشته نشوند و باعث جریان ضعیف خون و كاهش اكسیژن، مواد مغذی و موارد بهبودی در نواحی آسیب دیده شود. سپس این روند باعث كاهش روند بهبودی و ساخت مواد اسید لاكتیك در بافت ها میشود در نهایت افزایش استیدلاكتیك در بافت های آسیب دیده باعث ایجاد درد میشود زمانیكه همه این موارد وجود داشته باشند سیستم ایمنی بدن نمی تواند به بازسازی و ترمیم بافت ها كمك كند. این روند می تواند با استفاده از تزریق ازن به صورت دائمی بهبود یابد.

مكانیزم اثر اوزون

اوزون تراپی با كمك سه مكانیسم درمانی باعث درمان میشود درابتدا اكسیژن به بهبود بافت های آسیب دیده كمك میكند دومین تاثیر اوزون است اوزون یك ماده بی ثبات است وبه سرعت به اكسیژن تبدیل میشود درحین روند تبدیل، هر مولكول اكسیژن میتواند بافت ها را اكسید كند تحقیقات نشان میدهد كه اكسیداسیون باعث تحریك موارد رشد میشود گاز ازن حاوی 3مولكول اكسیژن است و اوزون است، به دلیل ساختاری كه دارد میتواند روند اكسیداسیون را انجام دهد و بلافاصله اكسیژن مورد نیاز بافت ها را فراهم كند و باعث تحریك رشد بافت ها و بازسازی و توانبخشی آن ها شود.

سومین راهی كه اوزون تراپی باعث درمان می شود بهبودی بدن با استفاده ازهومیوپاتی (همسان درمانی) ضدالتهابی است دراین روند ویتامین ها و موادمعدنی برای كاهش التهاب و افزایش جریان خون در بافت های آسیب دیده تزریق میشود این كار باعث رساندن مواد مغذی و مواد رشد به بافت ها می شود و بافت ها را بازسازی میكند این درمان در مدت زمان 6 ماه و طی 3 تا 5 مرحله تزریق، انجام میشود و به صورت دائمی باعث اصلاح بافت ها ی اسیب دیده و كاهش درد كه در مراحل اولیه درمان آشكار است، میشود. اوزون به تنهایی در درمان موثر نیست و باید از روش های همراه مانند ورزش درمانی فیزیوتراپی لیزر یا مشابه آن استفاده شود.

منبع: سایت مجتمع درمانی شهید شوریده
منبع خبر:
تابناک
   تاریخ: ۱۷:۲۰ - ۰۳/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۲۸۱