دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مقدمات همكاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با دانشكده دندانپزشكی دانشگاه شهید بهشتی فراهم شد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

مقدمات همكاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با دانشكده دندانپزشكی دانشگاه شهید بهشتی فراهم شد

مدیر گروه آموزشی دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی امروز (شنبه) با حضور در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دیدار با رئیس این دانشگاه، بر لزوم تدوین برنامه آموزش تخصصی دندانپزشكی سالمندان و بسته خدماتی این حوزه با همكاری اعضای هیات علمی حوزه سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تاكید كرد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر بهزاد هوشمند در این دیدار كه رئیس مركز امور هیات علمی وزارت بهداشت و مدیر گروه آموزشی كاردرمانی و مدیرگروه و مركز تحقیقات سالمندی این دانشگاه نیز حضور داشتند، گفت: با توجه به روند رو به رشد جمعیت سالمندان در كشورمان و پیش بینی امكانات لازم برای رفع نیازهای جسمی و روانی جمعیت عظیم سالمندان و برنامه های پیشگیری برای این افراد، آمادگی متخصصان دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برای همكاری با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی جهت برنامه ریزی در حوزه سالمندی را اعلام كرد.

وی " مراقبت دهان و دندان سالمندان " را حلقه مفقوده خدمات حوزه سالمندی در كشور دانست و افزود: با ارائه خدمات ساده دندانپزشكی می توان بسیاری از عوارض جسمی سالمندان كه ناشی از مشكلات بهداشتی دهان و دندان آنان است، كاهش داد و برای تحقق این هدف، می توانیم در دو زمینه فعالیت كنیم، 1- طراحی و تدوین برنامه های آموزش تخصصی دندانپزشكی سالمندان بصورت فلوشیپ و یا گنجاندن مباحث مربوط به این حوزه در برنامه های آموزش تخصصی دندانپزشكی، 2- مدل سازی برای بخش دولتی و ارائه خدمات مراقبت دهان و دندان از طریق شبكه بهداشتی نظام سلامت جهت پیشگیری از مشكلات بزرگتر و تخصصی دندانپزشكی.

در ادامه، دكتر احمد دلبری مدیر گروه آموزشی و رئیس مركز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به رشد روزافزون جمعیت سالمندی در كشور، گفت: برغم موفقیت های نظام سلامت كشورمان، اما به دلیل عدم پیش بینی نیازهای این جمعیت عظیم در كشور، در آینده با مشكلات زیادی در این حوزه روبه رو خواهیم شد.

وی افزود: هم اكنون 60 درصد منابع موسسات بیمه گر برای 10 درصد جمعیت كشور كه جمعیت سالمندان را تشكیل می دهد، مصرف می شود و به تدریج كه جمعیت سالمندان 15 درصد جمعیت كل را شامل شود، منابع بیمه ها قدرت پوشش نیازهای آنان را نخواهند داشت.

وی به تعلیق رشته طب سالمندی در كشور اشاره كرد و گفت: برآورد می شود كه كشور الان، به دو هزار و 300 متخصص طب سالمندی نیاز دارد و در حالی كه این رشته در دنیا از سابقه طولانی برخوردار است، اما در كشور ما تعلیق شده است.

دكتر دلبری در پایان سخنانش، آمادگی اساتید و متخصصان حوزه سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی را برای همكاری های آموزشی و خدماتی، با دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اعلام كرد.

دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، طی سخنانی آمادگی 100 درصدی این دانشگاه برای انجام مطالعات مشترك و تدوین برنامه ها جهت سلامت دهان و دندان سالمندان را اعلام كرد.

وی گفت: سالهاست كه یكی از دغدغه های مهم این دانشگاه، حوزه سالمندی بوده، ضمن آنكه رسالت دانشگاه است و برای رفع نیازهای این جمعیت آسیب پذیر كمك خواهیم كرد.

وی برای طراحی و تدوین برنامه آموزشی دندانپزشكی خاص سالمندان در دو مقطع عمومی و تخصصی، اعلام همكاری كرد و افزود: دو قشر معلولان و سالمندان، بیشترین نیاز را به خدمات دندانپزشكی دارند و در حالی كه اقدامات ساده دندانپزشكی می تواند در سلامتی جسمی آنان موثر باشد، همكاری برای تدوین بسته های خدماتی جهت این جمعیت، ضرورت دارد.

دكتر سیدعلی حسینی رئیس مركز امور هیات علمی وزارت بهداشت و مدیر گروه كاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در این نشست، از مسئولان حوزه سالمندی این دانشگاه و مدیر گروه دندانپزشكی دانشگاه شهید بهشتی خواست تا چند پروژه مشترك تحقیقاتی در زمینه سلامت دهان و دندان طراحی و اجرا شود، تا منابع علمی خوب در این خصوص بدست آید.

وی ضمن اشاره به تخصص های مختلف این دانشگاه كه در كشور برجسته است و فعالیت تنها بیمارستان توانبخشی كشور (رفیده) تحت نظارت این دانشگاه، گفت: با توجه به فعالیت دپارتمان آموزشی و مركز تحقیقات سالمندی در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و همچنین دیگر تخصص های توانبخشی در كنار آن، پتانسیل لازم در این دانشگاه برای همكاری با متخصصان دندانپزشكی جهت رفع نیازهای سالمندان در زمینه مراقبت های دهان و دندان، وجود دارد.

وی همچنین پیشنهاد كرد كه در همكاری حوزه سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، بسته های سلامت دهان و دندان شامل تمام اقدامات پیشگیری تا درمان طراحی شود.

در پایان این نشست، مقرر شد كه دكتر دلبری با دكتر هوشمند، این موضوع را پیگیری و اجرا كنند.



انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۶:۲۸ - ۰۳/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۲۹۶