دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

بیمارستانی كه در هتل رایگان از بیمارانش پذیرایی می كند!
 
به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان: قنبر رسولی- این روزها كه وضعیت اقتصادی مردم نا مناسب است، حرف زدن از ویزیت رایگان و مداوای رایگان و یا حرف زدن از داروی رایگان آن هم برای بیماران سرطانی كه هزینه های هنگفتی را برای مداوا در ماه پرداخت می كنند، شاید در حد شوخی باشد!!

اینكه جایی وجود داشته باشد كه دارو، ویزیت و داروی رایگان را به بیماران عرضه كند، بیشتر به شوخی می ماند تا یك واقعیت، اما این مسئله واقعیت دارد و انجمنی در كشور وجود دارد كه توانسته به همت و سخاوتمندی خیرینش كه انسان هایی بزرگ هستند، این رویا را برای بیماران سرطانی رنگ واقعیت ببخشند.

 

خیریه انسان های سخاوتمند

شهریور ماه سال 1385 بود كه به پیشنهاد مینوش مقیمی(فوق تخصص خون و آنكولوژی) و اصغر وثوق و با همت والای خیرین زنجان خیریه ای گمنام (در آن زمان) شكل گرفت و پس از اخذ مجوزهای قانونی از آذرماه همان سال فعالیت های خود را رسما آغاز كرد.
مهرانه كه تشكلی غیردولتی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی بود، با اتكا به فضل خداوند و مشاركت و حمایت مردم نیكوكار بر آن بود تا با یاری نیروهای داوطلب مردمی امكان بهبودی بیماران مبتلا به سرطان را بیش از پیش فراهم و از طریق ارتقاء كمّی و كیفی سلامت جسمی و روانی بیماران، روح امید را به زندگی آنها بازگرداند.



خیریه ای كه در آغاز با اندك سرمایه ای كار خود را آغاز كرده بود كم كم با همت خیریرن زنجانی و خیرانی از اقصی نقاط كشور پا گرفت، به طوری كه هر روز بزرگ و بزرگ تر شد و با خرید تجهیزات مختلف كار خود را برای ارائه خدمت به بیماران سرطانی گسترش داد، نهالی كه یك روز به همت دو خیر شكل گرفته بود امروز به درختی تنومند و با ریشه تبدیل شده است.

امروز مهرانه به كانون پر مهر و پناهگاهی مطمئن برای بیماران مبتلا به سرطان نه تنها زنجانی بلكه بسیاری از شهرهای اطراف و حتی اقصی نقاط كشور تبدیل شده است، كه اعضای آن برای كاستن آلام بیماران از هیچ كوششی فروگذار نمی كنند.

اعتماد كامل به ارزش های والای انسانی، اسلامی، نوع دوستی، فداكاری، یكپارچگی درونی و تعهد فرهنگ حاكم بر مهرانه است، فرهنگی كه امروز حامی مستمر بیماران مبتلا به سرطان و خانواده آنان است و با تكیه بر این ارزش ها برای بهبودی بیماران و فراهم كردن روح امید و بهبود كیفیت زندگی را در آنها تلاش می كند.

 

تجهیزات پیشرفته رادیوتراپی

تجهیزات پیشرفته كلینیك رادیوتراپی این مجموعه با استقرار دستگاه های فوق پیشرفته كه به همت خیران این مجموعه در اوج تحریم خریداری شده است به بیماران سراسر كشور خدمات باكیفیت درمانی ارائه می دهد.

مركز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه در سال 1393 با همت خیرین اقدام به خرید دستگاه رادیوتراپی (مدل انكور) از شركت زیمنس آلمان به مبلغ 4 میلیارد و 900 میلیون تومان كرده است كه یكی از پیشرفته ترین دستگاههای رادیوتراپی موجود در ایران است. به منظور رفاه حال بیماران دستگاه دوم نیز به همان قیمت با یاری خیرین خریداری و مورد بهره برداری قرار گرفته است.



فاز نخست این كلینیك با هزینه بالغ بر240 میلیارد ریال احداث شده، كه فقط هزینه خرید دو دستگاه رادیوتراپی از شركت زیمنس آلمان مدل انكور 98 میلیارد ریال، هزینه دستگاه سی تی سیمولاتور از شركت زیمنس آلمان و لیزر متحرك پنج نقطه از شركت سیرپا فرانسه 25میلیارد و 250ملیون ریال است.

 

مهرانه چه خدماتی ارائه می كند؟

بیماران استان زنجان از خدمات رادیوتراپی و دارویی وتزریق داروی شیمی درمانی می توانند به صورت رایگان استفاده كنند.
برای بیماران خارج از استان زنجان نیز خدمات رادیو تراپی به صورت رایگان انجام می شود، ولی نیازمند این است كه بیمار دفترچه درمانی و آزمایش پاتولوژی،كپی شناسنامه و كارت ملی و نامه دستور رادیوتراپی از پزشك معالج و یك قطعه عكس داشته و طی مدت درمان خود بیمار و یك نفر همراه بیمار می توانند در هتل سرای نیكان مهرانه اسكان داشته باشند.

 

رنگ های شفابخش مهرانه

این مجموعه در 14 هزار مترمربع در زمینی به مساحت 42 هزار مترمربع بنا شده كه 12 هزار مترمربع در قالب بخش ­های تشخیصی، درمانی، آموزشی، پیشگیری و تحقیقات و پژوهش و 2 هزار مترمربع آن رفاهی­ است كه به­ صورت هتل 4 ستاره بنا شده و شامل بخش ­های درمانی رادیوتراپی، تصویربرداری، فیزیوتراپی، كموتراپی، آزمایشگاه تخصصی، كلینیك­ های تخصصی، تحقیقات و پژوهش است.

جالب این است كه همه رنگ ­هایی كه در مجموعه استفاده شده، بر اساس اصول روان­شناسی بیمار طراحی شده و از نظر طراحی داخلی طوری انجام گرفته كه بیمار احساس نكند به یك مركز درمانی مراجعه كرده است، همچنین با رنگ­ های شاد و دكوراسیون خاص و تابلوهای نفیس و آثار تاریخی كه مردم هدیه كرده ­اند، تزئین شده است.

این مجموعه كلاً با كمك­ های مردمی احداث و تجهیز شده و تا به امروز ریالی، اعتبارات دولتی در این مركز هزینه نشده است. در این مجموعه، بر روی تمامی اهدائی ­ها، پلاك خیّر مربوطه نصب گردیده است.



بخش رادیوتراپی

در بخش پذیرش مهرانه، نخستین جمله ­ای كه بیمار می شنود این است كه در این مركز هیچ­گونه وجهی بابت درمان، از شما دریافت نخواهد شد. همه خدمات درمانی و رفاهی در این مركز رایگان است، 3 اتاق در بخش هست كه یكی از آن­ها به نام مرحومه «ربابه صادقی» و مادر مهرانه نام­گذاری شده است.

ربابه صادقی هر چه در این دنیا داشت را به مهرانه هدیه كرد، در حالی­كه خودش یكی از مددجویان كمیته حضرت امام(ره) بوده است.

اتاق دوم، اتاق فیزیك پزشكی ا­ست كه اتاق مشاوره پزشكان رادیوتراپی و بخش فیزیك كار طراحی درمان و نقشه راه درمان بیمار در آن قابل اجراست.

پزشكان در این اتاق با تجهیزات كاملاً به روز و پیشرفته این كار را انجام داده و در آینده نزدیك نیز به یاری خداوند مجهز به درمان IMRT (درمان پیچیده سرطان) خواهد شد.

اتاق سوم، اتاق مولیندیك است كه برای حفاظت اندام ­های حسی بدن در برابر اشعه، قالب­ های سربی در آن ساخته می­ شود.

اتاق C.T سیمیلاتور كه مجهز به دستگاه سیمیلاتور و مجهز به دستگاهC.T زیمنس است و لیزر 5 نقطه كه برای نخستین بار در خاورمیانه نصب و راه­ اندازی شده و بهترین كیفیت درمان را در اختیار بیماران عزیز قرار می­ دهد.



بخش كموتراپی

فضایی بسیار زیبا و دلنشین كه با استانداردهای اروپا طراحی، ساخت و تجهیز شده و خدمات ارائه شده نیز توسط پرسنل كارآمد، در سطح استانداردهای بسیار پیشرفته انجام می ­گیرد.

در این فضا، 4 تخت تزریق و 10 یونیت شیمی­ درمانی وجود دارد. این بخش مجهز به سیستم هایرترمیا برای آماده سازی بیمار قبل از رادیوتراپی و شیمی­ درمانی است كه یك تكنولوژی كاملاً به روز برای مداوای بیماران است.

 

آزمایشگاه فوق تخصصی

در فضایی كاملاً استاندارد و زیبا، قسمت اطلاعات و پذیرش و جوا­بدهی آغاز می­ شود و بخش نمونه برداری نیز دارای كابین­ های جداگانه مردانه و زنانه است. این بخش به اتاق تفكیك نمونه نیز تجهیز شده است.

اتاق پزشكان، بخش بانك­ خون، فلوسایتومتری، بخش­ های هماتولوژی، بیوشیمی خون، هورمون، سرولوژی، بخش­های ژنتیك و میكرو بیولوژی و بیوشیمی ادرار، سردخانه برای نگهداری داروها و نمونه های آزمایشگاهی، از بخش ­های دیگر آزمایشگاه است.



هتل 4 ستاره مهرانه

در فضایی به بزرگی 2 هزار مترمربع و با استانداردهای یك هتل 4 ستاره، مهمانسرایی با 21 سوئیت و اتاق پرسنل، نمازخانه و رستوران در سه طبقه برای اسكان بیماران كه از دورافتاده ­ترین نقاط روستایی و یا از استان­ های سراسر كشور به این مركز برای درمان مراجعه می­ كنند اختصاص داده شده و كلیه خدمات رفاهی از جمله سه وعده غذایی با كیفیت بالا در اختیار بیماران و همه خدمات آن كاملا رایگان است.

این مجموعه توسط خانواده خیّر زنجانی مرحوم حاج «احمد مهدوی»(از خیران بزرگ زنجانی) احداث و به انجمن مهرانه اهدا شده است. ارزش این واحد برای روند بهتر بهبود بیماری، كمتر از خدمات كلینیك نیست.

 

افزایش 4 برابری كمك های دارویی مهرانه در شهریور 1400

مدیرعامل انجمن مهرانه زنجان شفاف سازی را از اهداف اصلی انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان اعلام و تصریح كرد: با توجه به عدم برگزاری همایش و دیگر برنامه ها، امكان گزارش دهی به مردم هم فراهم نیست و جا دارد از همراهی و مشاركت مردم با این انجمن تقدیر و تشكر كنم.

اصغر وثوق با بیان اینكه شرایط كمك به بیماران در دوران شیوع ویروس كرونا تغییر نكرده است، افزود: كمك های مردمی هم در این شرایط به مهرانه كم نشده است.

وی میزان كمك های دارویی اردیبهشت ماه سال گذشته را 400 میلیون تومان اعلام كرد و گفت: این مبلغ در شهریور 1400 به یك میلیارد و 620 میلیون تومان رسیده است كه بیانگر افزایش چهار برابری این كمك ها است.



مدیرعامل انجمن مهرانه زنجان میزان افزایش كمك های مردمی به این انجمن را نسبت به سال گذشته حدود 70 درصد عنوان و تصریح كرد: ادامه این روند مهرانه با مشكلاتی مواجه خواهد كرد از این رو نیاز به طراحی و اجرای برنامه هایی در راستای اطلاع رسانی به جامعه هستیم تا بتوانیم نسبت به آگاهی سازی در مورد این بیماری و نیازهای بیماران مبتلا را انجام دهیم.

وی از نصب دستگاه پت اسكن به عنوان ششمین نوع از این دستگاه ها در سطح در كلینیك تخصصی مهرانه زنجان خبر داد و گفت: با توجه به بافت جمعیتی زنجان، نباید این دستگاه به زنجان اختصاص می یافت ولی این مهم محقق شد كه هزینه دولتی آن 12 میلیارد تومان شد كه 6 میلیارد آن از منابع مهرانه تامین شده است ولی برای 6 میلیارد تومان بقیه از بانك رفاه وام گرفته شده كه قسط ماهانه آن 300 میلیون تومان است اما مهم این است كه دستگاه وارد شد و یكی از شیك ترین انواع آن محسوب می شود.

وثوق با اشاره به فعالیت چهار ساله كمیته پیشگیری البته قبل از شیوع ویروس كرونا افزود: ارزیابی سال 99 بیانگر كاهش آمار بیماران بود كه جزو خبرهای خوش محسوب می شود كه با مشاركت 150 خیر محقق شد.

مدیرعامل انجمن مهرانه زنجان به طراحی انجام شده برای برگزاری جشنواره عكس تصویر امید اشاره كرد و گفت: شناساندن مهرانه، حمایت از بیماران مورد حمایت، پیشگیری، حفظ قوام خانواده های بیماران كه با تشكیل 10 هزار پرونده مانع بروز آسیب های اجتماعی شده است چرا كه مهرانه به لحاظ معیشتی و حتی آموزشی از خانواده های بیماران مبتلا به سرطان حمایت می كند و بهره مندی از توان و ظرفیت هنری عكاسان برای معرفی ظرفیت های مهرانه و جریان سازی در حمایت از بیماران توسط هنرمندان از اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی به تعریف دو رویكرد برای برگزاری جشنواره تصویر امید اشاره و تصریح كرد: سرطان پایان زندگی نیست، ارائه نمونه های عینی كه در كوچه و خیابان همین شهر زندگی می كنند از اهداف برگزاری این جشنواره است و دیگر اینكه گنجاندن برگزاری این جشنواره در تقویم مهرانه دیگر رویكرد برگزاری جشنواره برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام/2308
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۸:۱۸ - ۱۵/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۱