دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

صندلی مناسب افراد با كمر درد و پیشگیری از دیسك كمر
 
از اصلی ترین وسایلی كه در محیط كار و چه در خانه با آن سر و كار داریم صندلی و مبلمان میباشد و استفاده از صندلی مناسب ازآسیب های ناشی از وضعیت نادرست نشستن مثل كمردرد و دیسك كمر جلوگیری می كند.
صندلی مناسب افراد با كمر درد و پیشگیری از دیسك كمر از اصلی ترین وسایلی كه در محیط كار و چه در خانه با آن سر و كار داریم صندلی و مبلمان میباشد و استفاده از صندلی مناسب ازآسیب های ناشی از وضعیت نادرست نشستن مثل كمردرد و دیسك كمر جلوگیری می كند. به گزارش خبرگزاری علم وفناوری؛

شاید تا به حال واژه ارگونومیك را زیاد شنیده باشید و بدانید كه هر وسیله ای كه انسان در محیط كار و یا زندگی با آن سر و كار دارد مانند میز و یا صندلی و یا ابزار های دستی كه متناسب با ویژگی های بدن انسان ساخته شده باشد، از این صفت برخوردار است. در واقع رعایت ارگونومی در محیط كار و زندگی دارای نكات مثبت بسیاری از قبیل : ایمنی ،جلوگیری ازبسیاری از آسیب های اسكلتی عضلانی كه ناشی از طراحی نامناسب اجسام میباشد،بالا رفتن راندمان كاری ، افزایش بهره وری،و همینطور جلوگیری از غیبت های ناخواسته كاركنان و كاهش هزینه های درمانی برای شخص و كارفرما میباشد.

یكی از اصلی ترین وسایلی كه شخص چه در محیط كار و چه در خانه با آن سر و كار دارد صندلی و مبلمان میباشد كه افراد كارمند بخش زیادی از وقت خود را پشت میز میگذارند و بسیار دیده شده كه به دلیل رعایت نكردن نكات ساده ارگونومی دچار آسیب های اسكلتی عضلانی بسیار شدید شده اند و گاهی این آسیب ها به قدری زیاد است كه باعث میشود فرد نتواند به فعالیت های روزمره خود ادامه دهد دانستن این مطلب هم برای كارمندان و هم برای مدیران ضرورت دارد چرا كه بعضی از ویژگی هایی را كه باعث می شود پشت میزنشینی راحت تر باشد، مدیران باید بدانند و بعضی را هم خود كارمندان در طی كار باید رعایت كنند.

ویژگی صندلی مناسب برای پیشگیری از دیسك كمر در حال حاضر زمان زیادی از زندگی بر روی صندلی می گذرد. استفاده از صندلی مناسب نه تنها كیفیت كار را بهبود می بخشد، بلكه ازآسیب های ناشی از وضعیت نادرست نشستن مثل كمردرد و درد دیسك كمر جلوگیری می كند.

بهترین طریقه نشستن این است كه صندلی راحت باشد و فرد احساس فشار و ناراحتی روی كمر، باسن، و شانه ها نكند.

صندلی مناسب برای پیشگیری از دیسك كمر باید استاندارد باشد.

صندلی مناسب برای پیشگیری از دیسك كمر باید قابلیت تغییر ارتفاع و دستگیره را داشته باشد.

پشتی صندلی مناسب برای پیشگیری از دیسك كمر باید گودی كمر را پر كند.

در صندلی مناسب برای پیشگیری از دیسك كمر باید پا روی زمین به گونه ای قرار گیرد كه زاویه بین تنه و ران 90 درجه باشد.

-در صندلی مناسب برای پیشگیری از دیسك كمر باید از جا پایی ها به گونه ای استفاده شود كه پشت پا خم شود.

رعایت نكاتی در خرید صندلی مناسب ارتفاع صندلی ارتفاع صندلی باید قابل تنظیم باشد تا بر اساس قد و طول بدن شما و نسبت آن با طول دستهایتان به گونهای تنظیم گردد كه فرد به راحتی به سطح كار دسترسی داشته باشد و بتواند پاهایش را روی زمین گذاشته و بدون فشار بر پشت پا روی صندلی بنشیند. ارتفاع صندلی 41 تا 52 سانتیمتر توصیه می شود. وقتی یك صندلی طراحی ارگونومیك دارد، می تواند وزن یا در واقع سنگینی شما را بر روی بخش های مختلف بدن، تقسیم كند. در این مورد ارتفاع صندلی یكی از موارد تاثیرگذار است؛ در واقع صندلی نه باید خیلی بلند باشد نه خیلی كوتاه. اگر بیش از حد بلند باشد، به قسمت های درونی زانو فشار وارد می شود و در حالی كه هیچ وزنی روی پاهای شما نیست، قسمت های دیگری از بدنتان تحت فشار زیادی قرار دارند. در مقابل، صندلی بسیار كوتاه هم، سنگینی را بر روی استخوان های نشیمنگاه می اندازد. ترجیحاً صندلی باید بصورت پنوماتیكی قابل تنظیم باشد بطوریكه شما بتوانید ارتفاع نشیمنگاه را در حالیكه روی صندلی نشسته¬اید تنظیم كنید. برخی صندلی¬ها نیز مكانیزم تنظیم ارتفاع مكانیكی (چرخشی) دارند.

پشتی مناسب پشتی صندلی نیز می تواند به تقسیم سنگینی شما كمك زیادی كند چرا كه برای بخشی از بدن تكیه گاه می شود و از این طریق، فشار بر قسمت های دیگر را كاهش می دهد. به طور كلی سه نوع تكیه گاه در انواع صندلی ها، به كار رفته است.

یك نوع از آنها كوتاه تر هستند و تنها از ناحیه كمر محافظت می كنند.
نوعی دیگر از صندلی های پشت دار، كمی بلندترند و شانه ها را نیز می پوشانند.
در نوع سوم، برای سر نیز یك پشتی قرار داده شده است كه از دردهای ناحیه گردن جلوگیری می كند. نوع معمولی این صندلی ها، حداقلی از ناحیه شانه را می پوشانند كه باعث می شود كمی از وزن نیز بر روی این ناحیه از بدن بیفتد به جای اینكه تمام آن بر روی كمر باشد.

دسته صندلی دسته صندلی نیز می تواند ماهیچه های گردن و شانه را محافظت كند و به عنوان تكیه گاهی برای بلند شدن، مورد استفاده قرار گیرد. اما جایی كه دسته قرار دارد، نباید موقعیتی كه كاربر در آن راحت است یا دسترسی به سیستم كامپیوتر را محدود كند. دو دسته در كنار صندلی برای استراحت دستها لازم است كه باید قابل تنظیم باشند و با ارتفاع میز كار مطابقت داشته باشند. دسته¬های صندلی باید به صورتی طراحی شده باشند كه دستها در وضعیت راحت قرار گیرند
برای كارهایی كه نیازمند حركات زیاد دست هستند، از صندلی بدون دسته استفاده شود.

نشیمنگاه صندلی نشیمنگاه صندلی باید حداقل یك اینچ عریضتر از مفاصل هیپ و رانهای دو طرف باشد. برای سطح نشیمنگاه صندلی عرض 40 تا 45 سانتیمتر و از جلو به عقب 38 طول تا 42 سانتیمتر توصیه میشود. برای افراد چاق صندلیهای پهنتر توصیه میشود.

نشیمنگاه صندلی باید دارای شیب مناسب 15 - 10 درجه شیب رو به جلو و 5 درجه شیب رو به عقب و ترجیحاً قابل تنظیم باشد.

یك تورفتگی جزئی در نشیمنگاه به همراه لبه رو به بالا وجود داشته باشد تا از لیز خوردن باسن جلوگیری شود.

گوشه ها و لبه جلوی صندلی گرد و لبه بیرونی آن نرم باشد. لبه صندلی باید حالت افتاده داشته باشد.

نشیمنگاه صندلی از جنسی باشد كه قابل سرخوردن نباشد.

نشیمنگاه صندلی بهتر است قابل تنظیم به جلو و عقب باشد.

ضخامت بالشتك نشیمنگاه در حدود 4 تا 5 سانتیمتر باشد و رویه آن از جنسی باشد كه اصطلاحاً بتواند تنفس كند، هوا را از خود عبور دهد و موجب تعریق نشود.

زمانی كه یك فرد بر روی صندلی مینشیند، نشیمنگاه صندلی نباید بیش از 54/2 سانتیمتر فشرده شود.

ارتفاع نشمینگاه صندلی باید 25 الی 35 سانتیمتر پایین-تر از سطح میز كار در نظر گرفته شود.

كلام پایانی در پایان، اگرچه صندلی مناسب دیسك كمر و اداری در هنگام نشستن می توانند به كاهش درد كمر شما كمك كنند، اما اجازه دهید با این واقعیت روبرو شویم، هیچ صندلی مناسب دیسك كمر و صندلی اداری ارگونومیك تاكنون دیسك كمر را درمان نكرده است.

هوشیار بودن در مورد نحوه نشستن، تقویت عضلات پشت و ورزش مناسب، رژیم غذایی سالم، كاهش استرس و خواب كافی از مهم ترین مواردی است كه پزشكان برای رفع كمردرد به صورت ریشه ای توصیه می كنند.

انتهای پیام/ ف
   تاریخ: ۱۰:۴۳ - ۱۴/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۴۸۲