دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

12 بیماری و اختلال كه علت خستگی مداوم هستند
 
اگر خواب آلودگی و خستگی شما ادامه دارد و زندگی روزمره تان را مختل كرده است؛ باید به پزشك مراجعه كنید.


به گزارش حوزه كلینیك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عوامل زیادی می توانند در بروز خستگی و خواب آلودگی شما نقش داشته باشند. این امكان وجود دارد كه به دلیل یك مشكل اساسی سلامتی، مانند آپنه خواب یا ناركولپسی، نتوانید به اندازه كافی بخوابید. پزشك می تواند به شما كمك كند تا علت خستگی و نحوه مدیریت آن را متوجه شوید.

1. رژیم غذایی
اگر تمایل به حذف وعده های غذایی دارید، ممكن است كالری مورد نیاز برای حفظ انرژی لازم را دریافت نكنید. فاصله های طولانی بین وعده های غذایی می تواند باعث افت قند خون شود و انرژی شما را كاهش دهد.

مهم است كه وعده های غذایی را حذف نكنید. در واقع، شما باید میان وعده های انرژی زای سالم را بین وعده های غذایی مصرف كنید، به خصوص زمانی كه احساس تنبلی می كنید. میان وعده های سالم شامل موز، كره بادام زمینی، كراكر غلات كامل، بار های پروتئینی، میوه های خشك و آجیل است. به علاوه، این 6 راهكار طبیعی برای رفع خستگی و افزایش انرژی نیز كمك كننده خواهد بود.

2. دلایل خستگی مفرط؛ كمبود ویتامین
خستگی مداوم می تواند نشانه كمبود ویتامین هم باشد. این كمبود می تواند شامل سطوح پایین ویتامین دی، كمبود ویتامین ب12، آهن، منیزیم یا پتاسیم باشد. یك آزمایش خون معمولی می تواند به شناسایی كمبود كمك كند.

پزشك ممكن است مصرف مكمل ها را توصیه كند. همچنین می توانید مصرف برخی مواد غذایی را افزایش دهید تا كمبود آن را به طور طبیعی برطرف كنید. به عنوان مثال، خوردن صدف، گوشت گاو و جگر ممكن است كمبود B-12 را معكوس كند.

3. كم خوابی
بیشتر بزرگسالان هر شب بین هفت تا نه ساعت خواب نیاز دارند. اگر عادت دارید تا دیروقت بیدار بمانید، خود را در معرض خطر كم خوابی قرار می دهید.

عادات خواب مناسب را رعایت كنید تا انرژی خود را افزایش دهید. زودتر به رختخواب بروید و اقداماتی را برای بهبود كیفیت خواب خود انجام دهید. در اتاقی تاریك، ساكت و راحت بخوابید. از فعالیت های تحریك كننده قبل از خواب مانند ورزش و تماشای تلویزیون خودداری كنید. خوراكی های خواب آور را نیز در برنامه غذایی تان بگنجانید.

4. اضافه وزن
اضافه وزن نیز می تواند باعث خستگی شود. هر چه وزن بیشتری حمل كنید، بدن شما برای انجام كار های روزمره مانند بالا رفتن از پله ها یا تمیز كاری بیشتر تحت فشار قرار می گیرد.

برنامه ای برای كاهش وزن و بهبود سطح انرژی خود داشته باشید. با فعالیت های سبك مانند پیاده روی یا شنا شروع كنید و به تدریج تا جایی كه استقامت بدن تان اجازه می دهد شدت فعالیت را افزایش دهید. همچنین، میوه های تازه، سبزیجات و غلات كامل را بیشتر مصرف كنید. مصرف شكر، غذا های ناسالم و غذا های چرب را محدود كنید.

اضافه وزن

5. سبك زندگی بی تحرك
فعالیت بدنی می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد. از سوی دیگر، سبك زندگی بی تحرك می تواند احساس خستگی و خواب آلودگی را ایجاد كند و از دلایل خستگی مفرط باشد.

در یك مطالعه، محققان بررسی كردند كه چگونه یك سبك زندگی غیرفعال و كم تحرك بر احساس خستگی در زنان تأثیر می گذارد. هفتاد و سه زن در این مطالعه حاضر بودند. سبك زندگی برخی از زنان با توصیه های فعالیت بدنی مطابقت داشت، در حالی كه برخی دیگر از نظر فیزیكی فعال نبودند.

بر اساس یافته ها، زنانی كه پر تحرك تر بودند، به طور معناداری میزان خستگی كمتری داشتند؛ و این یعنی افزایش فعالیت بدنی به انرژی و قدرت بیشتر كمك می كند.

6. دلایل خستگی مفرط؛ استرس
استرس مزمن می تواند باعث سردرد، تنش عضلانی، مشكلات معده و خستگی شود.

هنگامی كه تحت استرس هستید، بدن شما به حالت جنگ یا گریز می رود. این روند باعث افزایش كورتیزول و آدرنالین می شود تا بدن شما برای مقابله با چنین شرایطی آماده باشد. این واكنش بدن در دوز های كوچك، بی خطر است. در مورد استرس مزمن یا مداوم، بدن تحت تأثیر قرار گرفته، احساس خستگی می كنید.

یادگیری نحوه كنترل استرس ممكن است سطح انرژی شما را بهبود بخشد. با تعیین محدودیت ها، ایجاد اهداف واقع بینانه و تمرین تغییرات در الگو های فكری خود شروع كنید. تنفس عمیق و مدیتیشن نیز می تواند به شما كمك كند در موقعیت های استرس زا آرام بمانید.

7. افسردگی
هنگامی كه احساس افسردگی می كنید، كمبود انرژی و خستگی می تواند پیامد آن باشد. اگر افسردگی را تجربه می كنید، با پزشك خود صحبت كنید و در مورد گزینه های درمانی صحبت كنید.

پزشك ممكن است یك داروی ضد افسردگی یا یك داروی ضد اضطراب تجویز كند. همچنین ممكن است از مشاوره سلامت روان بهره مند شوید. رفتار درمانی شناختی نیز نوعی درمان است كه به اصلاح الگو های افكار منفی كه منجر به خلق و خوی منفی و افسردگی می شود كمك می كند. بد نیست از علائم افسردگی پنهان نیز مطلع باشید.

اختالالات خواب

8. دلایل خستگی مفرط؛ اختلالات خواب
اختلال خواب گاهی اوقات علت اصلی خستگی است. اگر سطح انرژی شما بعد از چند هفته یا پس از اصلاح سبك زندگی بهبود نیافت، با پزشك خود صحبت كنید. ممكن است لازم باشد به یك متخصص خواب مراجعه كنید.

اختلال خواب مانند آپنه خواب می تواند باعث خستگی شما شود. آپنه خواب زمانی است كه تنفس شما در هنگام خواب متوقف می شود. در نتیجه، مغز و بدن شما در شب اكسیژن كافی دریافت نمی كند. این امر می تواند منجر به خستگی در طول روز شود.

آپنه خواب یك بیماری جدی است كه می تواند باعث فشار خون بالا، تمركز ضعیف و حتی منجر به سكته مغزی یا حمله قلبی شود. نكته بد اینكه بسیاری از آدم ها این 6 نشانه سكته مغزی را نادیده می گیرند.

9. سندرم خستگی مزمن
اگر سندرم خستگی مزمن دارید ممكن است همیشه احساس خستگی كنید. این اختلال باعث خستگی شدید می شود كه با خواب بهبود نمی یابد. علت آن هنوز ناشناخته است.

10. فیبرومیالژیا
فیبرومیالژیا باعث درد و حساسیت عضلانی گسترده می شود. این وضعیت ماهیچه ها و بافت نرم را تحت تاثیر قرار می دهد، اما همچنین می تواند باعث خستگی شود. به دلیل درد، برخی از افراد مبتلا به این بیماری قادر به خواب شبانه نیستند. این روند می تواند منجر به خواب آلودگی و خستگی در طول روز شود.

مصرف مسكن های بدون نسخه می تواند به بهبود درد و خواب كمك كند. همچنین برخی از افراد با دارو های ضد افسردگی و همچنین فیزیوتراپی و ورزش نتایج مثبتی به دست آورده اند.

دارو

11. دلایل خستگی مفرط؛ دارو
گاهی اوقات، مصرف دارو باعث می شود همیشه احساس خستگی كنید. به زمانی فكر كنید كه برای اولین بار متوجه خواب آلودگی در طول روز شدید. آیا این زمانی بود كه مصرف داروی جدیدی را شروع كردید؟

برچسب دارو را بررسی كنید تا ببینید آیا خستگی یك عارضه جانبی رایج آن است یا خیر. اگر چنین است، با پزشك خود صحبت كنید. آن ها ممكن است بتوانند داروی دیگری را تجویز كنند یا دوز شما را كاهش دهند.

12. دیابت
احساس خستگی دائمی می تواند از علائم دیابت هم باشد. وقتی دیابت دارید، بدن شما انسولین كافی تولید نمی كند. این روند می تواند باعث افزایش قند خون شود و تمركز شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد احساس خستگی و تحریك پذیری شود.

با این حال برای هرگونه خستگی غیرقابل توضیحی كه بهبود نمی یابد به پزشك مراجعه كنید. به خاطر داشته باشید كه خستگی همچنین می تواند نشانه سایر بیماری های پزشكی مانند بیماری قلبی و سرطان باشد.

در بیشتر موارد، خستگی مفرط را می توان با تغییراتی در سبك زندگی برطرف كرد. اگر پس از تلاش برای مدیریت خستگی خود همچنان احساس فرسودگی دارید، با پزشك صحبت كنید. ممكن است یك اختلال خواب یا بیماری دیگری داشته باشید كه نیاز به رسیدگی دارد.

بیشتر بخوانید

- اگر مدام احساس خستگی و خواب آلودگی دارید گوش به زنگ باشید +راهكار های طب سنتی در درمان كم خونی
   تاریخ: ۲۰:۰۸ - ۱۵/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۱