دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

این علائم زنگ خطر ''سكته مغزی'' است
 
دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه

یك جراح مغز و اعصاب به تشریح علائم سكته مغزی پرداخت و گفت: این علائم هشداردهنده جدی است و افراد باید كمتر از چهار ساعت از زمان بروز این علائم خود را به مراكز درمانی برسانند.

دكتر حمیدرضا سعیدی بروجنی به مناسبت هفته پیشگیری از سكته مغزی (8 تا 14 آبان) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع سكته مغزی در سطح جامعه گفت: سكته های مغزی به دنبال اختلال یا توقف خونرسانی به قسمتی از مغز بروز پیدا می كند. اگر خون به بخشی از مغز نرسد آن بخش دچار اختلال در عملكرد شده و كاركرد طبیعی خود را نخواهد داشت.

وی افزود: سكته های مغزی دو دسته هستند، یا رگی در مغز مسدود شده و خون به بخشی از مغز نمی رسد و یا یكی از رگ های مغز دچار پارگی و خونریزی در مغز شده است.

سعیدی بروجنی عوارض سكته مغزی را بسته به قسمتی از مغز كه دچار سكته شده متفاوت دانست و افزود: هر قسمت از مغز مسئول یك قسمت از حركت بدن است، بنابراین هر قسمتی كه دچار سكته مغزی شود عوارض آن متفاوت خواهد بود.

وی افزود: بطور مثال اگر سكته مغزی در قسمتی از مغز كه مربوط به حركت دست و پا است رخ دهد، فرد در یك طرف بدن دچار فلج می شود، همچنین اگر این سكته در قسمتی از مغز كه مسئول تلكم است رخ دهد فرد دچار اختلال در تكلم می شود.

سعیدی بروجنی با بیان اینكه شدت سكته مغزی به بزرگی و كوچكی رگ هایی دارد كه دچار انسداد یا پارگی شده اند، گفت: اگر رگ كوچكی در مغز دچار انسداد یا پارگی شود ممكن است علائم بسیار كمی داشته یا حتی بی علامت باشد، اما اگر این انسداد و پارگی در رگ های بزرگ مغز باشد می تواند عوارض خطرناكی مانند فلج یك قسمت از بدن و یا اختلال در تلكم داشته و حتی منجر به مرگ افراد شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه خاطرنشان كرد: چنانچه عوارض سكته كمتر از 24 ساعت ادامه داشته باشد و رفع شود این نوع سكته، سكته مغزی گذرا محسوب می شود كه هشداردهنده جدی برای بروز سكته های بعدی است و فرد باید هرچه سریعتر عوامل بروز سكته را شناسایی كرده و آن را رفع كند.

سعیدی بروجنی خاطرنشان كرد: این احتمال وجود دارد كه فردی چندین بار دچار سكته های گذرا شده و بدون عوارض باشد و فرد دیگر تنها با یك بار سكته مغزی شدید جان خود را از دست دهد.

این جراح مغز و اعصاب در تشریح عوامل سكته مغزی از فشار خون، دیابت، چاقی، استعمال سیگار و سایر مواد دخانی، عدم تحرك و رژیم غذایی نامناسب و پرچرب به عنوان مهمترین این عوامل یاد كرد و افزود: برای پیشگیری از بروز سكته مغزی نیاز است كه این عوامل در كوتاهترین زمان ممكن رفع و یا كنترل شود.

سعیدی بروجنی در خصوص علائم سكته مغزی گفت: این علائم بسته به شدت و وسعت محل سكته مغزی متفاوت است، اما از جمله شایعترین آن می توان به تاری دید، سرگیجه، بی حسی در دست و پا، عدم تعادل و احساس فلجی در یك طرف صورت اشاره كرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه با تاكید بر درمان به موقع سكته مغزی گفت: به محض بروز هریك از این علائم افراد باید در كوتاهترین زمان ممكن به مراكز اورژانسی مراجعه كنند.

وی افزود: زمان لازم برای درمان بیمار سكته مغزی نهایتا چهارساعت است و اگر فرد طی این مدت به مراكز درمانی مراجعه كرده و داروی ضدانعقادی كه موجب حل شدن لخته خون در مغز می شود دریافت كند از عوارض سكته مغزی نجات می یابد، در غیراینصورت باید تا پایان عمر با عوارض سكته سر كند.

سعیدی بروجنی گفت: در گام بعدی درمان سكته مغزی برای افرادی كه دچار عوارض شده اند، درمان های بازتوانی شامل فیزیوتراپی، كاردرمانی، گفتاردرمانی و ... تجویز می شود.

این جراح مغز و اعصاب خاطرنشان كرد: بسیار مهم است كه در افرادی كه سكته مغزی داشته اند، عوامل بروز سكته سریعا شناسایی و رفع شود، چرا كه احتمال سكته های بعدی وجود دارد.
منبع خبر:
اخبار علمی
   تاریخ: ۱۰:۴۶ - ۱۵/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۹