دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

كاهش تماسهای مردم با خط مشاوره 1480/علت چیست؟
 
مدیركل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی كشور از كاهش میزان تماسها با سامانه 1480 (مركز مشاوره تلفنی) در 6 ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: عمده ترین تماس ها مربوط به اختلالات خلقی، اضطراب و مشكلات هیجانی است.  
مدیركل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی كشور از كاهش میزان تماسها با سامانه 1480 (مركز مشاوره تلفنی) در 6 ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: عمده ترین تماس ها مربوط به اختلالات خلقی، اضطراب و مشكلات هیجانی است.  

كاهش تماسهای مردم با خط مشاوره 1480/علت چیست؟

به گزارش ایران خبر، بهزاد وحیدنیا در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه از ابتدای شیوع ویروس كرونا میزان تماس با سامانه مشاوره تلفنی 1480 افزایش پیدا كرده است، اظهار كرد: مردم در این دوران با اضطراب زیادی مواجه شده بودند و سعی می كردند از هر طریقی اطلاعاتی در این زمینه كسب كنند و به همین نسبت میزان تماس ها افزایش پیدا كرد. از سوی دیگر از طریق رسانه ها خط تلفنی 1480 معرفی و به مردم اطلاع رسانی شد كه این خط می تواند در زمینه ارائه مشاوره پاسخگوی مردم باشد و این موضوع هم باعث افزایش سطح تماس ها شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل قرنطینه و محدودیت رفت و آمد، استقبال عمومی به سمت مشاوره های تلفنی و خدمات آنلاین بیشتر شد و همه این عوامل باعث افزایش تماس ها با مشاوره های تلفنی 1480 شد.

چرا تماس های مردم با 1480 كم شد؟

مدیركل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی كشور در ادامه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تماس ها با سامانه مذكور طی 6 ماه گذشته بیان كرد: بررسی میزان تماس ها نشان می دهد كه در 6 ماهه ابتدای سال جاری میزان تماس ها نسبت به 6 ماه سال گذشته كمتر شده است؛ دلایل متعددی می توان برای این امر متصور شد. از جمله اینكه مردم در خصوص سبك زندگی شرایط حاضر سازگارتر شده باشند. واكسیناسیون عمومی تقویت شده است و كسب و كارها باز شده و روال زندگی نسبت به سال گذشته عادی تر شده است. همچنین ممكن است به نوعی عادی سازی اتفاق افتاده باشد. باید در نظر داشت نمی توان صرفا كاهش تماس ها را به معنای بهبود سلامت روانی مردم تلقی كرد.

وحیدنیا یكی دیگر از دلایل كاهش میزان تماس ها با سامانه مشاوره تلفنی 1480 را ناشی از فعال تر شدن مراكز مشاوره حضوری عنوان كرد و گفت: در 6 ماهه اول سال، مراكز مشاوره حضوری فعال شدند و عده زیادی به این مراكز مراجعه می كنند، به همین دلیل میزان تماس های تلفنی تعدیل شده، اما در مجموع نسبت به قبل از شیوع بیماری كرونا میزان تماس گیرندگان با سامانه 1480 بیشتر شده است.

زنان عمده تماس گیرندگان با 1480

اختلالات خلقی و اضطراب عمده علت تماس ها

به گفته وی، بررسی وضعیت تماس گیرندگان با سامانه یاد شده در 6 ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد كه بیشتر تماس گیرندگان با سامانه «زنان» هستند و بیشترین رنج سنی مربوط به جوانان و میانسالان است.

مدیركل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی كشور درباره عمده ترین علت تماس با سامانه 1480 نیز اظهار كرد: عمده ترین تماس ها مربوط به اختلالات خلقی، اضطراب و مشكلات هیجانی است.

وحیدنیا با بیان اینكه در بحث مشكلات روانی و اجتماعی نیز بیشترین تماس ها مربوط به حوزه مشاوره خانواده، مشاوره كودك و دریافت راهنمایی در زمینه های مختلف اختصاص دارد، یادآور شد: در بحث مشاوره های خانواده عمدتا مشكلات مربوط به مسائل والدین با فرزندان، مسائل بین همسر و مشكلات بین افراد با اعضای خانواده شان است.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو، درخصوص زمان فعالیت سامانه 1480 اظهار كرد: مشاوره 1480 در سراسر كشور فعال است و مردم می توانند از 8 صبح تا 12 شب در هر جایی از كشور با این سامانه تماس بگیرند. همچنین لازم است اطلاع رسانی در خصوص خدمات روانی اجتماعی به صورت مستمر تداوم یابد.

مدیركل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی كشور اعلام كرد كه در حال حاضر فعالیت مراكز در زمینه مشاوره تلفنی تابع دریافت مجوز و رعایت استانداردهای ابلاغی سازمان بهزیستی است . روانشناسان، مشاوران یا مراكز مشاوره تحت نظر سازمان كه بخواهند در زمینه مشاوره تلفنی هم ارائه خدمت كنند می توانند از سازمان بهزیستی مجوز دریافت كنند.
منبع خبر:
ایران خبر
   تاریخ: ۰۹:۱۵ - ۱۶/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳