دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

ساخت مسكن اقدام ملی در خراسان جنوبی برعهده متقاضیان است
 
بیرجند - ایرنا - مدیركل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ساخت اكثر واحدهای طرح اقدام ملی مسكن به خصوص در شهر بیرجند برعهده متقاضیان است و باید پس از اخذ پروانه ساخت اقدام كنند.
ساخت مسكن اقدام ملی در خراسان جنوبی برعهده متقاضیان است بیرجند - ایرنا - مدیركل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ساخت اكثر واحدهای طرح اقدام ملی مسكن به خصوص در شهر بیرجند برعهده متقاضیان است و باید پس از اخذ پروانه ساخت اقدام كنند.

وحید داعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آنجایی كه هیچ شركتی قیمت پیشنهادی دولت را برای ساخت واحدهای طرح اقدام ملی در این استان نپذیرفته مطابق بخشنامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی واگذاری به صورت گروهی انجام شده است و خود متقاضیان باید ساخت واحدها را انجام دهند.

وی بیان كرد: وام 100 میلیون تومانی برای ساخت این واحدها در نظر گرفته شده بود كه رقم وام در مراكز استان ها به 350 میلیون تومان و سایر شهرها به 300 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

مدیركل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: زمان افزایش تسهیلات بانكی برای اجرای طرح اقدام ملی مسكن را بانك مسكن باید مشخص كند و موضوع كاهش نرخ سود تسهیلات نیز باید در مركز بررسی و از سوی وزارتخانه به سراسر كشور ابلاغ شود.

وی تصریح كرد: با توجه به اینكه از شروع این طرح در دولت قبل هیچ قیمت مشخص و تعیین شده ای نبوده به صورت مكرر اطلاع رسانی كرده ایم كه واحدها براساس قیمت تمام شده واگذار می شود.

داعی درباره درخواست انصراف برخی متقاضیان اظهار داشت: طبق بخشنامه وزارت راه و شهرسازی انصراف از طرح برای افرادی كه قرارداد واگذاری با آنها منعقد شده با معرفی جایگزین امكان پذیر است.

وی ادامه داد: از مجموع 400 هزار واحد مسكونی ابلاغی طرح اقدام ملی مسكن در سراسر كشور سهمیه استان خراسان جنوبی 2 هزار و 450 واحد بوده كه هزار و 383 واحد در شهرهای بالای 100 هزار نفر و هزار و 67 واحد در شهرهای زیر 100 هزار نفر پیش بینی شده است.

مدیركل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: با وجود سهمیه ابلاغی هزار و 383 واحد در شهرهای بالای 100 هزار نفر، اراضی برای بهره مندی سه هزار و 727 واحد به مساحت 36 هكتار در استان تامین شد كه تا مهر امسال سه هزار و 227 واحد دارای قرارداد ساخت شده است.

وی افزود: در شهرهای زیر 100 هزار نفر نیز اراضی به میزان 50.5 هكتار برای ساخت سه هزار و 416 واحد تامین شده است كه در حال حاضر در این شهرها نیز 2 هزار و 523 واحد، قرارداد ساخت دارند.

داعی بیان كرد: تاكنون 2 هزار و 77 واحد در استان خراسان جنوبی وارد فاز اجرا شده و علاوه بر این اقدامات، 282 واحد برای بهره مندی مددجویان كمیته امداد، اراضی به صورت رایگان واگذار شده كه حدود 3.7 هكتار در سطح استان است.

وی با اشاره به ثبت نام 15 هزار و 89 نفر از خراسان جنوبی در سامانه طرح اقدام ملی مسكن گفت: از این تعداد پنج هزار و 371 نفر واجد شرایط شناخته شدند، پنج هزار و 339 نفر تاكنون اقدام به افتتاح حساب در بانك مسكن و پنج هزار و 189 نفر اقدام به واریز وجه كرده اند.

مدیركل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: اكنون هزار و 527 واحد در مرحله اتمام فونداسیون، 526 واحد در مرحله اسكلت و 190 واحد در مرحله اجرای سقف است.

وی بیان كرد: 2 هزار و 140 واحد مستقر در سایت 27 هكتاری شهر بیرجند نیز در مرحله اخذ پروانه است و تاكنون هفت هزار و 122 متقاضی از شهر بیرجند در سامانه ثبت نام كرده اند كه از این تعداد 2 هزار و 376 متقاضی تایید نهایی شده اند.

داعی گفت: اراضی تخصیصی در مركز استان تاكنون سه هزار و 227 واحد بوده كه 60 واحد دارای 63 درصد و 720 واحد دارای 15 درصد پیشرفت فیزیكی است.

وی همچنین به آغاز اجرای طرح نهضت ملی مسكن در دولت سیزدهم اشاره كرد و گفت: تاكنون 32 هزار و 486 نفر در 25 شهر استان در سامانه این طرح ثبت نام كرده اند و در مرحله پالایش و بررسی واجد شرایط بودن هستند.

مدیركل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینكه از این تعداد 14 هزار و 238 نفر مربوط به شهر بیرجند هستند افزود: در حال حاضر جز در شهر بیرجند در سایر شهرهای استان جانمایی اراضی برای تامین زمین طرح نهضت ملی مسكن انجام شده است.

طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسكن سال گذشته اجرا و مقرر شد 400 هزار واحد مسكونی در كشور ساخته شود كه از این تعداد 200 هزار واحد در شهرهای جدید، یكصد هزار واحد در بافت های فرسوده شهری و یكصد هزار واحد در شهرهای كوچك است.

آبان پارسال همزمان با سراسر كشور قرارداد واگذاری 2 هزار و 283 قطعه زمین برای واحدهای مسكونی استان خراسان جنوبی به صورت گروهی انجام شد و متقاضیان طرح اقدام ملی در استان به 156 گروه پنج، چهار و سه نفره تقسیم بندی شدند كه این قراردادها برای ساخت مسكن ملی به گروه های مربوطه واگذار شد.

بعد از واگذاری قرارداد زمین، این گروه ها باید نسبت به تهیه نقشه، اخذ پروانه و ساخت و ساز مسكن اقدام كنند.

همچنین ثبت نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسكن كه در دولت سیزدهم اجرایی شد، از روز چهارشنبه 28 مهر امسال در سامانه ثمن (saman.mrud.ir) آغاز شد و تاكنون بیش از 32 هزار نفر در 25 شهر استان متقاضی این نوع مسكن شده اند.

سامانه ثمن یك ماه پس از ابلاغ قانون جهش تولید مسكن توسط رییس جمهوری، راه اندازی شد كه براساس آن متقاضیان مسكن با رعایت چهار شرط تاهل یا سرپرست خانوار بودن، عدم مالكیت بخش خصوصی، استفاده نكردن از امكانات دولتی از ابتدای انقلاب در بخش زمین و مسكن و پنج سال سابقه سكونت در شهر مورد تقاضا، امكان ثبت نام در سامانه را دارند.

برچسب ها
- طرح اقدام ملی مسكن
- خراسان جنوبی
- نهضت ملی مسكن
- مسكن
پروندهٔ خبری
- الزامات ساخت مسكن و تحقق برنامه های دولت سیزدهم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۳۲ - ۲۴/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۱