دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

رشد حوادث ناشی از كار در خراسان شمالی؛ بلایی كه «بی توجهی كارفرمایان» سر كارگران می آورد
 
گروه استان ها- با رشد فزاینده قیمت ابزار و تجهیزات ایمنی و عدم رغبت كارفرمایان برای نوسازی این تجهیزات٬ حوادث ناشی از كار در كارگاه ها و دستگاه های اداری خراسان شمالی افزایش یافته است.
رشد حوادث ناشی از كار در خراسان شمالی؛ بلایی كه
گروه استان ها- با رشد فزاینده قیمت ابزار و تجهیزات ایمنی و عدم رغبت كارفرمایان برای نوسازی این تجهیزات٬ حوادث ناشی از كار در كارگاه ها و دستگاه های اداری خراسان شمالی افزایش یافته است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد ٬ حادثه ناشی از كار عبارت است از اتفاق یا پیامدی كه در جریان انجام كار پدید آمده و با صدمات شغلی مرگبار یا غیر مرگبار همراه می باشد .

بر اساس تعاریف قانونی مطابق ماده 60 قانون تامین اجتماعی حوادث ناشی از كار حوادثی است كه در حین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است كه بیمه شده در كارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول كار باشد و یا به دستور كارفرما در خارج از محوطه كارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد.

بر این اساس اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به كارگاه جز اوقات انجام وظیفه محسوب می شود مشروط بر اینكه در زمان عادی رفت و برگشت به كارگاه اتفاق افتاده باشد حوادثی كه برای بیمه شده حین اقدام برای نجات سایر بیمه شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می افتد حادثه ناشی از كار محسوب می شود.

در سال های اخیر و با رشد فزاینده قیمت ابزار و تجهیزات ایمنی و عدم رغبت كارفرمایان برای نوسازی این تجهیزات٬ حوادث ناشی از كار در كارگاه های و دستگاه های اداری خراسان شمالی افزایش یافته است.

توسعه پالایشگاه شیراز به معنی كاهش حوادث جاده ای تانكرها است
4 مصدوم و یك فوتی در حوادث محور مرودشت؛ تانكر سوخت واژگون شد
4 كشته در حوادث اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان/ حماس خواستار محاكمه قاتلان شد
رشد فزاینده حوادث ناشی از كار در خراسان شمالی

بنا به گفته مدیران اداره كل تعاون كار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی٬ سقوط از ارتفاع علت 40 درصد از حوادث ناشی از كار استان است كه به علت استفاده نكردن از سامانه های مناسب كار در ارتفاع و عدم حفاظ گذاری پرتگاه ها به وقوع می پیوندد.

قلی پور رییس اداره بازرسی كار اداره كل تعاون كارورفاه اجتماعی خراسان شمالی با بیان اینكه 70 درصد از حادثه های كار در كارگاه های ساختمانی استان، مربوط به سقوط از پرتگاه است گفت: 53 درصد از حادثه های كار استان در كارگاه های ساختمانی رخ داده و چهار درصد از حادثه های كار، منجر به فوت شده است به طوری كه امسال پنج نفر در حادثه های كار جان خود را از دست داده اند.

وی گفت: در سال 1399 علاوه بر حادثه های سقوط در كارگاه های ساختمانی، شاهد حادثه های ناشی از درگیری فرد با ماشین آلات كشاورزی و تجهیزات و ادوات كشاورزی بودیم كه در رده دوم قرار دارد و سقوط اشیا بر روی سر كارگر، درگیری با ماشین آلات و تجهیزات در محیط كار در رده های بعدی علل وقوع حوادث قرار دارند. عدم ایجاد راهروها و سرپوش های حفاظتی در مسیرهای تردد كارگران و عابران پیاده از مهمترین حوادث سقوط اشیا بر سر كارگران است.

رییس اداره بازرسی كار اداره كل تعاون كارورفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهار داشت: شمار حادثه های غرق شدن در استخرهای كشاورزی هم امسال چشمگیر بوده است. بر اساس تصمیم كارگروه ارتقای ایمنی بخش ساختمان استان، مقرر شد تمام كارفرمایان قبل از اخذ پروانه ساختمانی با مراجعه به ادارات كار سطح استان در آموزش های رایگان ایمنی محیط كار كه توسط بازرسان كار همه روزه در ادارات تعاون كار و رفاه اجتماعی برگزار می شود، شركت كنند.

قلی پور خاطرنشان كرد: اخذ پروانه ساختمانی منوط به گذراندن دوره های اموزشی ایمنی محیط كار و اخذ گواهینامه است و از ابتدای تیرماه امسال تا كنون 243 نفر متقاضی اخذ پروانه ساختمانی از طرف شهرداری های استان برای شركت در دوره های آموزشی ایمنی به ادارات كار معرفی و تا كنون هزار نفر ساعت دوره آموزشی رایگان برگزار شده است.

رییس اداره بازرسی كار اداره كل تعاون كار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با بیان اینكه شهرداری های اسفراین و شیروان همكاری مناسبی در این زمینه نداشته اند گفت: شهرداری بجنورد 171 نفر، شهرداری های شهرستان راز و جرگلان 45 نفر، گرمه 13 نفر، جاجرم هفت نفر و شیروان سه نفر معرفی كرده اند.

ادارات خراسان شمالی زیر بار ایمن سازی می روند؟

جدای از برگزاری دوره آموزشی ایمنی كار٬ به نظر می رسد فضای اداری و كارگاهی خراسان شمالی ضلع دیگری است كه بادی برای جلوگیری از حوادث ناشی از كار به سراغ آن رفت. سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی از دستگاه های متولی در این زمینه است كه به گفته مدیران این سازمان٬ امسال بیش از 2 هزار بازدید از اماكن تجاری، اداری، فرهنگی، تاریخی و مسكونی شهر بجنورد انجام شده است.

مجید گریوانی مدیرعامل اسبق سازمان آتش نشانی بجنورد در این باره اظهار داشت: موارد غیر ایمن به این اماكن تذكر داده شده است و اگر مالكان این مراكز غیرایمن اقدامات لازم برای رفع مشكلات را انجام ندهند، پس از صدور اخطار و پایان مهلت رفع نقص، با اخذ مجوز از مراجع قانونی و قضایی، نسبت به پلمب آنها اقدام خواهد شد.

وی گفت: وجود مشكلات تاسیسات برقی، سامانه های گرمایشی نامناسب، سازه های قابل اشتعال، مشكل تردد خودروهای اطفایی امدادی در هنگام بروز حادثه و نبود سامانه های اعلام و اطفای آتش سوزی یا معیوب بودن آن از مواردی است كه سبب دادن تذكر به این مراكز شده است. بازدید از اماكن در قالب طرح جامع به صورت دوره ای به وسیله گروه واحد پیشگیری آتش نشانی بجنورد انجام می شود.

رییس اسبق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بجنورد خاطرنشان كرد: بازدیدها با هدف جلوگیری از حوادث آتش سوزی و خسارت های مالی و جانی انجام می شود.

ادارات و كارگاه های غیر ایمن پلمپ می شود

با گسترش حوادث ناشی از كار در استان خرساان شمالی٬ سازمان های ناظر این بار با عزم جدی تر وارد میدان شده و اخظارهای جدی تری هم صادر شده است.

صحراگرد مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد در این باره اظهار داشت: در صدور اخطارها با كسی مماشات نداریم. اخطارها برای جلوگیری از بروز حوادث وسوانح و مدیریت بر وارد آمدن خسارت به تاسیسات و اماكن است. تاكنون چندین مرحله اخطار برای رفع ایرادها در ورودی ساختمان ها و اماكن تجاری و اداری - مدارس و ... صادر شده است اما متاسفانه مورد بی مهری واقع می شود.

وی گفت: ما در صدور اخطارها جدی هستیم و برای رفع ایرادها نیز جدیت داریم. رعایت مسائل فنی حافظ ایمنی شهروندان است. اقدام دیگری كه در دستور كار داریم، پیگیری زمان و موعد اخطارهای صادر شده است كه تاكنون مورد بی توجهی واقع شده است.

صحراگرد ادامه داد: در اماكن تجاری تاكنون برای جانمایی كپسول های آتش نشانی از طرف كسبه مقاومت می شد اما به اجبار این سازمان، خوشبختانه در حادثه شب گذشته و اطفای حریق خودرو در چهار رراه مخابرات بجنورد ، به كمك كسبه در استفاده از همین كپسول های آتش نشانی از وارد آمدن خسارت های جبران ناپذیر جلوگیری كردند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی بجنورد گفت: امیدواریم این سطح تعامل و همكاری كه در بین كسبه و شهروندان شاهدیم، در سطح ادارات نیز ایجاد شود و یقین بدانید كه اخطارهای آتش نشانی در راستای تامین امنیت شما است.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۵:۲۱ - ۲۹/۰۹/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۶