دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

توقف رشد روانی كودك با اعتیاد والدین به گوشی های هوشمند
 
تحقیقات جدید نشان می دهد اعتیاد والدین به استفاده از گوشی های هوشمند، ممكن است در رشد فرزندانشان تأثیرگذار باشد.
توقف رشد روانی كودك با اعتیاد والدین به گوشی های هوشمند



تحقیقات جدید نشان می دهد اعتیاد والدین به استفاده از گوشی های هوشمند، ممكن است در رشد فرزندانشان تأثیرگذار باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه «wio news»، آیا شما نیز از آن دسته افرادی هستید كه به استفاده از گوشی هوشمندتان اعتیاد پیدا كرده اید؟ اگر چنین است باید به شما بگوییم كه طبق یك پژوهش كه به تازگی صورت گرفته، این مسئله می تواند بر رشد فرزند شما تأثیر بگذارد.

بر پایه یك پژوهشی كه ماه گذشته میلادی از سوی دانشگاه تل آویو برای مجله علمی «Child Development» (رشد كودك) به انجام رسید، مشخص شد كودكانی كه والدین شان برای ساعت های طولانی سرگرم گوشی های هوشمند هستند، از رشد كُندتری برخوردارند.

در این پژوهش كه به سرپرستی دكتر «كیتی بورودكین» (Katy Borodkin) به انجام رسید، محققان «دانشكده پزشكی ساكلر» 33 مادر را به همراه 16 فرزند نوپایشان مورد بررسی قرار دادند. تمام این كودكان سنی بین 24 تا 36 ماه داشتند.

در این تحقیق از مادران شركت كننده در پژوهش، بی آنكه از هدف تحقیق مطلع باشند، خواسته شد تا صفحات خاصی را در فیسبوك تماشا كنند، محتوا های مورد علاقه خود را «لایك» كرده، مجلات منتشر شده را مطالعه كنند و علاوه بر آن، در زمان هایی كه تلفن و مجله شان در اتاق دیگری است، با فرزندان خود نیز بازی كنند.

هدف از این اقدامات آن بود تا فعالیت این مادران در زمانی كه در حین مراقبت از فرزندانشان هستند و از سوی دیگر بخشی از توجه شان به گوشی های هوشمند شان هست، مورد رصد و پژوهش قرار گیرد.

در این پژوهش مشخص شد كاهش ارائه اطلاعات زبانی از سوی مادر به فرزند سبب می شود دایره لغات و واژگان كودكان محدود شده و این امر در بزرگسالی آن ها نیز مؤثر خواهد بود.

تعامل مادر با فرزند امری حیاتی در رشد كودك از جمله رشد زبانی، شناخت عاطفی و اجتماعی دارد.

این محققان اعلام كردند استفاده از تلفن همراه و نیز مطالعه كردن به یك اندازه، سبب حواس پرتی از توجه به فرزندان می شود.

دكتر بورودكین، سرپرست این تحقیق گفت: در پژوهش حاضر ما بر روی مادران تمركز داشتیم اما بر این باوریم كه یافته های ما در خصوص رابطه میان پدران و كودكان نوپایشان نیز صادق است؛ چرا كه الگوی استفاده از تلفن های هوشمند میان مردان و زنان یكی است.

با این حال محققان دانشگاه تل آویو اعلام كردند در حال حاضر شواهدی كه ثابت كند تلفن همراه «به شكل مستقیم» بر رشد كودك تأثیر می گذارد، وجود ندارد؛ چرا كه تلفن های هوشمند پدیده های جدیدی هستند كه برای اثبات این مسئله زمان زیادی نیاز است؛ اما این یافته های كنونی حاكی از تأثیر مضر این پدیده بر «پایه و اساس رشد كودكان» به شمار می رود.
منبع خبر:
رادیو سلامت
   تاریخ: ۱۰:۵۶ - ۰۱/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۷