دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

ساده ترین راه برای باز كردن گرفتگی گوش چیست؟
 
گرفتگی گوش آزاردهنده است، می تواند بر شنوایی تأثیر بگذارد و زندگی روزمره را مختل كند.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت المرسال؛ گرفتگی گوش آزاردهنده است، می تواند بر شنوایی تأثیر بگذارد، زندگی روزمره را مختل كند و حتی منجر به آسیب شود. در عین حال، برخورد نادرست با گرفتگی گوش ها می تواند شرایط را بدتر كند. در اینجا ساده ترین راه ها وجود دارد:

تنفس عمیق
مسدود كردن بینی، كشیدن نفس عمیق از طریق دهان، بستن لب ها و دمیدن گونه ها، بازدم به آرامی از طریق بینی انجام می شود. فشار ناشی از مسدود شدن گوش به باز كردن گوش مسدود شده كمك می كند. این تكنیك به ویژه در سفر با هواپیما مفید است.

بخار
بخار در یك حمام داغ به مدت ده تا پانزده دقیقه باعث شل شدن مخاط در سرتاسر سر (از جمله گوش) می شود، همچنین می توانید یك قابلمه را روی اجاق گاز بجوشانید، یك حوله را روی سر خود قرار دهید و بخار آن را استنشاق كنید.

كمپرس گرم
یك پارچه گرم و كمپرس گرم و مرطوب می تواند همین اثر را داشته باشد. علاوه بر این، اگر فردی احساس درد كرد، قرار دادن یك پارچه گرم یا پد گرم كننده روی گوش می تواند كمك كند، كه هر دو باعث تسكین درد عمومی در فك و سر می شود، فقط كافی است آب داغ را روی یك پارچه تمیز بریزید، سپس آن را فشار دهید و روی گوش آسیب دیده بمالید.

ملین های موم
ملین های موم، روغن بچه، روغن زیتون، روغن معدنی، گلیسیرین و پراكسید هیدروژن همگی برای از بین بردن جرم گوش كار می كنند. می توان چند قطره گرم را در مجرای گوش ریخت و سر را كج نگه داشت تا مایع را برای مدت 10 تا 10 دقیقه حفظ كند. سی ثانیه كه تخلیه می شود، اغلب مقداری موم گوش با آن پایین می آیند، اگر این كار انجام نشد، باید تا سه تا پنج روز به روش ادامه داد.

آب
آب در گوش؛ اگر فردی زمان زیادی را در استخر، دریاچه یا دریا سپری كند، ممكن است آب زیادی در گوش خود داشته باشد. حركت دادن ملایم انگشت اشاره خود به بالا و پایین در گوش می تواند به شل شدن مایع محبوس شده كمك كند. مثل چند قطره الكل یا سركه برای خشك كردن گوش.

آیا گرفتگی گوش نیاز به مراجعه به پزشك دارد؟

فردی كه از انسداد گوش شاكی است، در صورتی كه تمام روش های فوق ناموفق بوده و بعد از سه تا پنج روز هیچ تغییری رخ نداده است، یا اگر علائم شدیدتر می شوند، مانند اینكه صدای خفه شده به كم شنوایی كامل تبدیل شود، باید با پزشك تماس بگیرد. اگر تحریك گوش باعث درد شدید شود.

اگر فردی تجمع مایعات، تب، ترشح، سرگیجه یا صدای زنگ در گوش (وزوز گوش) داشته باشد، باید به پزشك نیز مراجعه كند.

اگر گوش معمولا با جرم گوش مسدود می شود، ممكن است لازم باشد جرم گوش نیز به صورت دستی برداشته شود، جرم گوش معمولا با تجهیزات تخصصی تمیز می شود، برخی ایجاد مكش می كنند، همچنین می توان از یك ابزار نازك با چنگك در انتها برای تراشیدن جرم گوش استفاده كرد. روش ساده، شستن گوش با استفاده از پمپ الكتریكی است كه جرم گوش را شستشو می دهد.

درك این نكته مهم است كه متخصصان پزشكی نه تنها گرفتگی گوش ها را تسكین می دهند و انسداد را برطرف می كنند، بلكه به بهبودی نیز كمك می كنند. برای مثال، اگر فردی عفونت در گوش (یا سینوس) داشته باشد كه بر شنوایی اش تأثیر می گذارد، ممكن است به آنتی بیوتیك های تجویزی نیاز داشته باشد.

شنوایی سنج همچنین ممكن است آنتی هیستامین ها، ضداحتقان ها، قطره های گوش تجویزی، استروئید ها (برای آلرژی) و دارو های ضد قارچ (برای گوش شناگر) را برای رفع انسداد گوش تجویز كند.

یك راه عالی برای استخراج جرم و كثیفی از گوش

پراكسید هیدروژن، شاید رایج ترین روش تمیز كردن گوش باشد، زیرا پراكسید هیدروژن جرم گوش را نرم كرده و می شكند. این امر همچنین تخلیه جرم گوش را آسان تر می كند.

با استفاده از روغن ها، روغن زیتون رایج ترین روغنی است كه برای رفع انسداد جرم گوش به طور طبیعی استفاده می شود، اما می توانید روغن بادام را نیز انتخاب كنید، روغن را در دستان خود گرم كنید تا در دمای مناسب باشد، سپس سه یا چهار قطره در مجرای گوش بریزید. در حالی كه سر خود را یك بار به پهلو خم كنید یا دو بار در روز تا زمانی كه جرم گوش به طور طبیعی پاك شود.

این روغن جرم گوش را نرم می كند و اجازه می دهد به طور طبیعی و بدون درد خشك شود. این روش می تواند به عنوان یك اقدام پیشگیرانه مورد استفاده قرار گیرد. یك بار در هفته می توانید از سر دوش (ولرم و با فشار بسیار كم) برای شستشوی گوش استفاده كنید.

انسداد ناگهانی گوش

جرم گوش معمولا روش بدن برای محافظت از گوش است، بافت چسبنده آن كثیفی و سایر آلاینده ها را به دام می اندازد، به عنوان روان كننده عمل می كند و، چون به طور طبیعی خود به خود از مجرای گوش خارج می شود، به عنوان یك عامل خود تمیز كننده طبیعی عمل می كند.

با این حال، گاهی اوقات، ممكن است بر توانایی شنوایی تأثیر بگذارد. طبق گفته آكادمی گوش و حلق و بینی، جراحی سر و گردن آمریكا، علائم زیر نشان می دهد كه جرم گوش باعث ایجاد مشكل می شود:
احساس گرفتگی در گوش
گوش درد
كم شنوایی جزئی
وزوز گوش، یا صدای زنگ در گوش
خارش، بو یا ترشح
سرفه

مدت زمان ماندگاری گوش مسدود شده چقدر است؟

علائم انسداد گوش ممكن است به طور همزمان در هر دو گوش ظاهر شود یا علائم ممكن است در یك گوش ظاهر شود. علائم انسداد گوش از چند ساعت تا هفته ها یا تا ماه ها طول می كشد كه مدت زمان را مشخص می كند كه اولین علت انسداد است.

اگر علت اصلی گرفتگی گوش سرماخوردگی باشد، گرفتگی گوش ممكن است در مدت یك هفته برطرف شود و علائم انسداد به تدریج كاهش یابد.

درمان آب گرفتگی گوش

گرانش یا تكنیك جیغ زدن روی زمین دراز بكشید در حالی كه گوش آسیب دیده موازی با زمین باشد، سر خود را كج كنید و لاله گوش خود را تكان دهید نیروی جاذبه از بقیه مراقبت خواهد كرد، می توانید از یك سواب پنبه ای برای حذف آب باقی مانده در گوش خود استفاده كنید.

_ تكنیك جاروبرقی: قرار دادن كف دست روی گوش گرفتگی و فشار ملایم برای چند ثانیه اثر مكش ایجاد می كند كه به تخلیه آب از مجاری كمك می كند. این كار را تا زمانی كه كل آب تمام شود تكرار كنید.

_ تكنیك سشوار: استفاده از سشوار در پایین ترین حالت و نشان دادن آن به سمت گوش (نه خیلی نزدیك) به تبخیر آب و خشك شدن مجرای گوش كمك می كند، خودش بیرون بیاید.

تكنیك كشیدن: دست خود را به پشت سر خود دراز كنید و به آرامی قسمت بیرونی گوش خود را با دست مخالف خود بكشید این كار باعث صاف شدن مجرای گوش و تخلیه آب می شود.

تكنیك جویدن و خمیازه كشیدن: حركت دهان و فك به یكسان شدن فشار در شیپور استاش كمك می كند جویدن آدامس و خمیازه كشیدن ممكن است برای تشویق آب انباشته شده به تخلیه شدن تلاش شود. اگر آب را به طور كامل دفع نكرده اید، سر را تكان دهید.

تكنیك شیمیایی: اگر هیچ یك از این روش های طبیعی كمكی نكرد، تعدادی قطره گوش حاوی الكل بدون نسخه وجود دارد كه برای از بین بردن رطوبت از كانال های گوش طراحی شده است. همچنین تمرینات گرفتگی گوش وجود دارد كه می توان برای خلاص شدن از شر آن ها تلاش كرد.

بیشتر بخوانید:

بیماری گوش شناور چیست؟

بهترین راه برای برطرف كردن موم و جرم گوش چیست؟
   تاریخ: ۱۲:۱۹ - ۰۳/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۴۳۶