دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

50 هزار نفر در خراسان رضوی زیرپوشش غربالگری ژنتیك قرار گرفتند
 
گروه استان ها-با هدف پیشگیری از اختلالات ژنتیك و تولد فرزندان معلول در خراسان رضوی 50هزار نفر زیرپوشش غربالگری ژنتیك قرار گرفتند.
50 هزار نفر در خراسان رضوی زیرپوشش غربالگری ژنتیك قرار گرفتند
گروه استان ها-با هدف پیشگیری از اختلالات ژنتیك و تولد فرزندان معلول در خراسان رضوی 50هزار نفر زیرپوشش غربالگری ژنتیك قرار گرفتند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، اختلالات ژنتیكی در زوجین از جمله موضوعاتی است كه سبب تولد نوزادان معلول می شود و از آنجایی كه روند انجام این آزمایش ها برای خانواده ها پرهزینه است و با توجه به اهمیت این موضوع و جلوگیری از تولد نوزادان معلول در جامعه؛ سازمان بهزیستی اقدام به برگزاری رایگان غربالگری ژنتیك در بین خانواده ها كرده است.

غلامحسین دلبری، معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهارداشت: پیشگیری از اختلالات ژنتیك و تولد فرزندان معلول یكی از مهم ترین برنامه های غربالگری بهزیستی است. با وجود محدودیت های كرونایی طی دو سال گذشته، باز هم در این بازه زمانی بیش از 50 هزار نفر در استان را تحت پوشش این برنامه قرار دادیم.

وی افزود: طی سه سال گذشته از تولد بیش از یك هزار فرزند معلول پیشگیری شده است. پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی به عنوان یكی از طرح های جدید بهزیستی در دستور كار قرار دارد. این طرح نیز امسال اجرایی می شود.

هزینه هر جلسه مشاوره پیشگیری از طلاق، 50 هزار تومان

دلبری درباره مشاوره پیشگیری از طلاق نیز اظهار داشت: تعرفه مشاوره پیشگیری از طلاق برای 5 جلسه 250 هزار تومان در مشهد و 225 هزار تومان در شهرستان هاست. میانگین سازش در بین متقاضیان طلاق در برخی شهرستان ها شایان قبول است و به حدود 18 درصد رسیده كه با میانگین كشوری منطبق است.

وی با اشاره به اینكه سامانه «تصمیم» در 15 شهرستان دیگر به زودی راه اندازی می شود، ادامه داد: از آنجا كه مراكز مشاوره در این شهرستان ها فعال نیست، این سامانه با مسئولیت بهزیستی شهرستان راه اندازی شده است و همه تقاضاها در این سامانه ثبت خواهد شد.

رئیسی: قانون حمایت از معلولین باید به سرعت و به طور جامع و كامل اجرایی شود
پای دردل معلولان استان كردستان؛ چرا قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اجرا نمی شود؟
روایت تسنیم از مصائب ورزشكاران معلولان كردستانی/ هیچ مسئولی پاسخگوی نیازهای ورزشكاران نیست
دلبری عنوان كرد: در یارانه مشاوره طلاق، غربالگری اضطراب و مشاوره های خانواده و ازدواج هیچ محدودیت و مشكلی نداریم و اعتبارات در این بخش كافی است.

132 هزار معلول در استان زیر پوشش خدمات بهزیستی هستند

حمیدرضا علیزاده رضایی، معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان رضوی نیز اظهارداشت: یك سوم معلولان شناسایی شده و زیر پوشش در استان دچار معلولیت شدید و خیلی شدید هستند.

وی افزود:هم اینك 132 هزار معلول در استان زیر پوشش خدمات بهزیستی هستند كه امسال 2 هزار معلول جدید به شمار معلولان زیر پوشش استان افزوده شده است.

علیزاده با بیان اینكه حدود نیمی از معلولان زیر پوشش در استان را معلولان جسمی تشكیل می دهند، ادامه داد: درصد كمی از این شمار دچار معلولیت مادرزادی هستند اما درصد بالایی افرادی هستند كه بر اثر تصادفات و وقوع حوادث دچار معلولیت شده اند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی اظهارداشت: اجرای طرحهای پیشگیرانه توسط بهزیستی و ارائه مشاوره های ژنتیك در استان، موجب كاهش معلولیت های جسمی شده است.

وی ادامه داد: بیش از 30 درصد معلولان دارای پرونده در استان خراسان رضوی دچار معلولیت شدید و خیلی شدید هستند.

وی با بیان اینكه نرخ شیوع معلولیت در استان حدود پنج درصد است، ادامه داد: خراسان رضوی جزو استانهای برتر كشور از نظر شناسایی معلولان و دادن خدمات حمایتی و مستمری به آنان است.

علیزاده گفت: هم اكنون ماهانه 68 هزار معلول زیر پوشش بهزیستی استان مستمری دریافت می كنند ضمن اینكه 27 هزار معلول دیگر پشت نوبت دریافت مستمری هستند.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۰:۰۸ - ۰۸/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۸