دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

مهم ترین دغدغه مردم از تشدید آلودگی هوا چیست؟
 
تهران- ایرنا- نتایج یك افكارسنجی آنلاین در ایرنا نشان می دهد 75.6 درصد مخاطبان، نگران تاثیر آلودگی هوا بر سلامت جسمی و روانی خود هستند و آن را تهدید بزرگی برای زندگی می دانند.
مهم ترین دغدغه مردم از تشدید آلودگی هوا چیست؟ تهران- ایرنا- نتایج یك افكارسنجی آنلاین در ایرنا نشان می دهد 75.6 درصد مخاطبان، نگران تاثیر آلودگی هوا بر سلامت جسمی و روانی خود هستند و آن را تهدید بزرگی برای زندگی می دانند.

به گزارش گروه نظرسنجی ایرنا، پایداری هوا و استمرار پدیده وارونگی دما كه به طور عمده در فصول سرد سال اتفاق می افتد، موجب تشدید آلودگی هوا در كلان شهرها می شود.
امسال، هم زمانی آلودگی هوا با بیماری كرونا نیز شرایط متفاوت و پیچیده ای را برای شهرهای بزرگ كشور ایجاد كرده است؛ از یك سو مواجهه با آلاینده ذرات معلق هوا می تواند به تشدید بیماری های قلبی و ریوی و تضعیف سیستم ایمنی بدن منجر شود و از سوی دیگر، برخی راهكارهای گذشته همچون ترغیب مردم به استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی در شرایط كنونی كارساز نبوده و تردد فزاینده خودروهای شخصی موجب تشدید آلودگی هوا می شود.

عزم جدی همه دستگاه های مسئول در آلودگی هوا، ركن اساسی در مدیریت آلودگی هوای شهرهای بزرگ كشور است. تا رسیدن به سازوكار ایده آل، در اولویت قرار گرفتن بندبند اجرای قانون هوای پاك و آیین نامه های مرتب بر آن همراه با پاسخ گویی دستگاه های مسئول در انجام تكالیف و ارائه گزارش های مستمر و بهره گیری از ظرفیت مشاركت های مردمی می تواند راهگشای مسیر اجرای قانون باشد و هوایی سالم تر را برای تهران و سایر كلان شهرها به ارمغان آورد.

با توجه به اهمیت این موضوع، اداره كل پژوهش و بررسی های خبری ایرنا موضوع افكارسنجی آنلاین هفته گذشته را به موضوع «آلودگی هوا» اختصاص داد. پرسش های این نظرسنجی در روزهای 24 آذرماه تا 7 دی ماه روی سایت ایرنا قرار گرفت و 6 هزار و 698 نفر در این نظرسنجی شركت كردند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا» در افكارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست اعلام كنند با توجه به افزایش چشم گیر آلاینده ها در كلان شهرها تا چه میزان نگران تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی خود هستند؟
در این خصوص 75.6 درصد مردم از تاثیر آلودگی هوا بر سلامت خود ابراز نگرانی كردند و 11.5 درصد از پاسخ گویان تاحدی و 4.6 درصد به میزان كم، اعلام كردند كه نگرانِ این موضوع هستند و این در حالیست كه 8.3 درصد از افراد اعتقادی به تاثیر آلودگی هوا بر سلامتی خود ندارند.

مهم ترین دغدغه مردم از تشدید آلودگی هوا چیست؟

براساس نتایج بدست آمده، 32.1 درصد مخاطبان ارتقای كیفیت سوخت خودروها و صنایع را در كاهش آلودگی هوا موثر می دانند و 25.2 درصد افراد معتقدند گسترش ناوگان حمل ونقل عمومی و ایجاد فضای سبز می تواند در بهبود وضعیت آلودگی هوا كمك كند و 23.8 درصد نیز الزام صنایع به رعایت استانداردهای آلایندگی و 18.9 درصد شركت كنندگان از رده خارج كردن خودروهای فرسوده را مهم ترین عامل در كاهش آلودگی هوا می دانند.

مهم ترین دغدغه مردم از تشدید آلودگی هوا چیست؟

یافته های این افكارسنجی آنلاین نشان می دهد، 89.8 درصد پاسخ گویان نگران تهدید سلامت جسمی و روانی خود از تشدید آلودگی هوا هستند و همچنین 4.8 درصد اعلام كردند وضعیت اجتماعی و فرهنگی تحت تاثیر این معضل قرار می گیرد و 3.2 درصد خسارت به حمل ونقل عمومی و ترافیك و 2.1 درصد آسیب به حوزه های اجتماعی و فرهنگی را از پیامدهای آلودگی هوا می دانند.

مهم ترین دغدغه مردم از تشدید آلودگی هوا چیست؟

با توجه به اهمیت موضوع تشدید آلودگی هوا در كلان شهرها، 28.6 درصد از شركت كنندگان، تاحدی موافق تعطیلی عمومی در زمان آلودگی هستند و 26.6 درصد از افراد نیز به میزان زیاد و همچنین كم، تعطیلی عمومی را در كاهش آلودگی هوا موثر می دانند آن هم در حالی كه 18.2 درصد افراد، با این تعطیلات موافق نیستند.

مهم ترین دغدغه مردم از تشدید آلودگی هوا چیست؟

بیشتر پاسخ گویان (40.4 درصد) انجام مطالعات دقیق برای شناسایی منابع آلاینده را مهم ترین راه مقابله با آلودگی هوا بیان كردند و 25.8 درصد افراد، نظارت گسترده بر نیروگاه ها و واحدهای تولیدی، 23 درصد از شركت كنندگان، نوسازی و توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و 10.8 درصد دیگر، تشدید محدودیت ها در زمینه تردد خودروهای شخصی را به عنوان مهم ترین راهكار برای كاهش آلودگی هوا پیشنهاد دادند.

مهم ترین دغدغه مردم از تشدید آلودگی هوا چیست؟

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با هدف اطلاع رسانی و كسب آرای عمومی در مورد موضوع ها و مسائل مختلف جامعه از 29 مهرماه سال 1399 برنامه «افكارسنجی» آنلاین را برای نخستین بار در تارنمای اصلی خود راه اندازی كرد.

ایرنا ضمن قدردانی از مشاركت مخاطبان در این رویكرد پژوهشی، تا كنون توانسته دیدگاه ها و مطالبات عمومی را در 55 نظرسنجی برگزار شده در مورد موضوع های مختلف از جمله همه گیری ویروس كرونا، وضع بورس، خودرو، بازار مسكن، افزایش نرخ ارز، انتخابات 1400، سفرهای نوروزی، ارزهای دیجیتال، بحران كم آبی، تاثیر خشكسالی بر كشور، وعده ها و شعارهای تبلیغاتی، شیوه پرداخت یارانه در دولت آینده، روند واكسیناسیون كرونا، بازگشایی مدارس، آزادسازی واردات خودرو، برنامه شاد، سفرهای استانی رئیس جمهوری، طرح پیش فروش خودرو، واكسن گریزی، حذف ارز 4200 تومانی و محبوبیت عمومی فضای مجازی برای كسب اخبار مذاكرات وین مطرح كند.

برچسب ها
- نظرسنجی آنلاین
- آلودگی هوا
- واحدهای آلاینده
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۲۱ - ۰۸/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۲۹۲