دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

تاثیر تغذیه سالم در دوران كرونا و واكسیناسیون
 
مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: تغذیه نامناسب با تضعیف سیستم ایمنی بدن بر ابتلا به كرونا و عملكرد واكسیناسیون در بدن تاثیرگذار است.
افزایش دو برابری سوء تغذیه در كودكان استان های كم برخورداربه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دكتر زهرا عبدالهی امروز در نشست خبری بسیج ملی تغذیه سالم كه از 15 تا 30 دی در كشور برگزار می شود، افزود: تغذیه صحیح نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، در افرادی كه سیستم ایمنی بدن به علت تغذیه نامناسب تضعیف می شود، مقاومت بدن در برابر ویروس كرونا كمتر و حتی ممكن است شدت بیماری و دوره نقاهت نیز افزایش یابد.

وی با تاكید براینكه در این بسیج به مردم اطلاع رسانی می شود كه تغذیه مناسب و سالم از شدت بروز بیماری كرونا می كاهد و منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، ادامه داد: نكته مهم چه برای واكسیناسیون و چه برای پیشگیری از ابتلا به كرونا داشتن الگوی غذایی مناسب است؛ یعنی الگویی كه در آن مصرف قند، نمك و چربی در آن كم است.

مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: مصرف زیاد مواد قندی همانند نوشابه ها و شیرینی می تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شود، بنابراین باید از مصرف زیاد و بی رویه مواد قندی و شیرین پرهیز شود.

عبدالهی افزود: پیام دیگر ما مصرف كم نمك است، زیرا ما بیش از 2 برابر مقدار توصیه شده نمك مصرف می كنیم، میزان مجاز روزانه به طور متوسط 5 گرم است. مصرف نمك زیاد به طرق مختلف رخ می دهد كه یكی از آن ها نمك پنهان در انواع فست فود ها و سس ها است.

وی، ادامه داد: از سوی دیگر افراط در مصرف غذا های چرب و پر ادویه كه معمولا هضم سنگینی دارند و حاوی اسید های چرب اشباع و اسید های ترانس هستند نیز عاملی برای تضعیف سیستم ایمنی محسوب می شوند.

مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: دقت در مصرف مواد غذایی و استفاده از غذا ها و نوشیدنی هایی كه قند، نمك و چربی كمتری دارند سبب می شود كه بدن بتواند مقاومت بهتری در برابر انواع بیماری ها داشته باشد.

عبدالهی افزود: باید با رعایت تعادل و تنوع غذایی وزن بدن را كنترل كنیم؛ زیرا افراد چاق معمولا احتمال بیشتری برای ابتلا به كرونا دارند و در صورت ابتلا نیز شدت بیماری در آن ها بیشتر است و دوره بهبودی نیز بیشتر طول می كشد، بنابراین در كنار كاهش مصرف قند، نمك و چربی باید مصرف بیشتر سبزی ها و میوه ها به میزان 400 گرم در روز و كنترل وزن بدن را در برنامه غذایی خود بگنجانیم؛ با این توصیه ها می توان به مقاومت بدن كمك كرد.

وی ادامه داد: 60 درصد افراد بالای 18 سال جامعه دارای اضافه وزن و چاقی هستند و این عارضه در بزرگسالان روند افزایشی دارد.

مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین با هشدار درباره افزایش چاقی در كشور به ویژه در بین جوانان گفت: بیش از 20 درصد دانش آموزان دچار اضافه وزن به ویژه چاقی شكمی هستند و مصرف بی رویه فست و فود ها و مواد قندی، استفاده كمتر از میوه ها و سبزیجات و كم تحركی باعث افزایش چاقی در كشور شده است.

عبدالهی افزود: حدود 50 درصد مردم تحرك بدنی كافی ندارند در حالیكه باید روزی نیم ساعت پیاده روی تند داشته باشند و البته شیوع بیماری كرونا و پرهیز از حضور در تجمعات باعث شد مردم بیشتر دچار اضافه وزن شوند.

وی با اشاره به برگزاری بسیج ملی تغذیه سالم در كشور گفت: هدف از برگزاری این بسیج، انتشار پیام هایی است كه در شرایط فعلی كرونا و به علت نقش تغذیه صحیح در مدیریت كرونا اهمیت می یابد كه چگونه می توان با رعایت یك الگوی غذایی درست، بیماری كرونا را كنترل كرد.

مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به تاثیر تغذیه در زمان انجام واكسیناسیون، افزود: نحوه تغذیه حتی قبل و بعد از تزریق واكسن اهمیت دارد تا بدن پاسخ مناسب تری به واكسن بدهد، پاسخ مناسب بدن به واكسن وابسته به عملكرد مناسب سیستم ایمنی ابدن است، به عنوان مثال می گوییم موقع واكسیناسیون ناشتا نباشید، زیرا ناشتایی موقع واكسیناسیون در برخی افراد منجر به افت فشار خون می شود.

عبدالهی ادامه داد: توصیه دیگر این است كه باید به میزان كافی آب و مایعات مصرف كنید؛ در یك برنامه غذایی صحیح باید روزانه بین 6 تا 8 لیوان آب و مایعات مصرف كرد. خوردن آب و مایعات قبل و بعد از واكسیناسیون سبب بهبود عملكرد سیستم ایمنی می شود، چون كم آبی بدن سبب عملكرد نامطلوب سیستم ایمنی می شود؛ انواع مایعات و غذا های آبكی علاوه بر آب، قبل و بعد از واكسیناسیون مناسب است.

افزایش دو برابری سوء تغذیه در كودكان استان های كم برخوردار

مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزرات بهداشت گفت: با رصد تغذیه كودكان زیر 5 سال در دو سال گذشته، شیوع سوء تغذیه در كودكان استان های سیستان و بلوچستان و بیرجند دو برابر افزایش یافته است.

عبدالهی افزود: اگر به موقع در این زمینه مداخله نشود، این كودكان در كوتاه مدت با كاهش قدرت ذهنی و یادگیری و در بلندمدت با كوتاهی قد و كاهش بهره هوشی مواجه می شوند، بنابراین همه دستگاه های مرتبط همانند وزارت رفاه، كمیته امداد، بهزیستی و وزارت بهداشت باید دست در دست هم این مشكل را رفع كنند.

وی ادامه داد: شبكه بهداشت و درمان علاوه بر توزیع مكمل ریز مغزی در میان همه گروه های سنی در استان های كم برخوردار در این مدت؛ مادران باردار و شیرده و كودكان را كه سوء تغذیه داشتند، در خانه های بهداشت شناسایی و به سازمان های مرتبط معرفی كرده اند تا حمایت شوند؛ همچون طرح وزارت رفاه كه سبد غذایی رایگان را در میان این قشر از مردم توزیع كرده است.

مدیر كل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزرات بهداشت گفت: در طرح شهید سلیمانی نیز، خانواده های نیازمند و دارای سوء تغذیه شناسایی شدند و بسته های حمایتی و غذایی میان آنان توزیع شد و این طرح همچنان ادامه دارد.

عبدالهی افزود: نكته مهم این است كه بخش های مرتبط با یكدیگر همكاری كنند و با دادن اعتبار كافی به كمیته امداد به نیازمندان برای كمك معیشت تغذیه ای یاری رسانند.

وی ادامه داد: برنامه بسیج ملی تغذیه سالم از 15 تا 30 دی با شعار «نقش تغذیه در واكسیناسیون و مقابله با كرونا» برگزار می شود.
   تاریخ: ۱۲:۵۳ - ۱۱/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۰