دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

توقف 4 طرح كلان دانشگاه علم و صنعت به دلیل نبود اعتبارات/مغلوب شدن بودجه تحقیقات در مقابل تورم
 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران از توقف چهار طرح كلان ملی واگذار شده به این دانشگاه از سوی شورای عالی عتف خبر داد و گفت: از پنج سال گذشته تاكنون اعتبارات این طرح ها اختصاص داده نشده، ولی دانشگاه در قالب اجرای طرح های تحقیقاتی دوره دكتری و كارشناسی ارشد این طرح ها را احیاء كرده است.
توقف 4 طرح كلان دانشگاه علم و صنعت به دلیل نبود اعتبارات/مغلوب شدن بودجه تحقیقات در مقابل تورم دكتر داود یونسیان در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه چهار طرح ملی كلان به این دانشگاه واگذار شده است، افزود: "پلتفرم خودرو"، "قطار پرسرعت ملی"، "بخشی از طرح طراحی و ساخت هواپیمای 150 نفره" و "توربین ملی" از جمله طرح های كلان ملی است كه دانشگاه علم و صنعت در آن مشاركت داشته است.

وی اظهار كرد: در سه تا چهار سال اخیر تقریبا همه این طرح ها در دانشگاه بدون اختصاص بودجه ای رها شده است، ولی دانشگاه از طریق بودجه های داخلی و حمایت های صورت گرفته در دانشگاه این طرح ها را زنده نگه داشته است.

یونسیان، با بیان اینكه اخیرا اخبار خوبی در زمینه احیای این طرح ها از طرف دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شنیده می شود، خاطر نشان كرد: با توجه به ماهیت این طرح ها كه نیازهای اصلی فناوری كشور است، رویكرد جدید دولت و وزارت علوم می تواند كمك كند تا این طرح ها ادامه یابد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت، با تاكید بر اینكه در سال های اخیر هیچ بودجه ای به این طرح ها اختصاص داده نشده است، یادآور شد: همه این طرح ها دارای كارفرما و شریك فنی و اقتصادی آن مشخص بود، ولی سیاست های دولت قبلی بر این بود كه این طرح ها فعلا مسكوت باقی بمانند، ولی دانشگاه با توجه به استراتژیك بودن، این طرح ها را متوقف نكرد.

وی با بیان اینكه ساختار اجرایی این طرح ها در دانشگاه موجود است و حذف نشده است، یادآور شد: این طرح ها در قالب طرح های كوچك تحقیقاتی در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری پیگیری می شود.

به گفته این مقام مسؤول، به طور متوسط این چهار طرح كلان ملی تاكنون به میزان 30 تا 40 درصد پیشرفته داشته اند.

یونسیان به بیان پرداخت اعتبارات پژوهشی و فناوری دانشگاه ها در لایحه 1401 بودجه پرداخت و با تاكید بر اینكه این حوزه نیاز به توجه جدی دارد، گفت: در برنامه های كشور صحبت از اختصاص یك درصد از GDP به امر تحقیقات بود، ولی در حال حاضر كمتر از 3 دهم درصد در واقعیت اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینكه در 4 تا 5 سال اخیر دانشگاه ها دچار فقر جدی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی هستند، خاطر نشان كرد: در این مدت هیچ تجهیزات جدیدی به دانشگاه ها تزریق نشده و در حال فرسودگی هستند و از سوی دیگر بودجه های تحقیقات كاربردی و بنیادی محدودیت است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران، اعتبارات تحقیقات بنیادی و كاربردی دانشگاه ها را ناچیز عنوان كرد و گفت: گرنت های تحقیقاتی همه دانشگاه ها در مقابل تورمی كه در كشور موجود است، اثرات خود را از دست داده اند.

وی با بیان اینكه این وضعیت در بخش آموزش نیز حاكم است، یادآور شد: دانشجویان دوره دكتری نیاز به یكسری مواد مصرفی و تجهیزات در حوزه پژوهشی دارند و در طی 5 سال اخیر كم توجهی به حوزه پژوهش، خطراتی را برای دانشگاه ها ایجاد خواهد كرد و دولت نیز باید به آن توجه كند.

وی در خصوص میزان كاهش اعتبارات پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: اعتبارات این حوزه در دانشگاه ها كاهش نداشته، ولی رشد هم نداشته و ثابت مانده است و با توجه به تورم كشور، این اعتبارات اثرات لازم را ندارند.

به گزارش ایسنا، "توسعه فناوری­ های كلیدی هواپیمای جت مسافربری 150 نفره"، "طراحی كفی (platform) ملی برای خودروی سواری كلاس B"، "طراحی و ساخت پروتز عصبی حركتی زیرجلدی برای بازیابی حركت در افراد دچار ضایعه نخاعی" و "ایجاد سامانه حمل و نقل هوشمند در كشور و پیاده سازی یك سامانه حمل و نقل سریع السیر ریلی با استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری جهان" چهار طرح كلان ملی است كه با تصویب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان دانشگاه محوری واگذار شد.

بهره بردار طرح "توسعه فناوری های كلیدی هواپیمایی جت مسافربری 150 نفره" این طرح كلان ملی، سازمان صنایع هوایی ایران است و با همكاری دانشگاه صنعتی امیركبیر مجری محوری در بخش هواپیما، دانشگاه صنعتی اصفهان مجری همكار در بخش اویونیك اجرایی شد. دانشگاه علم وصنعت ایران پس از هماهنگی با سازمان صنایع هوایی ایران و دانشگاه های دیگر، برنامه اجرای پروژه طراحی و ساخت هواپیمای 150 نفره را تهیه و تدوین كرد.

هدف اصلی از اجرای طرح "طراحی و ساخت پروتز عصبی حركتی زیرجلدی" استفاده از مهندسی عصبی برای رفع مشكلات حركتی در بیماران ضایعه نخاعی و ساخت یك پروتز عصبی حركتی زیر جلدی است.

پروتز عصبی حركتی یك سیستم میكروالكترونیكی است كه بر مبنای مغز انسان، حركت را در عضو فلج ایجاد و كنترل می كند. مهمترین ویژگی سیستم استفاده از الكترودهای زیرجلدی برای ارسال فرمان های حركتی به اعصاب حركتی است. سیستم دارای یك بخش نوروچیپ است كه در داخل بدن كاشته می شود و به صورت بی سیم اطلاعات لازم را از یك كامپیوتر كوچك قابل حمل خارجی دریافت می كند. اجرای این طرح، زمینه لازم را برای گسترش فناوری عصبی در تمام زمینه های آن در ایران فراهم می كند.

در طرح كلان ملی"پروژه طراحی پلتفرم ملی خودرو در كلاس B " دانشگاه علم وصنعت مجری است و همكاران این پروژه دانشگاه های امیركبیر، خواجه نصیر و دانشگاه تهران هستند.

پروژه كلان "پیاده سازی فناوری ملی سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت" كه بر اساس سیاست های تعیین شده برای كشور در سند چشم انداز بیست ساله و برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی در شورای عتف به تصویب رسیده است، با محوریت دانشگاه علم وصنعت ایران و با همكاری مركز تحقیقات راه آهن و دانشگاه صنعتی امیركبیر در خردادماه سال 1391 كار خود را آغاز كرد.

هدف اصلی این پروژه دستیابی به فناوری های اصلی و توان طراحی پایه سامانه حمل و نقل ریلی پرسرعت با سرعت 350 كیلومتر بر ساعت از طریق به كارگیری دانش موجود در كشور و ایجاد دانش از روش های مختلف از جمله انتقال فناوری و یا مشاركت حقوقی بین المللی است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۲:۲۴ - ۱۳/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۲