دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اندر مضراتِ كم تحركی
 
یكی از آفت های زندگی در این روزگار، كم تحركی است كه به راستی، موجبِ ضرر و زیان روحی و جسمی می شود.
اندر مضراتِ كم تحركیبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مركز اصفهان؛ دكترای تخصصی فیزیوتراپی گفت: كم تحركی ناشی از خانه نشینی، آسیب های جدی به سیستم اسكلتی-عضلانی بدن وارد می كند؛ بنابراین، افراد ضروری است توجه ویژه ای به اجرای حركات ورزشی داشته باشند.

دكتر محمدباقر شمسی افزود: بی تحركی منجر به اضافه وزن، كاهشِ توانِ سیستمِ عضلانی اسكلتی و تنبلیِ افراد می شود.

وی، ورزش كردنِ یكجور را برای همه افراد مناسب ندانست و گفت: افرادی كه بیماری های زمینه ای دارند، باید با پزشك خود مشورت كنند و مطابق با نظر وی، فعالیت بدنی داشته باشند.

دكتر محمدباقر شمسی افزود: در خصوص افراد سالم، فعالیت های بدنی و ورزش های مختلف مانعی ندارد و در این بین، ورزش های هوازی بیش از همه توصیه می شود؛ چرا كه موجب افزایش ظرفیتِ فعالیت قلبی و تنفسی افراد می شود. از جمله این ورزش ها، ایروبیك و دویدن است و افرادی كه خانه حیاط دار دارند، می توانند در حیاط و در غیر این صورت در آپارتمان با دستگاه تردمیل بدَوَند.

دكتر شمسی گفت: افرادی هم كه تردمیل در خانه ندارند، می توانند طناب بزنند؛ چراكه این ورزش هم برای ریه و قلب بسیار مفید است.

این دكترای تخصصی فیزیوتراپی، ورزش های قدرتی و سرعتی را هم مفید دانست و افزود: انجام این ورزش ها در زمان كوتاه بسیار مفید است و موجب تقویت عضلات بدن شود.

دكتر شمسی با هشدار درباره اینكه افراد نباید قبل از كسبِ آمادگی بدنی، سراغ ورزش های سنگین و شدید بروند، گفت: ورزش كردن، آمادگی بدنی می خواهد و اگر بدن آماده نباشد، حركات ورزشی باعث آسیب خواهد شد.

وی افزود: بهتر است افرادی كه از قبل، ورزش و تحركی نداشته اند، با حركاتِ ساده ورزشی، مدت زمان كوتاهی جُنب و جوش كنند و سپس، به تدریج در روزهای بعدی، حركات ورزشی و نیز مدت زمان ورزش كردن را افزایش دهند.
   تاریخ: ۰۹:۲۶ - ۱۵/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳