دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

درمان قطعی سیاتیك واقعیت یا خیال؟
 
سیاتیك یكی از عنوان درد كمر شناخته می شود كه در آن درد معمولا به سمت پاها و گاهی پنجه ها پیش می رود و بسیار ناراحت كننده است اما آیا درمان قطعی برای آن وجود دارد؟
درمان قطعی سیاتیك واقعیت یا خیال؟ سیاتیك یكی از عنوان درد كمر شناخته می شود كه در آن درد معمولا به سمت پاها و گاهی پنجه ها پیش می رود و بسیار ناراحت كننده است اما آیا درمان قطعی برای آن وجود دارد؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، سیاتیك یكی از عنوان درد كمر شناخته می شود كه در آن درد معمولاً به سمت پاها و گاهی پنجه ها پیش می رود. این اتفاق زمانی كه چیزی در بدن بیمار، احتمالاً فتق دیسك یا خار استخوان، عصب سیاتیك را فشار بدهد، رخ می دهد. برخی درد شدید و تیزی را حس می كنند و دیگران مورمور، ضعف و بی حسی در پاها را حس می كنند.

بروز درد و از كارافتادگی موقت كمر و پاها به علت كمر درد یكی از مهم ترین نشانه های بروز مشكل در عصب سیاتیك به حساب می آید. براساس مقالات مربوط به سیاتیك كه در سایت تهران پین منتشر شده اند، اگر چه درد مربوط به سیاتیك می تواند شدید باشد، اما در بیشتر موارد با درمان بدون جراحی طی چند هفته رفع می گردند. مبتلایان به سیاتیك حاد كه مربوط به ضعف قابل توجه در پاها، تغییراتی در مثانه و یا روده می باشد، ممكن است نیاز به جراحی داشته باشند.

درمان سیاتیك

درمان قطعی سیاتیك واقعیت یا خیال؟

توصیه می شود كه سیاتیك را فوراً درمان كنید تا از پیشرفت علائم آن اجتناب شود. درمان سیاتیك ممكن است شامل روش های جراحی و غیر جراحی شود. معمولاً روش های بدون جراحی در ابتدا امتحان می شوند. جراحی زمانی ممكن است نیاز باشد كه دلیل اصلی سیاتیك حاد باشد یا نقایص عصبی پیشرفت كنند، مثلاً پاها ضعیف بشوند.

درمان بدون جراحی برای سیاتیك

اولین خط درمانی برای سیاتیك معمولاً شامل تركیبی از فیزیوتراپی، داروها، تزریق درمانی و درمان های جایگزین می باشد. سیاتیك حاد معمولاً در طول 4 تا 6 هفته طی درمان بدون جراحی بهتر می شود. برای سیاتیك مزمن همراه با درد، مدت زمان 8 هفته نیاز است، مدت زمان درمان ممكن است طولانی تر نیز شود و بستگی به علت اصلی بیماری دارد. معمولاً درد در كمر ایجاد می گردد، بنابراین درمان كمردرد می تواند درد سیاتیك را كمتر كند.

ماندن در تخت

سه روز استراحت می تواند درد سیاتیك را درمان كند ولی بیماران باید روی تشك سفت یا زمین بخوابند. بعد از آن، بهتر است به فعالیت های طبیعی خود بازگردند و فیزیوتراپی را نیز شروع كنند.

فیزیوتراپی برای سیاتیك

درمان قطعی سیاتیك واقعیت یا خیال؟

فیزیوتراپی تركیبی از تمرینات هوازی، كششی و قدرتی است و جز اصلی تقریباً هر برنامه درمانی سیاتیك می شود. ورزش های درمانی ممكن است به برنامه های فیزیوتراپی اضافه گردند.

هدف فیزیوتراپی و ورزش برای سیاتیك شامل:

تقویت ستون فقرات و عضلات پایین كمر، شكم، باسن و لگن

افزایش استقامت هسته مركزی بدن

كشش دادن به عضلات خشك و بدون انعطاف، مانند عضلات همسترینگ

ترغیب تبادل مایعات و مواد مغذی در بدن به وسیله ورزش های هوازی سبك مثل پیاده روی، شنا یا استخر درمانی

داروها

از داروها به منظور كاهش درد، التهاب و تورم استفاده می شود. معروف ترین های بدون نسخه در این گروه كه داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAIDs) نامیده می شوند شامل آسپرین، ایبوپرفن (ادویل، موترین) و ناپروكسن (ناپروزین، آلیوی) می باشد. اگر می خواهید آسپرین مصرف كنید، مراقب باشید. آسپرین می تواند منجر به زخم معده و خونریزی در برخی افراد بشود. اگر نمی توانید NSAID ها را مصرف كنید، استامینوفن (تیلنول) را می توانید جایگزین آنها كنید.

تزریق درمانی كمر در سیاتیك

تزریق درمانی كمر ممكن است به درمان درد ناشی از شرایطی كه بر عصب سیاتیك اثر می كند، كمك كند. این تزریقات برای ایجاد تسكین كافی استفاده می شوند تا به بیمار اجازه دهند از برنامه های درمانی بهره مند شده و در آنها شركت كنند. تزریق ها در تشخیص منبع درد نیز كاربرد دارند و ممكن است برای تشخیص عصب مورد نظر نیز به كار بروند.

رایج ترین نوع تزریق سیاتیكی به منظور رفع درد شامل:

تزریق استروئیدی اپیدورال

تزریق استروئیدی اپیدورال ممكن است به تسكین درد سیاتیكی ناشی از بیماری هایی مانند تنگی مجرای نخاعی، فتق دیسك و فرسودگی دست كمك كند. اهداف اولیه این درمان شامل:

كنترل پاسخ التهابی اطراف عصب سیاتیك ناشی از منابع شیمیایی و فیزیكی درد، مانند فتق دیسك یا فرسودگی دیسك

كم كردن فعالیت سیستم ایمنی به منظور كاهش تولید سلول های التهابی در بدن

این تزریق استروئیدی در فضای اپیدورال در انتهای عصب بافت های دیگر منتشر می شود و اثر التهاب را از طریق ساختار گیرنده های درد از بین می برد.

مسدود كننده های انتخابی ریشه عصبی

این نوع تزریق نزدیك عصب نخاعی و دقیقاً جایی كه از منافذ بین مهره ای خارج می شود، انجام می گیرد. دارو التهاب را كاهش داده و دردی كه عصب منتقل می كند را از بین می برد. مسدود كننده های انتخابی ریشه عصبی ممكن است برای یك یا چند ریشه عصبی از L4 تا S3 به منظور كنترل درد سیاتیكی انجام بگیرد.

ماساژ

تاثیر ماساژ بر بهبود سیاتیك هنوز مشخص نشده است، اما برخی افراد این كار را مفید می دانند ولی خطرات و عارض جانبی نیز وجود دارد. ماساژ ممكن است گرفتگی عضلات را رفع كند و درد را تسكین دهد.

دستكاری ستون فقرات

شواهدی مبنی بر فواید كم تا متوسط دستكاری ستون فقرات (همراه با برنامه ورزشی) برای درمان غیر اختصاصی درد پایین كمر و سیاتیك وجود دارد. با این حال، بیماران مبتلا به سیاتیك مقداری نگرانی درمورد خطر این روش و احتمال آسیب بیشتر به دیسك های فتق شده دارند.

طب سوزنی

طب سوزنی وارد كردن سوزن هایی از طریق پوست در طب سوزنی سنتی می باشد و اعتقاد بر این است كه بر روی نصف نهارهایی كه از بدن عبور می كنند، زده می شوند. هرچند برخی ها با انجام این روش تسكین می یابند، اما شواهد زیادی برای اثبات تاثیر طب سوزنی در درمان سیاتیك وجود ندارد.

جراحی سیاتیك

در افرادی كه مبتلا به فتق دیسك یا تنگی مجرای نخاعی شدید و رو به پیشرفت هستند، ممكن است جراحی رفع فشار توصیه شود. جراحی ممكن است به برخی افراد با درد سیاتیكی شدید و مداوم نیز توصیه گردد. نوع این جراحی به دلیل سیاتیك بستگی دارد.

دیسكوكتومی جراحی است كه از طریق برشی در كمر انجام می شود و قسمتی از دیسك كه روی عصب فشار می آورد را حذف می كند. در میكرودیسكوكتومی از یك میكروسكوب برای مشاهده دیسك استفاده می كنند و بنابراین می توانند برش كوچك تری را روی كمر ایجاد كنند.

پیشگیری از سیاتیك

همیشه نمی توان از سیاتیك جلوگیری كرد و این وضعیت ممكن است عود كند. موارد زیر می توانند نقش كلیدی در محافظت از كمر شما داشته باشند:

ورزش منظم: برای قوی نگه داشتن كمر، به عضلات هسته مركزی بدن توجه ویژه ای كنید. این عضلات در ناحیه شكم و پایین كمر برای حالت بدنی مناسب و هم ترازی بدن ضروری هستند. از پزشك خود بخواهید برای فعالیت های خاص به شما توصیه هایی بدهد.

زمانی كه می نشینید، حالت بدنی مناسبی داشته باشید: صندلی مناسب با قسمت كمكی برای پایین كمر، بازوها و گردشی انتخاب كنید بالشت یا حوله ای لوله شده ای را برای حمایت قسمت كوچك كمر و حفظ انحنای این قسمت قرار بدهید. زانو ها و لگن خود را در یك سطح نگه دارید.

از مكانیك بدنی خوب استفاده كنید: اگر برای مدتی ایستاده اید، گاهی یك پای خود را روی چهارپایه یا جعبه كوچكی قرار دهید. وقتی چیز سنگینی حمل می كنید، بگذارید اندام های پایینی بدن این كار را انجام دهد. مستقیم به بالا و پایین حركت كنید. كمر را صاف كرده و فقط زانو ها را خم كنید. از بلند كردن و چرخیدن همزمان بپرهیزید.

این مطلب، یك خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۶:۰۲ - ۱۴/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸