دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

سیستم كاشت حلزون شنوایی بومی شد
 
محققان در یك شركت دانش بنیان موفق به بومی كردن سیستم كاشت حلزونی شنوایی شدند.
سیستم كاشت حلزون شنوایی بومی شد محققان در یك شركت دانش بنیان موفق به بومی كردن سیستم كاشت حلزونی شنوایی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، كاشت حلزونی برای افراد ناشنوایی صورت می گیرد كه از دو گوش، ناشنوا هستند و نمی توانند از وسایلی مانند سمعك استفاده كنند.

سالیانه 3 تا 4 هزار كودك ناشنوا در كشور متولد می شوند كه تنها 50 درصد این كودكان می توانند با استفاده از سیستم های كاشت حلزون، از نعمت شنوایی بهره مند شوند. این در حالی است كه این كودكان در صورت عدم تامین سیستم، با توجه به هزینه ارزی بالای این سیستم ها، ممكن است سن طلایی برای جراحی را از دست بدهند. این آمار به علاوه بیماران در صف مانده و افرادی كه قبلا شنوا بوده و بر اثر بیماری، شنوایی خود را از دست داده اند، بازار بزرگی از نیازمندان را تشكیل داده است.

در حین حال، مقبولیت انجام عمل كاشت دو گوش در صورت مقرون به صرفه بودن آن، اهمیت بحث كاشت حلزونی را افزایش می دهد. به ویژه آن كه این فرآیند، با بازگرداندن فرد ناشنوا به زندگی طبیعی، هزینه جانبی كه افراد ناشنوا در طول زندگی همراه دارند را نیز مرتفع می كند.

در حال حاضر، حجم ارزی قابل توجهی برای این منظور از كشور خارج می شود در حالی كه در ایران، بهترین متخصصان عمل كاشت حلزونی شنوایی فعالیت می كنند اما تعداد عمل های جراحی به دلیل محدود بودن تعداد پروتز و گران بودن آن، محدود است.

كاهش هزینه سیستم كاشت حلزونی به ارائه خدمت به افراد بیشتری منجر می شود. در صورتی كه تمام یا بخشی از سیستم، با رعایت استانداردها، در داخل ساخته شود، امكان كاهش هزینه تمام شده و همچنین هزینه های بعدی و وسائل جانبی وجود دارد كه بالطبع امكان افزایش تعداد عمل ها و بیماران تحت درمان قرار گرفته را به دنبال خواهد داشت.

به منظور هموار شدن این مسیر، یك شركت دانش بنیان، با تسهیلات 700 میلیونی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدام به تولید این محصول در قالب طرح بخش بیرونی سیستم كاشت حلزونی برای ناشنوایان كرده است.

یكپارچه بودن، طراحی مدرن، قابلیت استفاده طولانی مدت بدون نیاز به شارژ باطری، برخورداری از فناوری روز دنیا و تولید باكیفیت، از مهم ترین ویژگی های این محصول است.

از دیگر شاخصه های این محصول ایران ساخت می توان به وزن كم، ابعاد كوچك، قابلیت اتصال بالا با آهن رباهای بسیار قوی و امكان داشتن طرح ها و رنگ های مختلف اشاره كرد.

این طرح در صورت توسعه یافتن، بخش قابل توجهی از ناشنوایان را به چرخه طبیعی زندگی باز می گرداند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۶:۰۱ - ۱۴/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹