دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

معاون دادگستری همدان: ایجاد اشتغال لازمه ساماندهی معتادان است
 
همدان- ایرنا- قائم مقام رییس كل دادگستری استان همدان گفت: لازمه اصلی برای ساماندهی معتادان تلاش برای رفع بیكاری و ایجاد فرصت شغلی برای آنان است.
معاون دادگستری همدان: ایجاد اشتغال لازمه ساماندهی معتادان است همدان- ایرنا- قائم مقام رییس كل دادگستری استان همدان گفت: لازمه اصلی برای ساماندهی معتادان تلاش برای رفع بیكاری و ایجاد فرصت شغلی برای آنان است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام «پیرمحمد احمدوند» روز سه شنبه در شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان اظهار داشت: نداشتن اعتماد به معتادان بهبود یافته، به كار نگرفتن آنها در كارگاه ها و واحدهای تولیدی و نداشتن سرمایه ای برای راه اندازی یك شغل، سبب بازگشت دوباره این افراد به دامن اعتیاد می شود.

وی اضافه كرد: با وجود سه تا 6 ماه نگهداری معتاد در كمپ ها و مراكز موضوع ماده 16 و درمان آنها اما این افراد پس از ترخیص و بازگشت به جامعه دوباره به سمت مصرف مواد مخدر گرایش می یابند.

قائم مقام رییس كل دادگستری استان همدان ادامه داد: ساماندهی معتادان دارای 2 مرحله جمع آوری و مقابله بوده كه برای این كار باید آمار دقیقی از شمار معتادان در دست داشت تا در زمان لازم امكانات مقابله ای برای جمع آوری آنها را در نظر گرفت.

حجت الاسلام احمدوند افزود: اعتبارات دولتی پیش بینی شده برای مقابله با پدیده شوم مواد مخدر به دست متولیان نرسیده یا آنقدر دیر می رسد كه كارایی لازم را ندارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان نیز گفت: یكی از اولویت های ستاد مبارزه با موادمخدر كشور جمع آوری، ساماندهی و صیانت از معتادان است كه این طرح از اول دی ماه سال 1400 آغاز شده است.

«حمزه عبدكوند» با بیان اینكه همدان دارای 2 مركز ماده 16 در كبودراهنگ و نهاوند است افزود: محور ساماندهی و صیانت از معتادان متجاهر سازمان بهزیستی بوده و جمع آوری آنان نیز بر عهده پلیس است كه در این راستا باید ظرفیت مراكز ماده 16 به 2 برابر پذیرش افزایش یابد.

وی تاكید كرد: با توجه به اینكه 75 درصد افرادی كه در مركز ماده 16 كبودراهنگ پذیرش می شوند از اهالی شهر همدان هستند از شهرداری انتظار می رود اعتباری برای این مركز اختصاص دهد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان همدان گفت: درمان، توانمندسازی، مراقبت بعد از خروج، صیانت و ساماندهی مورد تاكید این شورا است و در این راستا دنبال افزایش ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر در 46 مركز ترك اعتیاد خصوصی فعال در استان، سه مركز كاهش آسیب، هفت مركز تبصره 2 ماده 16، 150 مركز متادون تراپی متعلق به دانشگاه علوم پزشكی، 2 مركز سرپناه شبانه (شلتر)، هفت مركز درمانی متعلق به معتادان بی بضاعت هستیم.

عبدكوند ادامه داد: به دنبال آغاز اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر از اول دی ماه، تاكنون 150 معتاد متجاهر توسط پلیس مبارزه با مواد مخدر دستگیر و تحویل كمپ ها و مراكز ماده 16 ترك اعتیاد شدند.

مدیركل بهزیستی استان همدان نیز گفت: این مجموعه هیچگونه محدودیت برای تامین فضای مورد نیاز نگهداری معتادان متجاهر ندارد اما درخواست می شود در اجرای طرح جمع آوری معتادان با بهزیستی هماهنگی هایی صورت گیرد تا در آن زمان فضا برای نگهداری این افراد در 48 مركز ماده 15 و 2 مركز ماده 16 مهیا باشد.

«مهدی دیناری» اضافه كرد: ظرفیت مركز ماده 16 كبودراهنگ 100 نفر است اما هم اینك 290 معتاد متجاهر در این محل پذیرش شدند.

وی بیان كرد: بهزیستی دنبال راه اندازی مركز توانبخشی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته با هزینه كرد 150 میلیون تومان برای تجهیز این مركز است كه برای این كار نیازمند اختصاص مكانی از سوی شهرداری همدان هستیم.

دیناری گفت: انتظار می رود معتادان متجاهر ساكن در شهرستان های جنوبی ملایر، نهاوند و تویسركان در مركز ماده 16 نهاوند و معتادان ساكن در مركز استان و شهرستان های شمالی در مركز ماده 16 كبودراهنگ پذیرش شوند.

برچسب ها
- شهر همدان
- مواد مخدر
- دادگستری كل استان همدان
- اشتغال زایی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۰۸ - ۱۴/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۷