دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

پوشش بیمه سلامت برای ساكنان 2020 محله كم برخوردار در كشور
 
اولین جلسه كارگروه فنی نظارت و ارزیابی طرح تحول و توسعه اجتماع محور محلات كم برخوردار در سازمان بیمه سلامت ایران برگزار شد. در این طرح چند پروژه تعریف شده است كه یكی از آنها فراهم كردن بیمه سلامت ساكنین برای محلات كم برخوردار است.
پوشش بیمه سلامت برای ساكنان 2020 محله كم برخوردار در كشور گزارش ایسنا، در اجرای این برنامه كارگروهی به عنوان كارگروه فنی، نظارت و ارزیابی شامل 7 عضو تشكیل شده است كه نمایندگانی از سازمان بیمه سلامت ایران، وزارت بهداشت، كمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد اجرایی فرمان امام، سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر حضور دارند.

دكتر مسعود مشایخی_ مدیر كل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت ایران و رئیس كارگروه فنی، نظارت و ارزیابی كارگروه طرح تحول و توسعه اجتماع محور محلات كم برخوردار در این جلسه، گفت: بسیاری از ساكنین محلات كم برخوردار ممكن است از اینكه می توانند به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار گیرند اطلاع نداشته باشند بر همین اساس در این كارگروه تصمیم گرفته شد تا از طریق فراخوان این افراد شناسایی و بیمه شوند تا در نهایت از طریق نظام ارجاع مبتنی بر پزشك خانواده اقدامات لازم صورت گیرد.

وی با تاكید بر اینكه اقدامات انجام شده سلامت محور و براساس اولویت پیشگیری بر درمان است، افزود: سلامت 2 هزارو 20 محله كم برخوردار به صورت مستمر رصد خواهد شد.

به گفته مشایخی، منابع پوشش بیمه ای این افراد از صندوق بیمه سلامت همگانی تامین خواهد شد و در صورت تامین منابع بیمه تكمیلی نیز از طریق شركت آتیه سازان با بسته خدمتی تعریف شده در نظر گرفته خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم علی آقا محمدی_ جانشین وزیر كشور در اولین جلسه كارگروه فنی، نظارت و ارزیابی توانمندسازی ساكنین محلات كم برخوردار، گفت: طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات كم برخوردار و پوشش بیمه سلامت برای اجرای عدالت و رفع یكی از مهم ترین نیازمندی ها یعنی خدمات سلامت اجرایی شده است.

وی افزود: همكاری جدید ستاد توانمندسازی و تحول محلات، مشاركت و همكاری بین بخشی را می تواند سرعت داده و محقق كند و همه این موارد با انتخاب روش های اجرا كه توسط سازمان بیمه سلامت تدارك دیده شده و توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تحت پشتیبانی قرار می گیرد، اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در این چهارچوب، 2 هزار و 20 محله تحت پوشش قرار می گیرند كه 440 محله مربوط به ستاد اجرایی، 318 محله مربوط به كمیته امداد، 215 محله مربوط به هلال احمر و حدود 900 محله مربوط به سازمان بهزیستی كشور است. بنابر این سازمان های مسئول مشخص است.

رییس طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات كم برخوردار گفت: سازمان بیمه سلامت در محله دروازه غار این تجربه را داشته و حدود 9 هزار نفر را در مدت كوتاهی توانست بیمه كند. محله ای كه مشخص شد 75 درصد آنها در قلب شهر تهران، تحت پوشش بیمه قرار نداشتند. به رییس جمهوری اعلام كردیم كه سازمان بیمه سلامت چنین همت بزرگی انجام داده است.

وی بیان كرد: به تازگی تفاهم نامه ای درباره اتباع امضا كردیم تا سرشماری و ساماندهی و مرتب كردن وضعیت اتباع به كمك شهرداران انجام شود. اگر اتباع سامان پیدا كنند، مانند اتباع قانونی تابع مقررات خواهند شد و بی نظمی از بین می رود.

آقامحمدی ادامه داد: این اقدامات ممكن است نقص هایی در ساختارها داشته باشد. به طور مثال در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی ایران متوجه شدیم كه برخی مناطق بیمارستان برای نظام ارجاع ندارند. در فرمان مقام معظم رهبری به سران قوا، ایجاد بیمارستان و لوازم مربوطه مورد توجه قرار گرفته است.

بنابر اعلام سازمان بیمه سلامت، جانشین وزیر كشور، گفت: در یكی از محلات تحت پوشش ستاد اجرایی فرمان امام كه درمانگاه نداشتیم، عملیات آغاز شده و تا 22 بهمن امسال افتتاح خواهد شد. بنابراین برخی زیر ساخت ها كه دچار مشكل است در طول طرح برای رفع آنها تلاش می كنیم تا بار مضاعفی روی دوش نظام سلامت كشور نباشد. موضوع نسخه الكترونیك و پرونده الكترونیك نیز در حال اجراست و می توانیم بعدتر برای برخی بیماری ها تدابیر ویژه ای بیندیشیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۱۴ - ۱۵/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۳