دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

34 هزار و 971 نفر در طرح نهضت ملی مسكن در خراسان جنوبی ثبت نام كردند
 
گروه استان ها- در حالی تاكنون بیش از 34 هزار و 971 نفر در طرح نهضت ملی مسكن در خراسان جنوبی ثبت نام اولیه را انجام داده اند كه امروز آخرین مهلت ثبت نام برای متقاضیان در این طرح است.
34 هزار و 971 نفر در طرح نهضت ملی مسكن در خراسان جنوبی ثبت نام كردند
گروه استان ها- در حالی تاكنون بیش از 34 هزار و 971 نفر در طرح نهضت ملی مسكن در خراسان جنوبی ثبت نام اولیه را انجام داده اند كه امروز آخرین مهلت ثبت نام برای متقاضیان در این طرح است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، طرح اقدام ملی مسكن در راستای احداث 400 هزار واحد مسكونی در كشور مطرح شد و ثبت نام اولیه آن در آبان ماه سال گذشته از طریق سامانه تعریف شده توسط وزارت راه و شهرسازی فراهم شده است.

با توجه به این كه در مرحله اول ثبت نام عده ای جاماندند و موفق به ثبت نام نشدند امكان ثبت نام در مرحله دوم؛ آذرماه سال گذشته فراهم شد. اما با توجه به نیاز مبرم مردم به مسكن و درخواست تعداد قابل توجهی از متقاضیان برای فراهم شدن مجدد زمینه ثبت نام، در اسفندماه سال گذشته امكان ثبت نام متقاضیان برای سومین بار به صورت پیامكی فراهم شد و آن دسته از افرادی كه در مراحل اول و دوم ثبت نام نكرده بودند توانستند با ارسال كدملی سرپرست خانوار به سامانه پیامكی در نظر گرفته شده ثبت نام كرده و منتظر اعلام خبرهای بعدی از سوی وزارت راه و شهرسازی شوند.

این طرح دارای شرایط اولیه ای برای ثبت نام بود كه علاوه بر شروط اولیه تعیین شده از سوی متولی مسكن ملی برای قرار گرفتن متقاضیان در لیست خانوارهای واجد شرایط به منظور پیش خرید این واحدها، یك شرط مهم مبنی بر توانایی مالی خانوارهای متقاضی برای تامین آورده نقدی به میزان دو سوم هزینه كل ساخت واحدها تعیین شد كه بر این اساس در مرحله اول، خانوارهای واجد شرایط باید اقدام به افتتاح حساب و واریز مبلغی معادل 40 میلیون تومان در حسابی نزد شبكه بانكی می كردند.

دو هزار و 77 واحد مسكن طرح اقدام ملی در استان خراسان جنوبی وارد فاز اجرایی شد
پروانه 1300 طرح اقدام ملی مسكن در سمنان صادر شد
استان زنجان در طرح اقدام ملی مسكن خوب عمل كرد
اما پس از اتمام مراحل مربوط به ثبت نام متقاضیان، پالایش آن ها و تأیید متقاضیان از سوی مراجع محلی، تنها درصد اندكی از آن ها اقدام به افتتاح حساب و واریز آورده اولیه تعیین شده كردند.

پس از اعلام وزارت راه و شهرسازی مبنی بر آغاز طرحی به منظور تأمین مسكن خانوارهای واجد شرایط در قالب طرح اقدام ملی، تعداد قابل توجهی از متقاضیان مسكن جمعیتی در حدود یك میلیون و 600 هزار نفر اقدام به ثبت نام كردند كه از این تعداد پس از انجام فرآیندهای مربوط به پالایش اولیه، 880 هزار نفر متقاضی واجد شرایط اولیه برای قرار گرفتن در فهرست مشمولان طرح اقدام ملی مسكن شناسایی شدند.

از سوی دیگر، در طرح اقدام ملی از مراحل ابتدایی اعلام شد میانگین هزینه ساخت هر واحد مسكونی در این طرح حدود 300 میلیون تومان است كه تنها 100 میلیون تومان آن تسهیلات بانكی است و مابقی معادل 200 میلیون تومان و برابر با دو سوم هزینه كل ساخت باید از سوی پیش خریدار تامین شود. اما این شرایط و ضوابط برای متقاضیان مسكن ملی مشكلاتی به وجود آورده و تعداد قابل توجهی از ادامه كار منصرف شده اند.

طرح اقدام ملی مسكن در خراسان جنوبی، طرحی امید بخش برای خانه دار شدن

طرحی كه با امید های فراوان؛ برخی خانواده های خراسان جنوبی را راهی اداراتی چون راه و شهرسازی و بنیاد مسكن كرد تا در این طرح ثبت نام كنند.

یك سال و نیم پیش بود كه بذر امید مأمنی امن برای افرادی كه خانه ندارند كاشته شد. طرحی كه برای ساختن خانه با فراز و فرودهای زیادی روبه روست. علت تاخیر و حركت لاكپشتی تورم و گرانی مصالح اعلام شد و حالا آماده نبودن زمین در برخی مناطق و یا روند ساخت به علت گرانی مصالح متقاضیان را ناامید و سرگردان كرده است.

سهم خراسان جنوبی از طرح اقدام ملی مسكن 2 هزار و 450 واحد است كه تاكنون عملیات ساخت 2 هزار و 200 واحد آن آغاز شده است و حالا بعد از گذشت مدت ها مسئولان از تفاهم نامه ای می گویند كه اگر اجرایی شود 15 تا 25 درصد قیمت مصالح مسكن كاهش می یابد.

هاشمی یكی از شهروندان بیرجندی كه در طرح اقدام ملی مسكن ثبت نام كرده بود در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: چندین سال است مستاجر هستم و خانه ای از خودم ندارم. وقتی بحث طرح مسكن ملی مطرح شد من نیز مانند سایر متقاضیان برای ثبت نام اقدام كردم.

وی افزود: بعد از تایید نهایی ثبت نام در سامانه كه حدود چند ماه طول كشید برای ادامه كار باید مبلغ 40 میلیون تومان واریز می كردم اما به دلیل نداشتن این مبلغ جهت واریز از ادامه مراحل انصراف دادم.

این شهروند بیرجندی بیان كرد: علاوه بر واریز مبلغ اولیه، مبلغ بازپرداخت اقساط و درصد سود تسهیلات در نظرگرفته شده (18 درصد) بسیار زیاد است.

هاشمی اظهار داشت: كارگر ساده هستم و درآمدم پایین است. طرح اقدام ملی مسكن برای افرادی مانند من مناسب نیست و پرداخت اقساط با مبالغ مطرح شده از عهده من خارج است.

ثبت نام اولیه بیش از 34 هزار نفر در طرح نهضت ملی مسكن در استان خراسان جنوبی

مدیركل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به ثبت نام اولیه 34 هزار و 971 نفر در طرح نهضت ملی مسكن در 25 شهراستان تا به امروز، اظهار داشت: براساس دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی سهمیه استان خراسان جنوبی در طرح نهضت ملی مسكن طی چهار سال 40 هزار و 449 واحد است كه از این تعداد 18 هزار واحد مسكن روستایی و 22 هزار واحد مسكن شهری است.

داعی خاطرنشان كرد: براساس برنامه كاری این اداره كل برای تحقق این هدف در 25 شهر از 31 شهر استان تامین زمین صورت پذیرفته و پیگیری های لازم برای تامین زمین مورد نیاز در 6 شهر دیگر شامل مود، ماژان، باغستان، آیسك، آبیز و قاین در حال انجام است.

وی اضافه كرد: از تعداد 34 هزار و 971 نفر كه برای طرح نهضت ملی مسكن در استان ثبت نام اولیه راه انجام داده اند 15 هزار و 459 نفر مربوط به شهر بیرجند (مركز استان) است.

وحید داعی از ادامه ثبت نام تا 15 دی ماه خبر داد و اعلام كرد: متقاضیان می توانند تا این تاریخ با مراجعه به سامانه سمن به آدرس: Saman.mrud.ir نسبت به ثبت نام اقدام كنند.

وی گفت: امروز آخرین مهلت ثبت نام متقاضیان ثبت نام در طرح نهضت ملی مسكن است.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۰:۲۰ - ۱۵/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۸