دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

تغییر شكل و كاربری كیوسك های مطبوعاتی | ارائه خدمات هوشمند شهری به شهروندان در دكه های جدید
 
معمار و طراح شهری جزئیات پروژه مطالعات و طراحی كیوسك های نوین شهر تهران را تشریح و درباره هدف پروژه گفت: هدف این است كه كیوسك ها به عنوان نقاط پشتیبان خدمات شهری دیده شوند.
كیوسك های مطبوعاتی به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری شهر، كورش آصف وزیری درباره پروژه «مطالعات و طراحی كیوسك های نوین شهر تهران» توضیح داد: برمبنای این پروژه قرار شد كه برای نخستین بار نگاه جامعی به كیوسك های شهری در تهران شود و از موازی كاری و نگاه چند سویه به كیوسك ها جلوگیری به عمل آید. كیوسك های شهری عناصر مهمی هستند كه علاوه بر ارائه سرویس های خدماتی نظیر كیوسك های پسماند، سرویس های تجاری و فرهنگی هم به شهروندان ارائه می دهند.

او با بیان اینكه كیوسك ها بخشی از مبلمان شهری هستند كه روی منظر شهری تأثیرات فراوانی می گذرانند، افزود: دستگاه های اثرگذار روی كیوسك ها شامل شركت ساماندهی مشاغل، سازمان زیباسازی، سازمان مدیریت پسماند، اتحادیه ها و ... هستند. مدیریت چندوجهی كیوسك ها چالشی بود كه در مرحله نخست پروژه با آن روبرو بودیم و تلاش كردیم با ایجاد یك نظام نامه جامع بر آن فائق آییم.

استفاده از تجارب جهانی برای طراحی و مدیریت كیوسك ها مدیر پروژه مطالعات و طراحی كیوسك های نوین شهر تهران در ادامه عنوان كرد: در ابتدا سعی شد كه برای مطالعات این پروژه، تمامی اسناد مربوط به كیوسك ها بررسی شود. همچنین در ادامه، نگاهی به تجارب جهانی و داخلی در زمینه طراحی و مدیریت كیوسك ها شد.

او با بیان اینكه یك عملیات صفر تا صدی برای نخستین بار در حوزه كیوسك ها اتفاق افتاد، گفت: كار مطالعاتی انجام شد تا گره های حقوقی مدیریت كیوسك ها برطرف شود و برنامه ریزی برای فعالیت و آینده كیوسك ها صورت گیرد و همزمان با مكان یابی، به طراحی كیوسك ها پرداخته شد.

مدیر پروژه مطالعات و طراحی كیوسك های نوین شهر تهران ضمن اشاره به بررسی مسائل اجتماعی و اقتصادی پروژه توضیح داد: فعالیت كیوسك ها، وضعیت طراحی، مكان یابی و معضلات حقوقی كیوسك ها از جمله موضوعاتی بود كه بررسی مفصلی روی آن انجام شد.

شناسایی 27 پهنه برای مكان یابی كیوسك ها او با بیان اینكه 27 پهنه بهینه برای مكان یابی و توسعه كیوسك های شهری شناسایی شد، گفت: بین یك تا 20 نقطه مستعد در هر پهنه شناسایی شد. علاوه بر مكان یابی كیوسك ها، یك نظام نامه جامع تهیه شد تا به تمامی مسائل و چالش هایی كه در حوزه كیوسك ها وجود دارد، پرداخته شود و با تصویب این نظام نامه در شورای اسلامی شهر تهران، مدیریت كیوسك ها متحول و یكپارچه می شود.

مدیر پروژه مطالعات و طراحی كیوسك های نوین شهر تهران ضمن اشاره به حوزه هوشمندسازی كیوسك ها توضیح داد: هوشمندسازی در قالب یك پیوست ویژه برای نظام نامه در نظر گرفته شد. كیوسك ها باید جداره هوشمند داشته باشند و سرویس های هوشمند شهری به شهروندان ارائه دهند. فاوا می تواند به عنوان متولی این اقدام وارد عملیات هوشمندسازی كیوسك ها شود و بخش خصوصی هم با انجام تبلیغات سرویس هایی نظیر اینترنت رایگان، شارژ تلفن هوشمند و ... به شهروندان ارائه دهند.

تغییر شكل و كاربری كیوسك های مطبوعاتی | ارائه خدمات هوشمند شهری به شهروندان در دكه های جدید

آصف وزیری درباره ساماندهی تبلیغات در كیوسك ها بیان كرد: درباره چگونگی ساماندهی تبلیغات در این پروژه بررسی شد. همچنین به منظور بهینه شدن فضا برای تبلیغات و عدم آسیب منظر شهری نیز مطالعات بسیاری صورت گرفته است.

یكپارچگی طراحی و استفاده از معماری ایرانی او با بیان اینكه بخش عمده فعالیت ها در حوزه طراحی بود، اضافه كرد: سعی شد تا یكپارچگی بسیاری در حوزه طراحی صورت گیرد و به معماری ایرانی در طراحی ها توجه شود و همچنین عملكرد كیوسك ها ارتقاء پیدا كند. فرم چهارطاقی به عنوان یك فرم ابنیه عمومی انتخاب شد و در نهایت در طراحی كیوسك ها توسعه یافت. در ضمن از این طاق ها برای معماری مدرن هم استفاده می شود و عملكرد مثبتی دارد.

مدیر پروژه مطالعات و طراحی كیوسك های نوین شهر تهران در ادامه گفت: برای طراحی كیوسك ها از رنگ های معماری مدرن ایران استفاده شد. در نهایت به یك رنگ و فرم سازمانی رسیدیم تا هر كیوسك (مطبوعات، گل فروشی و پسماند) ظاهر و هویت بصری متفاوتی در عین یكپارچگی داشته باشند.

آصف وزیری با بیان اینكه در این پروژه به عملكرد و ارگونومی كیوسك ها توجه شده است، افزود: تلاش شد تا حد امكان از الحاقات كاسته شود. كیوسك ها در عین حال كه عملكرد سایبان دارند، اما هرگز سایبان الحاقی ندارند. كیوسك ها در عین حال كه فضای تبلیغات دارند، اما فضای تبلیغات منفصل ندارند. متراژ كیوسك ها برای جانمایی ویترین در طراحی ها اضافه شد. حتی سعی شد تا برای طراحی كیوسك گل ها از پرداخت به جرزها و جداره ها در معماری ایرانی همچون شاهكار تالار موسیقی در عالی قاپو و ... ایده گرفته شود.

او در ادامه عنوان كرد: شرایط كیوسك پسماند با گل تفاوت دارد، اما تلاش شد كه كیوسك های پسماند نیز همراستا با طرح جامع مدیریت پسماند باشند. درون كیوسك ها مخزن قرار دارد و فضای دپو كیوسك جداسازی شده است. همچنین فضای تبلیغاتی برای سازمان مدیریت پسماند در نظر گرفته شده است تا به بیشتر دیده شدن آموزه های پسماند كمك كند.

كیوسك ها، نقاط پشتیبان خدمات شهری می شوند به گفته مدیر پروژه مطالعات و طراحی كیوسك های نوین شهر تهران؛ هدف پروژه این بود كه كیوسك ها به عنوان نقاط پشتیبان خدمات شهری دیده شوند تا نقاط ارزشمند طراحی كیوسك ها به زیبایی منظر شهری كمك كند.

او با بیان اینكه كیوسك ها واجد یك هویت بصری هستند و می توانند در راستای توسعه اشتغال و درآمدهای پایدار شهری عمل كنند، افزود: ماكت طرح آماده شده و فاز دو پروژه نیز آماده است و فقط باید شهرداری ساخت نمونه نخست را آغاز كند.

آصف وزیری ضمن اشاره به تكمیل لایحه كیوسك های نوین شهری گفت: باید لایحه به صحن شورا ارائه شده تا در نهایت تصویب شود. مكان یابی كیوسك ها نیز آماده است تا در صورت جابه جایی از فضاهای جدید استفاده شود.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۷:۵۳ - ۲۵/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۲۷۰