دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

تبعات مصوبه هیأت مقررات زدایی برای اپتومتریست ها / تعطیلی و بیكاری جامعه اپتومتری
 
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ناصر صادقپور، با عنوان این مطلب كه اپتومتریست ها با اخذ مجوز ها و پروانه های لازم از وزارت بهداشت و بر اساس قوانین و آیین نامه موسسات ساخت و فروش عینك طبی، در موسسه عینك طبی خود اقدام به خدمت رسانی به مردم می نمایند، افزود: اخیراً هیأت مقررات زدایی یك بند ...
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ناصر صادقپور، با عنوان این مطلب كه اپتومتریست ها با اخذ مجوز ها و پروانه های لازم از وزارت بهداشت و بر اساس قوانین و آیین نامه موسسات ساخت و فروش عینك طبی، در موسسه عینك طبی خود اقدام به خدمت رسانی به مردم می نمایند، افزود: اخیراً هیأت مقررات زدایی یك بند را در بین یكی از مصوباتش آورده كه در آن اپتومتریست ها را كه پروانه كار خود را از وزارت بهداشت دریافت می كنند ملزم به طی مراحل دست و پا گیر و اضافی دریافت جواز كسب نموده است!

آخر برای یك حرفه چند مرتبه و از چند مرجع باید جواز كار گرفت؟ این چه نوع تسهیل و مقررات زدایی است؟!

این مصوبه در واقع یك نوع مانع تراشی در روند ارائه خدمت اپتومتریست ها به عنوان یك رشته وابسته پزشكی است كه بر طبق قانون مجلس شورای اسلامی و آیین نامه های مربوطه جواز كار خود را مثل دیگر حرف پزشكی از مراجع ذیصلاح در وزارت بهداشت دریافت می دارند و با توجه به اینكه مشابه دیگر حرف پزشكی، اكثرا در ملك های غیر تجاری فعالیت دارند با این تعیین شرط و مانع تراشی! در بند "د" از مصوبات پنجاه و چهارمین نشست هیئت مقررات زدایی عملا به تعطیلی كشیده شده و نمی توانند خدمات خود را به مردم ارائه نمایند.

وی ادامه داد:، اما برای ما جای سوال است كه هیأتی كه متشكل از تركیبی عالی از وزارت خانه و سازمان های متعدد است و هدف اش تسهیل شرایط راه اندازی كسب و كار است چگونه تصمیمی میگیرد كه موجب بیكاری بیش از چند هزار نفر میشود؟

اگر قرار است سازندگان و فروشندگان عینك طبی یعنی اپتومتریست ها برای ارائه خدمات خود جواز كسب بگیرند پس تكلیف سازندگان و فروشندگان دارو یعنی دكتر های داروخانه، سازندگان و فروشندگان دندان مصنوعی یعنی دندانسازان و دندانپزشكان، سازندگان و فروشندگان اندام مصنوعی یعنی كارشناسان ارتز و پروتز چه می شود؟ آیا آن ها نیاز به این مقررات زدایی ندارند؟

متأسفانه این یك مانع جدی است و كاملا منافات با ماهیت وجودی این هیات تخصصی دارد. اپتومتریست ها با گرفتن پروانه از سازمان نظام پزشكی و دریافت موافقت اصولی و سپس مجوز بهره برداری و مسئول فنی از مراجع ذیصلاح در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بر اساس آیین نامه موسسه عینك طبی صادره از وزارت مذكور و با عنایت به تبصره ذیل ماده 2 از قانون نظام صنفی و خارج از شمول بودن رشته اپتومتری از قانون نظام صنفی و با اتكا به قانون مجلس شورای اسلامی و آرا مختلف دیوان عدالت اداری، نیازی به گرفتن جواز كسب ندارند.

وی گفت: الان لازم است هم مسئولین مربوطه صدای ما را بشنوند و هم افكار عمومی، زیرا مشكلات زیادی را این مصوبه برای اپتومتریست ها، نظام سلامت و خدمت رسانی به مردم ایجاد خواهد كرد.

صادقپور تاكید كرد: این بند، مقررات زدایی نكرده، بلكه مقرراتی را اضافه كرده و این مانعی جدی است بر سر راه اشتغال همكاران ما، به خصوص همكاران جوان و تازه فارغ التحصیل.

صادقپور افزود: راه اندازی یك دفتر كار اپتومتری در این زمان نیاز به صد ها میلیون تومان هزینه برای تجهیزات دارد و مسلماً یك ویزیت چند هزار تومانی حتی هزینه های اولیه همچون برق و... محل كار را هم تامین نمیكند طبیعتاً راهی جز تعطیلی دفاتر نیست.

بنا براین اگر قرار باشد این مصوبه عملیاتی شود ما باید منتظر بیكار شدن اپتومتریست ها و كاركنان موسسات عینك طبی تحت نظر ایشان باشیم و ما با اعتمادی كه به شخص رییس جمهور محترم داریم، مطمئنیم كه ایشان و مسئولین محترم امضا كننده، راضی به این امر نیستند.

وی گفت: تمام این ها در حالی است كه صد ها هزار نفر در صنوف مختلف بدون داشتن هیچ نوع مجوزی مشغول كار هستند و نظام به واسطه كمك به اقتصاد خانواده ها به خصوص در این شرایط سخت اقتصادی با تسامح و تساهل، و البته به حق، از كنار آن میگذرد، اما فارغ التحصیلان اپتومتریست با دریافت چندین مجوز از وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی كه گاهاً یك سال و اندی طول می كشد، باید مجدداً جواز كسب بگیرند!
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۱۲:۲۴ - ۲۵/۱۰/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵