دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

آب درمانی؛ پدیده ای نو در علم فیزیوتراپی و توانبخشی
 
آب درمانی یا هیدروتراپی، روش درمانی مكمل برای بهبود درد و كاهش التهاب مفاصل و عضلات بدن است.
image-20220122110433-1.jpeg

این روزها آب درمانی به عنوان یكی از درمان های مكمل در بحث فیزیوتراپی و بازتوانی در نظر گرفته می شود. این نوع فرایند را ممكن است تحت عنوان های درمان با آب یا هیدروتراپی نیز بشناسید. در هر صورت، سودمندی روش درمان با آب در كنار دیگر درمان هایی كه برای بهبود مفاصل استفاده می شود، غیر قابل انكار است.

آب درمانی علاوه بر مزیت های جسمی و كاهش دردهای مفصلی، برای كاهش استرس های عضلانی و نشاط روحی افراد نیز بسیار مفید است. روش آب درمانی می تواند شامل درمان با آب سرد یا درمان با آب گرم باشد كه این مساله باید توسط یك پزشك متخصص یا فیزیوتراپیست مجرب تعیین گردد. بنابراین، پیش از آن كه برای انجام آب درمانی اقدام كنید لازم است با یك پزشك متخصص یا فیزیوتراپیست عالی مشورت نمایید.

در این جا به دنبال آن هستیم تا روش درمان با آب را معرفی كنیم. همچنین، خواهیم دید كه استفاده از این روش مكمل درمانی برای چه اهدافی مناسب است.

آب درمانی چیست و برای چه مواردی به كار می رود؟ آب درمانی یا هیدروتراپی، از روش های نسبتا جدید برای تسكین درد و بهبود التهابات مفصلی و عضلانی ناشی از آرتریت و فیبرومیالژیا به حساب می آید. روش درمان با آب برای رفع برخی از مشكلات موقتی پوست نظیر سوختگی ها و زخم های سپتیك نیز به كار می رود.

درمان با آب می تواند با استفاده از آب گرم یا آب سرد انجام گیرد. این موضوع با توجه به نظر پزشك و فیزیوتراپیست تعیین می شود. همچنین، لازم است فشار و جریان آب در حد مشخصی باشد كه این مساله نیز كاملا به نظر فیزیوتراپیست مربوط خواهد بود.

آب درمانی علاوه بر رفع مشكلات عضلانی و مفصلی، به بهبود روحیه و كاهش استرس های روانی نیز كمك شایانی می كند. بنابراین، برای دریافت بهترین نتیجه باید چند نكته را رعایت نمود:

انتخاب بهترین متخصص درمانی انتخاب بهترین فیزیوتراپیست برای انجام آب درمانی با بیشترین دقت انتخاب بهترین محل برای انجام آب درمانی با بالاترین كیفیت برای انجام آب درمانی از چه تجهیزاتی باید استفاده كرد؟ روش های مختلفی برای انجام درمان با آب وجود دارد كه از ساده به پیشرفته طبقه بندی می شوند. گاهی آب درمانی شامل نشستن به حالتی عادی در حمام ختم می شود؛ در حالی كه در موارد دیگر ممكن است بیمار به استخر شنا، جكوزی و یا سونای سرد نیاز پیدا كند.

برخی از شناخته شده ترین مكان ها برای انجام آب درمانی تخصصی عبارت اند از:

استخرهای شنا تانك های فیزیوتراپی جكوزی انواع سونای خشك و مرطوب حمام و دوش آب گرم آنچه تعیین كننده روش درمانی است نظر پزشك متخصص و فیزیوتراپیست مورد نظر است. در واقع این افراد بر اساس شرایط بیمار یك برنامه ریزی دقیق درمانی انجام داده و اجرا خواهند كرد.

انجام آب درمانی چه فوایدی برای بیمار دارد؟ انجام درمان با آب از چند جهت مزایای كاربردی برای بیمار دارد. برخی از مهم ترین مزایای آن عبارت اند از:

كاهش درد بهبود سلامت روان كاهش التهابات ناشی از آرتریت فشار و استرس درمانی ناچیز افزایش آرامش روحی و روانی مناسب جهت ریكاوری بعد از تمرینات سنگین برای ورزشكاران انجام زایمان در آب و كاهش دردهای ناشی از آن در هر حال، مطالعات بر روی فواید آب درمانی همچنان ادامه دارد. از طرفی، این امكان وجود دارد كه انجام درمان با آب برای برخی افراد با شرایط خاص مفید نباشد.

انواع آب درمانی كدام اند؟ شرایط بیمار و نوع بیماری ممكن است روش های مختلفی از آب درمانی را بطلبد. از این رو، یك پزشك متخصص با مشورت با یك فیزیوتراپیست مجرب می توانند بهترین برنامه درمانی را تنظیم نمایند. در هر حال، روش درمان با آب مورد استفاده برای بیمار از یكی از حالت های زیر خارج نخواهد بود.

ورزش و فعالیت در آب وقتی فرد در آب ورزش انجام دهد فشار كمی بر روی مفاصل و ماهیچه ها وارد می آورد. از طرفی، استفاده از تجهیزات تخصصی برای انجام ورزش در آب می تواند شرایط را ساده تر و تاثیر ورزش را بیشتر كند. این نوع درمان ضربان قلب را بالا برده و گردش خون در بدن را بهبود می بخشد. در نتیجه التهابات موجود در مفاصل و ماهیچه ها به حداقل خواهد رسید.

از روش ورزش در آب برای بهبود بیماری ورم مفاصل یا فیبرومیالژیا می توان استفاده نمود.

حمام آب گرم نشستن در حمام آب گرم روش دیگری است كه برای درمان با آب مورد استفاده قرار می گیرد. در حین این نوع درمان، انواع مواد معدنی و نمك ها به همراه روغن های مخصوص به كار می رود.

حمام سیتز (Sitz Bath) حمامی كم عمق و شامل آب سرد یا گرم، حمام سیتز نامیده می شود. از این نوع حمام برای رفع گرفتگی عضلات یا هموروئید استفاده می گردد.

انواع كمپرس گرم و سرد فشرده سازی گرم و سرد یكی از روش های آب درمانی است. این روش كمك می كند تا در حین دارو درمانی علائم بیماری كاهش یافته و از درمان اصلی حمایت شود.

سونای خشك یا مرطوب؛ سونای سرد یا گرم سونا انواع مختلفی دارد كه انتخاب نوع آن به شرایط بیمار و نظر پزشك و فیزیوتراپیست بستگی دارد. این درمان شامل نشستن در یك اتاق با دمای مشخص است كه می تواند با رطوبت یا خشكی همراه باشد.

آب درمانی گردابی آب درمانی گردابی یا آب درمانی كنتراست انجام چند مرحله مختلف به طور متوالی است. این مراحل در آب های سرد و گرم انجام می گیرد. اختلاف دمای بین مراحل مختلف جریان خون را بهبود می بخشد و التهاب عضلانی را كاهش می دهد.

انواع غوطه وری ها درمان با آب می تواند به صورت غوطه ور شدن در آب انجام شود. از جمله درمان های غوطه وری با آب عبارت اند از:

حمام های گرم حمام های خنك فرو رفتن در آب سرد حمام سیتز جكوزی با جت ماساژ حمام های گردابی انتخاب بهترین محل برای انجام آب درمانی در اصفهان مجموعه آب درمانی ایرانیان با سرپرستی دكتر مهدی صدیقی و تیم حرفه ای ایشان، یكی از مهم ترین مراكز فیزیوتراپی اصفهان و آب درمانی تخصصی به شمار می رود. ناگفته نماند كه دكتر مهدی صدیقی، از شناخته شده ترین فیزیوتراپیست ها در اصفهان هستند و مجموعه سلامت ایرانیان تحت نظارت مستقیم ایشان اداره می شود.

باشگاه بدنسازی ایرانیان، كلینیك تخصصی فیزیوتراپی ایرانیان و مجموعه آب درمانی ایرانیان در اصفهان دارای تجهیزات ویژه برای ارائه خدمات به مراجعین هستند. برای اطلاع از نحوه مراجعه به این مجموعه منحصر به فرد می توانید به وب سایت ما https://physiotherapyiranian.com/ مراجعه نمایید و یا به شماره زیر تماس حاصل فرمایید مراجعه نمایید.

03132247994
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۱:۳۱ - ۰۲/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۲