دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

راه درمان بحران كاهش جمعیت ایران از ''تعدد زوجات'' نمی­ گذرد!
 
اخیراً كلیپی در فضای مجازی، منتشر شده كه در آن طلبه جوانی به همراه همسر خود، به شدت موضوع تعدد زوجات را ترویج می­ كنند و مدعی می شود كه مسئله "كاهش جمعیت" و تجرد مردان و زنان با ترویج تعدد زوجات برطرف و حل می­ شود!
راه درمان بحران كاهش جمعیت ایران از
اخیراً كلیپی در فضای مجازی، منتشر شده كه در آن طلبه جوانی به همراه همسر خود، به شدت موضوع تعدد زوجات را ترویج می­ كنند و مدعی می شود كه مسئله ""كاهش جمعیت"" و تجرد مردان و زنان با ترویج تعدد زوجات برطرف و حل می­ شود! - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ اخیراً كلیپی در فضای مجازی، پرتكرار منتشر شده است كه در آن طلبه جوانی به همراه همسر خود، به شدت موضوع تعدد زوجات را ترویج می­ كنند و مدعی می شود كه مسئله كاهش جمعیت و تجرد مردان و زنان با ترویج تعدد زوجات برطرف و حل می­ شود!

لذا با توجه به حاشیه­ هایی كه ایجاد شد، به عنوان نویسنده و پژوهشگر تحولات حوزه تحولات جمعیت، وظیفه خود می­دانم كه در این رابطه نكاتی را عرض كنم؛ ابتدا یك مقدمه و بعد دو نكته.

به عنوان مقدمه، نكاتی كه عرض می­ كنم ناظر به مبانی مسئله تعدد زوجات نیست؛ اساساً بنده در بررسی مبانی قرآنی یا روایی موضوع تعدد زوجات هیچ ورودی ندارم چرا كه اساساً صلاحیت و شانیت ورود به بررسی دیدگاه شارع مقدس در موضوع تعدد زوجات را ندارم لذا چون مطمئنم عده­ ای ادعا خواهند كرد كه بنده در مقابل حكم خدا قرار گرفته­ ام یا آیات قرآن را به چالش كشیده­ ام؛ تاكید می­ كنم كه هیچ ورودی در بررسی این مبانی ندارم و فقط در نسبت موضوع ادعا شده تعدد زوجات و بحران جمعیت نكاتی را عرض می­ كنم.

در این رابطه دو نكته قابل ذكر است؛ نكته اول، مضیقه ازدواج وجود ندارد و نكته دوم، تعدد زوجات هیچ كمكی برای حل بحران جمعیت نخواهد كرد؛ اما توضیحاتی در این باره لازم است.

نكته اول؛ ما در ایران مضیقه ازدواج نداریم لذا خواهش می­ كنم اگر كسانی احساس تكلیف می­ كنند و می­ خواهند حرفی بزنند، مراقب باشند آمار اشتباه یا تحلیل اشتباه ارائه ندهند؛ ما بر اساس آمار، در حال حاضر در گروه سنی 20 تا 45 ساله­ ها حدود 10 میلیون و 500 هزار مرد و زن مجرد داریم؛ مردان و زنانی كه یا هرگز ازدواج نكرده­ اند یا ازدواج كرده­ اند اما حالا به خاطر فوت همسر یا طلاق مجرد هستند.

از این آمار، حدود 6 میلیون و 200 هزار نفر مرد و و حدود 4 میلیون و 300 هزار نفر خانم هستند؛ با این آمار، ما نه تنها مضیقه ازدواج بانوان را نداریم بلكه اگر مضیقه ای هم باشد، مربوط به آقایان است! ضمن اینكه اگر درست نگاه كنیم، این مضیقه ازدواج نیست و ریشه های جامعه شناسی و جمعیت شناسی دارد؛ باید توجه كنیم كه بسیاری از مردان و زنانی كه امروز بعد از فوت یا طلاق همسر، زندگی مجردی دارند، در واقع تجرد اختیاری دارند! توجه به این مبانی بسیاری از آمارها را گویاتر می­ كند.

پس نكته اول اینكه ما در ایران مضیقه ازدواج نداریم؛ نكته دوم اینكه، مسیر مدیریت ابر بحران كاهش جمعیت كشور از ایستگاه تعدد زوجات عبور نمی­كند؛ خانواده­ وقتی به كاركرد فرزندآوری می­رسد كه یك درصد و نسبتی از آرامش و ثبات روحی روانی را در اختیار داشته باشد؛ با توجه به فرهنگ فعلی رایج در كشور ما، در ایران تحقق ازدواج دوم نه تنها باعث ثبات و آرامش روحی روانی در ازدواج دوم نمی­ شود بلكه اتفاقاً ثبات و آرامش خانواده و ازدواج نخست را هم به شدت متزلزل و تضعیف خواهد كرد!

به این ترتیب، خانواده دوم در اغلب موارد نه تنها به فرزندآوری نمی­رسد بلكه كاركرد فرندآوری خانواده و ازدواج نخست را هم از بین می­برد! بر این اساس است كه عرض می­ كنیم با توجه به فرهنگ رایج و عرف فعلی در ایران، مسیر مدیریت ابر بحران كاهش جمعیت ایران از ایستگاه تعدد زوجات عبور نخواهد كرد.

"صالح قاسمی؛ نویسنده و پژوهشگر تحولات حوزه جمعیت"

مشت خالی بودجه 1401 برای حمایت از فرزندآوری و اجرای قانون "جوانی جمعیت!"
لزوم پیگیری مسئله راهبردی مدیریت جمعیت كشور توسط سازمان تبلیغات اسلامی
بحران كاهش جمعیت "امنیت" كشور را به خطر می اندازد!/ فاصله چندانی تا "بسته شدن پنجره جمعیتی" نداریم!
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۹:۴۴ - ۰۴/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۷