دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

افزایش آلزایمر با شیوع كرونا | وجود یك میلیون مبتلا به آلزایمر در ایران | اختلال حافظه در جمعیت بالای 60 سال
 
رئیس انجمن آلزایمر ایران گفت: در حال حاضر نزدیك به یك میلیون نفر مبتلا به بیماری آلزایمر در ایران وجود دارند كه با توجه به پاندمی كرونا و عوراض ناشی از آن بی تردید این آمار بیشتر شده است.
آلزایمر به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معصومه صالحی رئیس انجمن آلزایمر ایران اظهار كرد: زوال عقل (آلزایمر) از جمله عوارض دوران كهنسالی است كه با بالا رفتن سن، سلول های بافت خاكستری مغز تخریب شده و حافظه فرد با مشكلاتی مواجه می شود.

وی افزود: در حال حاضر نزدیك به یك میلیون نفر در ایران مبتلا به بیماری آلزایمر وجود دارند كه با توجه به پاندمی كرونا و عوراض ناشی از آن بی تردید این آمار بیشتر شده و روند آسیب مغز در بیماری آلزایمر از حافظه كوتاه مدت شروع می شود و سپس با درگیر شدن قسمت های مختلف مغز، طیف وسیعی از علائم متفاوت ایجاد می شود.

صالحی، اختلالات شناختی، ضعف در حافظه و فراموش كردن مطالب، اختلال در زبان، اختلال در تفكر، ناتوانی در قضاوت و استدلال، اختلال در جهت یابی و آگاهی به زمان و مكان، كاهش توجه و تمركز، آشفتگی و بی ثباتی خلق و تحریك پذیری، ترس و اضطراب و افسردگی، از دست دادن لذت ها و علایق گذشته، ضعف تدریجی عواطف، شكاكی، سوءظن، بدبینی و بی اعتمادی، بی خوابی و آشفتگی خواب، تغییر تدریجی شخصیت فرد مبتلا، مخفی و انبار كردن وسایل یا خوراكی ها، كاهش تعادل فیزیكی و مهارت های حركتی و هماهنگی میان آنها در راه رفتن، غذاخوردن، لباس پوشیدن، استحمام، بروز رفتارهای ناپسند را از علایم آلزایمر بیان كرد.

صالحی اظهار داشت: آلزایمر یك بیماری پیش رونده و تحلیل برنده است و طول دوره بیماری از سه تا 20 سال متغیر بوده و علائم بیماری به تدریج ظاهر می شوند و یكی از مشكلات عمده سلامتی است كه با بالارفتن سن رواج پیدا می كند.

وی ادامه داد: در واقع زوال عقل یك نوع اختلال عملكردی مغز است كه به تدریج توانایی های ذهنی بیمار تحلیل می رود، بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه است و اختلال حافظه معمولا به تدریج ایجاد شده و پیشرفت می كند. در ابتدا اختلال حافظه به وقایع و آموخته های اخیر محدود می شود ولی به تدریج خاطرات قدیمی آسیب می بینند.

به گفته صالحی، این بیماری یكی از مشكلات عمده سلامتی است كه با بالا رفتن سن رواج پیدا می كند، باید با پیروی از سبك زندگی سالم بتوان از ابتلا به آلزایمر در پیری جلوگیری كرد.

جمعیت بالای 60 سال اختلال حافظه دارند محمد جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی نیز گفت: در دنیا بین 8 تا 10 درصد جمعیت بالای 60 سال به نوعی دچار اختلال حافظه هستند و در وزارت بهداشت برنامه ملی دمانس را طراحی كردیم كه مراحل نهایی تدوین را طی می كند و قرار است در سطح كشور به صورت آزمایشی غربالگری افراد در معرض این اختلالات هم انجام شود.

وی افزود: پس از تشخیص، مداخلات توان بخشی و دارویی و روان شناسی درباره این افراد به تدریج انجام می شود و امیدواریم بتوانیم در سال جاری مقدمات این برنامه را آماده كنیم این اقدام توسط شبكه بهداشت با همكاری سازمان بهزیستی و سایر ارگان ها كه می توانند به پیشگیری از این بیماری ها كمك كنند، اجرا می شود.

جغتایی اظهار داشت: اختلالات حافظه كه منجر به آلزایمر می شود به سبك زندگی و افزایش سن بستگی دارد. اختلال حافظه وابستگی شدید و جدی به افزایش سن داشته و در ایران به واسطه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب، امید به زندگی تا 10 سال افزایش یافته و در نتیجه جمعیت سالمند شده اند.

آمار آلزایمر در جهان؛ 3 برابر شدن آمارها تا سال 2050 گزارش سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد در حال حاضر در جهان 55 میلیون نفر با زوال عقل زندگی می كنند و بحرانی در راه است و دولت ها در سراسر جهان باید به فكر باشند.

انجمن جهانی آلزایمر نیز تخمین می زند كه در جهان 75درصد افرادی كه با زوال عقل زندگی می كنند هنوز تشخیص داده نشدند و این رقم، در كشور های كم درآمد و با درآمد متوسط به 90 درصد هم می رسد. باید توجه داشت كه موانع جدی بر سر راه تشخیص وجود دارد مانند عدم آگاهی از این بیماری و شرم از ابراز بیماری.

پیش بینی می شود كه تا سال 2030 تعداد مبتلایان به زوال عقل به 78 میلیون نفر برسد، در دوران كووید 19، سالهای 2021- 2020، مقرارت سخت جلوگیری از شیوع بیماری باعث عدم دسترسی افراد با علائم دمانس به خدمات درمانی شده است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر زوال عقل هفتمین علت مرگ و میر در سراسر جهان است و این بیماری بروز ناتوانی قابل توجه در افراد مسن را كه هزینه های مرتبط با آن در سطح جهان به یك تریلیون دلار در سال 2019 رسید، سرعت می بخشد.

نتایج یك مطالعه جدید نشان می دهد اگر كشورها برای رسیدگی و جلوگیری از خطر زوال عقل جوامع خود به موقع اقدام نكنند، موارد جهانی ابتلا به این بیماری تا سال 2050 سه برابر می شود.

مطالعه پژوهشگران افزایش هایی را برای موارد ابتلا به زوال عقل در مقیاس جهانی و نیز در سطح كشور پیش بینی می كنند و به سیاستگذاران و كارشناسان بهداشت عمومی بینش های جدیدی را برای درك عوامل این افزایش ها بر اساس بهترین داده های موجود ارائه می دهند.

بر اساس یك مدل ریاضی جدید كه برای این مطالعه استفاده شد، تخمین زده می شود كه شیوع جهانی موارد ابتلا به زوال عقل می تواند تا سال 2050 تقریباً سه برابر شود و از 57 میلیون مورد ابتلا به 153 میلیون برسد و در آمریكا نیز از 5.2 میلیون مورد ابتلا به 10.5 میلیون افزایش یابد.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۵:۲۴ - ۰۸/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۹