دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

استرس؛ عامل ایجاد و تشدید اگزما
 
یك دكترای تخصصی پژوهشی بیماری های پوست و سالك، از استرس و نگرانی به عنوان یكی از شایع ترین دلایل ایجاد و تشدید اگزما نام برد.
استرس؛ عامل ایجاد و تشدید اگزما محسن مصلحی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه اگزما طیف وسیعی از بیماری های پوستی را در سنین مختلف از نوزادی تا كهولت تشكیل می دهد، اظهار كرد: اگزما نتیجه واكنش بدن به عواملی است كه بدن نسبت به آن حساسیت نشان می دهد؛ این عوامل می تواند درونی و یا بیرونی باشند.

وی با بیان اینكه اگزما از نظر سن، نوع و شدت طیف بسیار وسیعی را شامل می شود، گفت: تعداد زیادی از اگزماها قابل تحمل هستند و مشكلی ایجاد نمی كنند، یعنی در حد تغییر رنگ و خارش در بدن افراد هستند. با این وجود اگزماهای شدیدی هم وجود دارد كه برای درمان آن از انواع داروها استفاده می كنیم، حتی داروهای سركوب كننده ایمنی با وجود عوارضی كه ممكن است داشته باشند، چون اگزما قابل تحمل نیست.

این پزشك افزود: یك سری عوامل تحریك كننده اگزما دست ما است؛ مثل عوامل محیطی شامل انواع آلاینده ها، مواد شوینده، مواد مصنوعی، افزودنی ها، مواد خوراكی و استشمامی و ... همچنین برخی بیماری های پوستی كه باید مراقب باشیم مبتلا نشویم و یا در صورت ابتلا به سرعت درمان كنیم.

وی با تأكید بر شناسایی و دوری از عوامل قابل كنترل اگزما، گفت: باید از عواملی كه ممكن است علت اولیه ایجاد اگزما نباشند اما اگزما را تحریك می كند و یا باعث وسعت، ماندگاری و تشدید عوامل می شوند دوری كنیم. مثل اینكه فردی به علت ژنتیكی یا خود ایمنی بدن اگزمای پوستی دارد، اما به علت مصرف مواد شوینده و یا خوراكی اگزما تشدید می شود.

نایب رئیس اول هیئت مدیره سازمان نظام پزشكی اصفهان با بیان اینكه برای عوامل درونی اگزما نمی توان كار زیادی انجام داد، توضیح داد: باید مراقب باشیم عوامل بیرونی باعث تحریك اگزما نشود. یكی از شایع ترین دلایل بدتر شدن اگزما مسائل روحی روانی است، به طوری كه استرس و نگرانی نیز باعث ایجاد و هم تشدید اگزما می شود.

وی خاطرنشان كرد: باید از عوامل تحریك كننده اگزما دوری كرد و نسبت به عواملی كه قابل كنترل و درمان است نیز بی توجه نبود. اگر عوامل اگزما مثل خارش كنترل نشود، اگزما را تشدید می كند. به عنوان مثال برخی افراد پشت گردن یا آرنج دچار اگزما می شوند كه به دلیل خاراندن زیاد، بافت پوست كراتینه و زمخت می شود. همین موضوع اگزما را تشدید و درمان را سخت تر می كند.

مصلحی بر استفاده از مواد غذایی طبیعی، سبزی ها و میوه هایی كه فرد به آن ها حساسیت نداشته باشد تأكید كرد و افزود: نوشیدن مایعات به ویژه آب، استراحت، تغذیه، خواب و آب وهوای مناسب باعث می شود كمتر به اگزما مبتلا شویم و اگر مبتلا می شدیم كنترل و سیر درمان راحت تر باشد.

وی اضافه كرد: به دلیل اینكه بخش وسیعی از اگزماها ناشی از عوامل محیطی است، وقتی افراد در معرض عوامل محیطی و شغلی قرار می گیرند و در سن فعالیت هستند طبیعتاً میزان مراجعات برای اگزما هم بیشتر می شود.

این پزشك توصیه كرد: به محض مشاهده علائم اگزما چه علائم ظاهری پوست و مخاط و چه علائم حسی و خارش باید در همان مرحله اولیه به پزشك مراجعه كرد، چون ممكن است برخی از علائم ناشی از بیماری های زمینه ای باشد كه شاید بعداً علائم اگزما بروز پیدا كند و یا نكند.

این دكترای تخصصی پژوهشی بیماری های پوست و سالك بر اهمیت مراجعه اولیه به پزشك تأكید و اظهار كرد: ممكن است علائم اگزما مثل علائم سایر بیماری ها باشد كه باید در مراحل اولیه تشخیص داده شود. بنابراین به محض مشاهده هرگونه علائم آزار دهنده باید در مراحل اولیه مراجعه كرد، مگر اینكه فرد تشخیص دهد علائم ناشی از مصرف مواد غذایی، آرایشی یا عوامل محیطی است كه می تواند از آن دوری كند، اما اگر باوجود دوری از این عوامل، باز هم اگزما ادامه پیدا كرد باید حتماً برای درمان به پزشك مراجعه شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۵۸ - ۱۱/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۹