دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

ماندگاری 8 روزه اُمیكرون روی پوست و سطوح | خطر رسیدن به مرگ ومیر 3 رقمی با اُمیكرون | رسیدن به اوج اُمیكرون تا قبل از عید
 
یك اپیدمیولوژیست با تاكید بر لزوم ایجاد تیم های واكنش سریع برای مقابله با كانون های اُمیكرونی در كشور، گفت: مطمئنا طی دو تا چهار هفته آینده فراوانی بستری و مرگ ناشی از اُمیكرون در كشور افزایش می یابد. بنابراین باید حتما آمادگی كافی داشته باشیم.
كرونا در ایران به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دكتر حمید سوری اپیدمیولوژیست درباره وضعیت اُمیكرون در كشور گفت: از حدود 2 ماه پیش بحث اُمیكرون جدی و نگرانی هایی در كشور ایجاد شد. نگرانی این بود كه سفرها و رفت وآمدهایی كه از اروپا، تركیه و... انجام می شود یا با سفرهایی كه به صورت ترانسفر از دبی و... داشتیم، این ویروس وارد كشور شود. شاید در آن زمان كنترل مرزها می توانست تاثیر بسیار جدی داشته باشد، اما انتظاراتی كه می رفت برآورده نشد و باتوجه به سرعت بالای انتشار اُمیكرون، در مدت كوتاهی موارد بیماری به صورت پراكنده در همه جای كشور شناسایی شد.

بروز نشانه های اُمیكرون از چند هفته قبل از آغاز پیك وی افزود: در حال حاضر هم آغاز پیك ششم كرونا با اُمیكرون اعلام شده است، اما نشانه های ورود به پیك ششم از چند هفته قبل در برخی استان ها كاملا مشهود بود و هشدارهای لازم هم داده شد، اما شاید مقداری ساده انگاری اتفاق افتاد.

افزایش هفتگی تا 5 برابری موارد كرونا در كشور با اُمیكرون سوری ادامه داد: وضعیت موجود، وضعیتی است كه بیماری با سویه اُمیكرون به سرعت در حال گسترش است؛ به طوری كه به صورت متوسط موارد ابتلا به صورت هفتگی سه تا پنج برابر می شوند. به عنوان مثال اگر فرض كنیم كه اكنون 100 مورد بیماری شناسایی شده، هفته آینده تعداد موارد 300 تا 500 و هفته بعدش بین 1000 تا 2500 مورد افزایش می یابد. بنابراین موارد بیماری به همین شكل به صورت تصاعدی و به سرعت بالا می رود. معنای این موضوع هم این است كه فشار زمان بر ما حاكم است؛ فشار زمان به این معنا است كه وقت زیادی ندارید كه برنامه های كنترلی را اجرا كنید و این موضوع مدیریت اپیدمی را دشوار می كند.

نیاز به واكنش سریع برای مقابله با پیك ششم سوری با تاكید بر اینكه در شرایطی كه زمان چندانی برای برنامه ریزی و اقدام وجود ندارد، نیاز به واكنش سریع است، گفت: نیاز به واكنش سریع هم در شناسایی بیماران و هم در شناسایی كانون های آلودگی و خوشه هایی كه از آلودگی ایجاد می شود و هم در كنترل موارد ابتلا، وجود دارد. در این زمینه طبیعتا باید سراغ برنامه های كوتاه مدت و زودبازده رویم.

وی گفت: در عین حال اولا داده های مربوط به كرونا باید در اختیار متخصصین قرار گیرد تا به خوبی آن را تحلیل كنند. تحلیل با توصیف اطلاعات متفاوت بوده و به این معناست كه بتوانیم ماهیت اپیدمیولوژی واریانت را شناسایی كنیم و برای آن برنامه ریزی كرده و به سرعت عمل كنیم. وظیفه تیم های واكنش سریع هم همین اقدامات بود. متاسفانه طی چند ماه گذشته كه تیم های واكنش سریع منحل شده است، جایگزین دیگری هم برایش در نظر گرفته نشده است كه نمی دانم چرا.

زمین گیر كردن بتا در خوزستان و دلتا در سیستان و بلوچستان با واكنش سریع سوری ادامه داد: زمانی كه من مسئول تیم واكنش سریع بودم این اقدام را انجام می دادیم كه به محض اینكه كانون آلودگی دیده می شد، با تیم های متخصص مربوطه به كانون آلودگی سفر كرده و سعی می كردیم به سرعت فضا را تحت كنترل قرار دهیم. به عنوان مثال در خوزستان برای واریانت بتا اقدام سریع انجام دادیم كه منجر به كاهش سرعت انتشار شد و خیلی عوارض بتا را در كشور ندیدیم. همچنین در زمینه دلتا علی رغم اینكه شدت و بیماری زایی اش بسیار بالا بود، اما آن را در سیستان و بلوچستان كاملا كنترل كردیم. در این مورد هم شرایط همین گونه است. تفاوت كشورها هم در همین است كه چگونه بتوانند بار ناشی از اپیدمی را كاهش دهند.

وی افزود: در عین حال بار هم فقط مربوط به مرگ ومیر نیست، بلكه بار اقتصادی، روانی، اجتماعی و... هم وجود دارد كه باید به حداقل برسد. برای رسیدن به این نتیجه هم اقدامات عمیق تخصصی نیاز است. فكر می كنم كه وزارت بهداشت باید در تحلیل اپیدمیولوژیك كرونا فضای بازتری را برای همكاری و مشاركت متخصصین قرار دهد. این فضا اكنون مقداری محدود و مسدود است. افرادی كه در این زمینه كار كردند و تجربه كسب كردند، خیلی حرف شان شنیده نمی شود. در عین حال بحث بر سر پست مدیریتی و... نیست، بلكه بحث بر سر این است كه بتوانیم این شرایط را كنترل كنیم. وزارت بهداشت به تنهایی قادر به كنترل این موضوع نیست و همكاری بین بخشی، استفاده از حداكثر بضاعت موجود و مراكز تحقیقاتی و ... ضروری است. بسته عمل كردن چیزی را حس نمی كند. اكنون كاملا خلا تیم های واكنش سریع حس می شود، مساله شخص هم نیست، این فرآیند باید به سرعت راه افتد.

نمی توان فقط به واكسیناسیون اتكا كرد وی گفت: چند نكته ای كه در حال حاضر بسیار حائز اهمیت است؛ یكی بحث افزایش واكسیناسیون است كه باید به سرعت خلأهای واكسیناسیون را پر كنیم. مشخص است كه كارایی واكسن ها در حال كاهش است كه دولت ها و كشورها دارند به سمت تزریق دز سوم و چهارم و... می روند. بنابراین نمی توان به تنهایی روی واكسن حساب باز كرد.

سوری همچنین اظهار كرد: واكسیناسیون طبیعتا یكی از موثرترین مداخلات برای قطع زنجیره انتقال بیماری است. خوشبختانه اكنون واكسن وجود دارد، اما ویروس هم دارد در مقابل این واكسن ها عكس العمل و مقاومت نشان می دهد. بنابراین اثربخشی واكسن ها در مقابل واریانت های جدید كمتر می شود. در این صورت باید واكسن های بوستر و یادآور تزریق شود تا اثربخشی بالا بماند. اكنون عمده ترین تاثیر واكسن بر روی شدت بیماری زایی است. كسانی كه كامل واكسن تزریق كرده اند، كمتر بستری شده و كمتر دچار مرگ می شوند و واكسیناسیون اهمیت دارد، اما به تنهایی هم قابل اتكا نیست، بلكه مردم هم باید برای حفظ سلامت شان علاوه بر تزریق و تكمیل واكسن سایر شیوه نامه های بهداشتی را هم رعایت كنند.

ماندگاری 8 روزه اُمیكرون بر روی پوست و سطوح سوری با بیان اینكه مطالعات جدید نشان داده است كه ماندگاری اُمیكرون بر روی پوست و سطوح چند برابر وارایانت دلتا و واریانت های قبلی است، گفت: واریانت های قبلی كرونا هیچ كدام بیش از 20 ساعت بر روی پوست و سطوح نمی ماندند، اما در حال حاضر تحقیقات نشان می دهد كه اُمیكرون ممكن است حتی تا 8 روز بر روی پوست و سطوح بماند. بنابراین بهداشت دست، فاصله گذاری و استفاده از ماسك اهمیت دو چندانی پیدا می كند و حتما برای این موارد باید پویش های كشوری برگزار شود كه مردم از این فضای به ظاهرا عادی خارج شوند. در حال حاضر در سطح شهرها نمودی از اینكه درگیر یك واریانتی با قابلیت انتقال بسیار بالا هستیم، نمی بینیم كه به این معناست كه جامعه دارد رفتارهای عادی و طبیعی خود را پیش می برد و ویروس هم كار خودش را انجام می دهد. بنابراین مردم باید شرایط جدید را به خوبی درك كرده و خود و زندگی شان را با شرایط اُمیكرونی كه دارد به سرعت افزایش می یابد، منطبق كنند.

فراوانی بستری و مرگ؛ 2 تا 4 هفته دیگر این اپیدمیولوژیست با بیان اینكه هنوز به اوج بیماری نرسیده ایم كه نمود مرگ ومیر و بستری جدی را ببینیم، تاكید كرد: مطمئنا طی 2 تا 4 هفته آینده فراوانی بستری و مرگ ناشی از اُمیكرون در كشور افزایش می یابد. بنابراین باید حتما آمادگی كافی داشته باشیم.

لزوم شناسایی خوشه های اپیدمی وی اظهار كرد: نكته دیگر هم بحث بیماریابی و تست است. باید برای شناسایی خوشه های اپیدمی زودتر وارد عمل شویم. باید در این زمینه با سرعت عمل شود. در غیر این صورت ممكن است به نتیجه دلخواه نرسیم. در نهایت باید هدف مان این باشد كه بار ناشی از اُمیكرون را به حداقل برسانیم. اگر غیرفعال اقدام كنیم، اُمیكرون را بسیار بسیار سخت تر از دلتا می توان مدیریت كرد. زیرا موارد غیر بالینی و بدون علامت آن زیاد است و ممكن است عده زیادی مبتلا شوند بدون اینكه بدانند مبتلا شده اند و بیماری را انتقال دهند.

شرایط بازگشایی ایمن وی درباره نحوه بازگشایی ها به ویژه در مدارس و دانشگاه ها، گفت: معتقدم كه جامعه نمی تواند در دراز مدت با محدودیت و تعطیلی زندگی كند، بلكه باید به سمت زندگی عادی پیش رویم. منتها حركت به سمت زندگی عادی باید سنجیده، شكیبایی و با نظارت و پایش و ارزشیابی فرآیندها باشد. اینطور نیست كه یك كلید را بزنیم و همه به صورت عادی سر كلاس بروند و دوباره یك كلید بزنیم و همه چیز را تعطیل كنیم. این یك طیف است و باید در یك طیف حركت شود. اگر نگران هستیم، راه حل این است كه نظام مراقبت فعال ایجاد كنیم، مدارس را رصد كنیم و سلامت كودكان و گردش ویروس و سطح ایمنی را در نظر بگیریم و جاهایی كه ممكن است كانون های طغیان باشد، شناسایی كرده و تحت كنترل و مراقبت قرار دهیم. اكنون این نظام مراقبت فعال در بازگشایی ها وجود ندارد و می تواند به بیماری دامن زند، اما از طرفی راه حل بسته بودن صرف مدارس و دانشگاه ها هم نیست، زیرا خسارت های جدی به كیفیت مباحث آموزشی، موارد اجتماعی و ... وارد می كند. اینطور نیست كه تعطیلات فقط سود باشد. نباید یك بعدی نگاه كرد. بهترین گزینه نه تعطیلی است و نه بازگشایی كامل و بدون كنترل، نظارت و مراقبت، بلكه بهترین انتخاب بازگشایی با نظارت، مراقبت و ارزشیابی كامل است.

لزوم ایجاد محدودیت 50 درصدی در محیط های بسته در شرایط اُمیكرون وی درباره شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی، سالن های تئاتر و سینما و... گفت: قطعا باید در این حوزه ها محدودیت ایجاد شود. در شرایط واریانت های هشداردهنده كه سازمان جهانی بهداشت اُمیكرون را هشداردهنده اعلام كرده است، حداقل باید تا 50 درصد تجمعات را در محیط های بسته و 25 درصد در محیط های باز محدود كنیم و هرچه سریع تر هم باید انجام شود.

رسیدن به اوج اُمیكرون؛ احتمالا قبل از عید سوری درباره میزان كشندگی اُمیكرون، گفت: كشندگی اُمیكرون از دلتا كمتر است، اما فراوانی و ابتلای اُمیكرون زیاد است. به این معنا كه به عنوان مثال اگر یك نفر مبتلا به ویروس دلتا وارد جامعه می شد، در یك دوره یك ماهه از آن یك نفر 100 نفر آلوده می شوند، اما در اُمیكرون 500 نفر مبتلا می شوند و از این جهت می تواند خطرناك باشد.

وی گفت: رسیدن به مرگ و میر سه رقمی در این شرایط غیرممكن نیست. در عین حال اوج پیك ششم خیلی دیر نیست و احتمالا قبل از عید نوروز شاهد آن خواهیم بود. البته پیش بینی در اپیدمی خیلی كار راحتی نیست. زیرا مولفه هایی مانند تغییر رفتار ویروس دست ما نیست.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۹:۵۳ - ۱۱/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۶