دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

عبور از بحران پیری از مسائل جدی برای برنامه ریزی است/برخی تمام اقدامشان اختلال چند ثانیه ای است
 
سید فائزه موسوی در گفت وگو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینكه در دورانی زندگی می كنیم كه فهم از مقام زن در دو تنگا قرار گرفته است، اظهار كرد: این فهم از سویی فهم متحجرانه است كه می خواهد زن را از حضور در جامعه حذف كند و در سوی دیگر فهم افراطی، كه از حضور زن در اجتماع معنایی جز كالا بودن و یا سوژه اقتصادی نمی فهمد.

مدیر كل امور زنان و خانواده استانداری زنجان افزود: انقلاب اسلامی، كه سلام خدا بر بنیانگذار كبیر او باد، هیچ كدام از این دو معنا را بر نمی تافت و در پی اعطای شان اصیل بانوان، مطابق با الگوی زیستی حضرت زهرا (س) به او بود و انقلاب اسلامی ایران با طرد نگاه ابزاری و جنسیتی بر هویتی از حضور تاكید می كرد كه «نگاه اسلام» به زن و مرد از لحاظ ارزش های انسانی برابرند؛ مرد مسلمان و زن مسلمان در مورد ارزش های الهی و انسانی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند.

وی با بیان اینكه زن و مرد در ساحت اجتماعی وظایف مشتركی دارند؛ «وظیفه امر به معروف، وظیفه خدمت به جامعه، وظیفه جهاد فی سبیل الله برای هر كدام به نوعی مشترك است» و به واقع «مربوط به مرد یا مربوط به زن» نیست بلكه وظیفه ای انسانی است، تصریح كرد: البته در این مورد «هر كدام هم وظایف ویژه ای دارند؛ كه خدای متعال به خاطر ادای همین وظایف ویژه، تركیب ساختمان جسمی و روحی آنها را هم متناسب با آن وظیفه بنا و خلق كرده است». به بیان دیگر «خدای متعال مرد را و زن را از جهاتی مثل هم قرار داده است؛ از لحاظ عروج به مقامات معنوی؛ از لحاظ قدرت رهبری با هم تفاوتی ندارند، امّا از لحاظ وظایف اداره زندگی تفاوت دارند».

موسوی تاكید كرد: با چنین بنیان مرصوصی و فهم عمیق از اسلام  بود كه حضور منفعلانه زن در قبال تحولات اجتماعی نفی می شد، چه در طول دوران مبارزات علیه رژیم طاغوت و چه در دوران جنگ تحمیلی كه «قدرت ایمان، راه مجاهدتهای بزرگ را به روی زنان ایرانی گشود و صحنه های شگفت انگیز و كم نظیری از حضور شجاعانه و فداكارانه و مبتكرانه آنان در میدان های دشوار پدید آورد.

 

فراهم شدن زمینه حضور موفق زنان در جامعه بعد از پیروزی انقلاب

مدیر كل امور زنان و خانواده استانداری زنجان تظاهرات شورانگیز روزهای انقلاب تا دوران فراموش نشدنی دفاع مقدّس، از قهرمانی در صفوف نبرد تا دل بریدن از فرزند و همسر و فرستادن آنان به پیشواز خطر و تا خدمات پشت جبهه و از حضور در جبهه علم و تحقیق و فنّاوری و درخشندگی در وادی ادبیّات و هنر، تا هنرنمایی در عرصه های اجتماعی و سیاسی و مدیریّت ها و سرانجام فداكاری در میدان سلامت و خدمت به بیماران در آزمون پُرخطر اخیر را نشانه های از اعتلای معنوی زنِ ایرانی دانست كه به بركت نظام اسلامی و درسها و ارزش گذاری های اسلام پدید آمده است و از این منظر «بی شك زنان شهید و جانباز و آزاده -كه تعداد آنان را 17 هزار دانسته اند- در قلّه این افتخاراتند.

وی با تاكید بر اینكه زن ایرانی توانست با وجود فرهنگ فساد و انحطاط غربیِ تحمیل شده بر بسیاری از زنان در دوران نحس پهلوی، خود را به شرافت و طهارت مطلوب اسلام نزدیك كند و این افتخاری بزرگ است، افزود: به بیان رهبر انقلاب «آن كسانی كه سابقه دارند، می دانند كه زنان، هم در دوران مبارزه نقش داشتند، هم بخصوص در همان دوران انقلاب - یعنی آن یك سال و نیمی كه حركت انقلابیِ عمومی شروع شد، نقش داشتند، زنان یك نقش مؤثر و بی جایگزین داشتند؛ كه اگر نبودند زنان توی این اجتماعات، بلاشك این اجتماعات عظیم و این تظاهرات عظیم، آن اثر را نمی بخشید»؛ علاوه بر اینكه در بعضی شهرها مانند زنجان ما  این تظاهرات را بانوان شروع كردند.

موسوی با بیان اینكه  در همه دوران سخت انقلاب، «نقش زنان، یك نقش فوق العاده بود... كه واقعاً با هیچ معیاری، با هیچ ترازویی قابل اندازه گیری نیست، ادامه داد: با این حساب در جایی كه برخی مشغولند تا با دست درازی به جایگاه واقعی زنان جامعه، افول جایگاه بشریت را رقم بزنند، زنان مسلمان ما در حركت رو به جلو جامعه نقشی بی بدیل داشته، كه در محیط اسلامی رشد علمی، شخصیتی، اخلاقی و سیاسی كرده اند تا در اساسی ترین مسائل اجتماعی در صفوف مقدم قرار گیرند و البته در عین حال زن باقی بمانند.

مدیر كل امور زنان و خانواده استانداری زنجان با تاكید بر اینكه در حال حاضر زنان جزو بهترین دانشمندان، بهترین نویسندگان و جزو بهترین شخصیّت های فرهنگی جامعه هستند كه این حضور بیانگر هنر انقلاب اسلامی است، تصریح كرد: باید دانست كه قبل از انقلاب چنین چیزی وجود نداشت و یا بسیار بسیار معدود بودند كسانی از زنان كه توانسته باشند به رتبه های عالی علمی و فرهنگی و ادبی و مانند اینها برسند و این هنر انقلاب بود كه این كار را كرد؛ تا الگوی «زن مسلمان» شكل بگیرد.

وی با بیان اینكه احترامِ به زن داشتن فرصت عادلانه برای پرورش و بروز نیروها و استعدادهای برجسته و عظیمی را كه خدای متعال در درون هر انسانی به ودیعه نهاده از جمله استعدادهایی كه مختص زنان است محسوب می شود، افزود: سیاست های دولت در حوزه زنان در بخش های مختلفی قابلیت پیگیری دارد.

موسوی توجه به حقوق زنان در منزل و اجتماع و جلوگیری از تضییع حقوق ایشان، توانمندسازی بانوان برای بروز استعدادهای ذاتی ایشان، رفع محرومیت ها و توجه به عدالت اجتماعی، ایجاد امنیت روانی و اقتصادی برای بانوان در راستای حضور در عرصه های مختلف، ایجاد فضای توأم با آرامش در خانواده و در نهایت بحث جدی و پرچالش جوانی جمعیت را از سیاست های دولت در این حوزه عنوان و تصریح كرد: برآنیم تا در مسؤولیتی كه به عهده داریم با عنایت باری تعالی و همراهی مردم عزت مندمان در این مسیر قرار گیریم كه به حمدالله مسؤولین رده اول استان به اهمیت موضوع واقف و برای تحقق این اهداف از هیچ حمایت و همتی فروگذار نیستند، اما این مهم جز به یاری دستگاه های تصمیم گیر و تمامی مجموعه های دولتی و فرهنگی و نخبگانی میسر نخواهد بود.

 

لزوم ایجاد حس آرامش و امنیت برای زنان  

مدیر كل امور زنان و خانواده استانداری زنجان با تاكید بر اینكه ایجاد حس آرامش و امنیت برای زنان چه زنان خانه دار و شاغل و چه آنها كه در مسیر مشكلات زندگی در پی احقاق حقوق خود برمی آیند و گویی صدایشان به گوش نمی رسد و چه زنان آسیب پذیر و محروم وظیفه ای خطیر بر عهده همه مسؤولان است چرا كه این مسائل ارتباط مستقیم با رشد اجتماعی و تعالی خانواده و تربیت نسل آینده ساز را دارد، ادامه داد: در همین راستا از جمله مباحث مورد توجه، بحث سلامت و بیمه زنان خانه دار، امنیت اقتصادی زنان و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از مواردی است كه با طرح در مجلس و ان شاالله تصویب به عنوان قانون، گامی بسوی صیانت از جایگاه و عزت نفس بانوان خواهد بود.

وی ادامه داد: یكی دیگر از مسائل بسیار جدی و قابل تامل برای برنامه ریزی مسئله جوانی جمعیت و عبور از بحران پیری و مشكلات عدیده آن است كه مطالبه جدی مقام معظم رهبری نیز محسوب می شود، مسئله ای كه باید از ابعاد مختلف فرهنگی و اقتصادی مورد توجه همگان قرار گیرد و طبعا بدون ایجاد زیرساخت های مناسب روانی، فرهنگی و اقتصادی نمی توان انتظار داشت كه خانواده ها از عهده این  مسؤولیت برآیند.

موسوی با تاكید بر ایجاد شرایط مناسب برای بانوان در ادارات، ایجاد شرایط مناسب برای مادران و كودكان در محل های فرهنگی، تفریحی و اجتماعی، فرهنگ سازی پذیرش خانواده های پرجمعیت به عنوان خانواده های پیشرو افزود: صد البته كه زمینه سازی برای تامین هزینه ها و ایجاد شرایط اقتصادی مناسب از جمله مواردی است كه ما را در برون رفت از این مشكل جدی كمك خواهد كرد.

مدیر كل امور زنان و خانواده استانداری زنجان تاكید كرد: بنده از یك سو در جایگاه مسؤولیتی و از سوی دیگر به عنوان نماینده بانوان و خانواده ها بر خود فرض می دانم كه در این چند صباح مسؤولیت با عزمی جدی پیگیر حل مسائل و مشكلات پیش رو باشم و از تمامی دلسوزان به ویژه جامعه بانوان دعوت می كنم تا در این مسیر ما را یاری كنند چرا كه در هر عرصه ای كه جمهور نقش آفرینی كرده پیروزی و موفقیت حتمی بوده است.

 

ادامه مسیر پرافتخار با همراهی زنان و مردان ایرانی

وی با بیان اینكه امروز در برابر هجمه بی امان مستكبران داخلی و خارجی، باید همه ما مردان و زنان ایران اسلامی، در كنار هم و به معاونت یكدیگر بتوانیم مسیر پر پر افتخاری را كه طی كرده ایم ادامه دهیم، افزود: حواسمان به موقعیتی كه در آن قرار گرفته ایم باشد، كاستی ها را ببینیم و رفع كنیم، اما هرگز در سیر به قله های موفقیت و مسیر صحیحی كه پیش گرفته ایم شك نكنیم. اگر روزی این سرزمین زیر چكمه های سربازان اشغالگر بود، امروز تنها اقدامشان می تواند محدود به ایجاد اختلال چند ثانیه ای باشد.

موسوی تاكید كرد: دلقك های آلبانی نشین و گاوهای شیرده، كه دستشان به خون هزاران زن و مرد ایرانی و مسلمانان بی گناه و مظلوم عراقی، سوری، افغانی و یمنی آلوده است، دقیقا مانند اربابشان آمریكا و صهیونیزم جهانی، هیچ غلطی نمی توانند، بكنند.

مدیر كل امور زنان و خانواده استانداری زنجان ادامه داد: ما این اقتدار و عظمت را مدیون روح بلند و والای خمینی كبیر و فرماندهی خلف صالح او هستیم و اینجاست كه باید به روح بلند شهدای اسلام و انقلاب، مادران، همسران شهدا و خانواده بزرگ ایثارگران درود و عرض ادب داشته باشیم.

انتهای پیام/73004/م
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۳۹ - ۱۳/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۷۰