دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اولین مركز اقامتی و مركز ترك اعتیاد بانوان راه اندازی شد
 
باحضر مسئولین بهزیستی استان اولین مركز اقامتی ترك اعتیاد بانوان استان راه اندازی شد.


باشگاه خبرنگاران جوان كرمان - علیرضا وحید زاده گفت: در سال های گذشته چند نمونه از مراكز ترك اعتیاد در حوزه بانوان شروع به كار كردند، اما به دلایل مختلف همه آن ها به تعطیلی شدند لیكن مجموعه خیریه تولدی دوباره و مسئولین آن سالهاست كه در مسئله ترك فعال هستند و امیدوارم كه این تلاش و همت آن ها تداوم داشته باشد.

او با اشاره به اینكه یكی از مهمترین چالش ها مسائلی است كه بعد از ترك اعتیاد برای این عزیزان اتفاق می افتد، می گوید: ماباید برای آینده این بانوان برنامه داشته باشیم كه این دوستان همچنان پاك بمانند و موضوع اصلی پاك ماندن است.

به گفته وحید زاده سازمان بهزیستی از چندین سال قبل تسهیلات كم بهره ای را در اختیار معتادان بهبودیافته قرار می دهد و طبق ضوابط برای افرادی كه از پاك بودن و بهبودی شان مدت یك سال بگذرد این تسهیلات كم بهره تعلق خواهد گرفت.

وحید زاده با تاكید بر اینكه برای بهبودیافتگان حمایت های درون سازمانی و برون سازمانی تعلق خواهد گرفت، می گوید: دوره درمان در كمپ ها تعریف شده است و بنا به استاندارد های جهانی مددجویان دوره سم زدایی را در این مراكز طی می كنند و پس از آن مددجویان می توانند از ارائه خدمات مختلف ازجمله خدمات خانه های بین راهی بهره ببرند.

اما در بحث نگهداری فرزندان این افراد اگر دستگاه قضا خانواده را غیر موثر تشخیص دهد بنا به دستور قاضی برای آن فرزند خانواده پیدا می شود، اما اگر مادری برای حفظ فرزند بدنبال پاكی خود است حتما راهكاری ارائه خواهد شد.

حمیدرضا كاشف، مدیر مركز شتابدهی سلامت بنیان و بازی های سالمندان حال خوب گفت: شركت تعاونی سلامت بنیان حال خوب از سال 1398 با تأسیس یك مركز نگهداری آموزشی توانبخشی روزانه كار خود را آغاز كرد و تا بهمن ماه 1398 مقارن با شیوع ویروس كووید 19 خدمات خود را به صورت حضوری به مراجعه كنندگان ارائه داد.

به گفته او بعد از این اتفاق به دلیل اینكه سالمندان جزو گروه پرخطر بودند، ما به ناچار به فراخور رنگ بندی مناطق مختلف طبق دستورالعمل سازمان بهزیستی و ستاد كرونا خدمات خود را به صورت غیرحضوری ارائه دادیم.

كاشف می گوید: سپس از اواسط سال 99 در صدد برآمدیم كه بحث فناوری را به مجموعه خدمات خود اضافه كنیم كه در نهایت در خرداد ماه 1400 فعالیت های خود را با ایجاد نخستین مركز شتابدهی فناوری سالمندی در استان كرمان آغاز كردیم.

به گفته او تیر ماه 1400 یك رویداد در این مركز شتابدهی برپا شد كه در آن 42 ایده از سراسر كشور و یك ایده از خارج كشور به كارگروه رسید كه بعد از پروسه داوری یك استارت آپ ویكند برگزار كردیم و در پایان سه ایده به عنوان طرح برتر انتخاب شدند.

مدیر مركز ارائه خدمات سالمندی حال خوب گفت: در هفته سالمند شعار سازمان بهداشت جهانی «استفاده از فناوری به صورت عادلانه برای همه سنین» بود كه نشان می داد، ما چند گام جلوتر از این شعار پیش رفتیم و اكنون نیز در مسیر درست در حال حركت هستیم.

كاشف گفت: در صدد هستیم، علاوه بر فاز اول این مجموعه كه امروز افتتاح شد تا پایان سال، میز خدمت دولت الكترونیك، كافی نت، مركز آموزش فنی و حرفه ای، مركز جامع مشاوره روانشناسی سالمندان و ... را به بهره برداری برسانیم تا این قشر بتوانند، تمام خدمات را به صورت كامل دریافت كنند.

خسرو ملك شاهی، معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان كرمان نیز در این مراسم گفت: رویكرد برخورد با بیماری اعتیاد در تمام دنیا عوض شده و دنیا این مسئله را به عنوان یك بیماری شناخته و در نتیجه به دنبال پیدا كردن راه درمان آن رفته است.

به گفته او در میان روش های درمانی مختلف كه البته همه آن ها مكمل هم هستند می توان گفت كه روش درمان اجتماع مدار یكی از بهترین روش های است كه با الگو برداری از كشور هایی كه در درمان موفق بوده اند در ایران شروع شد و در سال 80 و 81 بود كه استارت این درمان در كرمان زده شد و نتایج خوبی را به دنبال داشت اگرچه بدلیل ناقص بودن چرخه درمان در مراحل بعد درمان متاسفانه آنطور كه باید نتیجه مطلوبی حاصل نشد.

او می گوید: این مركز با ظرفیت اسمی 30 نفر شروع به كار خواهد كرد و انتظارمان از این مجموعه دو چندان است چرا كه پیشكسوت های درمان در اینجا حضور دارند.
   تاریخ: ۲۱:۴۳ - ۱۶/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۳