دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

بهره گیری از فناوری نو برای ارائه خدمت به معلولان حركتی
 
محققان ایرانی با طراحی و ساخت سامانه حسگر حركتی، علاوه بر امكان ارائه خدمت مناسب به سالمندان و معلولان حركتی، در كنار كشورهای كانادا، امریكا و آلمان كه دارنده این فناوری هستند، قرار گرفتند.
بهره گیری از فناوری نو برای ارائه خدمت به معلولان حركتیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، یك گروه از نخبگان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیركبیر تهران در پژوهشكده فناوری های نو دانشگاه صنعتی امیركبیر موفق شدند سامانه ای بلادرنگ برای اندازه گیری مؤلفه های حركتی به كمك تجهیزات كوچك و قابل حمل در مدت دو سال، طراحی و پیاده سازی كنند.

این سامانه روی اندام بیمار یا تجهیزات كمكی نصب می شود، منظور از كوچك، قابل حمل بودن آن است كه تجهیزات هیچ اختلالی در عملكرد فرد ایجاد نمی كند. در این محصول، برای دریافت نتایج دقیق، هم از روش های آنالیز حركتی مبتنی بر پردازش تصاویر و هم از روش های یادگیری مبتنی بر داده های حركتی استفاده شده است.

بدون اطلاع برخط از مقدار مؤلفه ی تحت بررسی، توانبخشی كارا ممكن نیست. زیرا تجهیزات توانبخشی بدون این اطلاعات، درك و بینش درستی از زمان و راستای مناسب برای كمك به اجرای الگوی حركتی صحیح ندارد.

همچنین، برای بررسی روند بهبودی به سامانه ای برای جمع آوری كمّی داده های حركتی در حین توانبخشی نیاز است. متاسفانه اكثر سامانه های تشخیصی فعلی، همانند روش های ردیابی حركت با نشانگر و بدون نشانگر به كمك دوربین، صفحات نیرویی و ردیابی مغناطیسی، به صورت ایستا بوده و نیازمند زیر ساخت و مكانی برای اجرا هستند درنتیجه كاربرد آن محدود به فضای آزمایشگاه است و قیمت های بسیار بالایی دارند و قابلیت استفاده به عنوان تجهیزاتی كمكی در زندگی روزمره ی بیمار ندارد.

بنابر دلایلی كه گفته شد، هم اكنون بیماران از مزایای استفاده از سامانه ای قابل حمل برای ردیابی برخط مؤلفه های حركتی با قیمتی منصفانه محروم مانده اند و توانبخشی محدود به درمانگاه ها و منوط به حضور مداوم فیزیوتراپیست است.

بیشتر درمان های توانبخشی فعلی علاوه بر صرف زمان و هزینه ی بالا، امكان ارائه ی گزارشی كمّی از روند بهبودی الگوی حركتی بیمار را ندارند.
   تاریخ: ۱۳:۱۵ - ۱۶/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴