دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اولین محتوای آموزشی زیست محیطی ویژه كودكان 3 تا 4 سال در كشور تدوین و تولید شد
 
توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

اولین محتوای آموزشی زیست محیطی ویژه كودكان 3 تا 4 سال در كشور تدوین و تولید شد

اولین محتوای آموزشی زیست محیطی ویژه كودكان 3 تا 4 سال كشور، توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همكاری و حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر آموزش پیش از دبستان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش تدوین و تولید شد.

دكتر نجم السادات موسوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و ابداع كننده دوره های آموزش زیست محیطی برای دانشجویان و كودكان پیش از دبستان در ایران ، با اعلام این خبر، توضیح داد: محتوای آموزشی تولید شده، حاصل حدود سه سال طراحی و اجرای پروژه ای تحقیقاتی، تشكیل هشت كارگروه و زحمات اساتید دانشگاه ها، متخصصان و كارشناسان حوزه های مسایل كودكان و محیط زیست می باشد كه با حمایت مالی سازمان حفاظت محیط زیست و با توجه به بستر اجرایی وزارت آموزش و پرورش كه طی سالهای اخیر، آموزش كودكان پیش از دبستان را به عهده گرفته، به سرانجام رسیده است.

وی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، افزود: محتوای آموزش زیست محیطی ویژه كودكان 3 تا 4 سال كه در جهان بی نظیر است، مانند محتوای آموزشی زیست محیطی كودكان 4 تا 6 سال كه قبلا تهیه شده و هم اكنون در مهدهای كودك سراسر كشور درحال اجراست، می بایست با برگزاری كارگاه های آموزشی برای مربیان مهدهای كودك و بخصوص خانواده های كودكان این گروه سنی تشریح شده و مباحث آموزشی به این افراد منتقل شود تا آنان بتوانند این مباحث را به كودكان 3 تا 4 سال آموزش بدهند.

دكتر موسوی به عنوان پیشنهاددهنده و مجری طرح تولید محتوای آموزش زیست محیطی برای كودكان پیش از دبستان گفت: از حدود سه سال پیش، در پی پیشنهاد تولید محتوای آموزشی در زمینه حفاظت از محیط زیست برای كودكان 3 تا 4 سال، و حمایت مالی و تخصصی این طرح از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، هشت كارگروه " پژوهش، تكنولوِژی آموزشی و پژوهشی، تولید محتوا برای مربیان كودكان، تولید محتوا برای خانواده های كودكان، داستان و شعر (ادبیات)، هنر، تخصصی كلیه رشته ها و فوق تخصصی آموزش محیط زیست " تشكیل شد.

وی افزود: این كارگروه ها با عضویت اساتید حوزه سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، متخصصان و چند تن از مسئولان آموزش و پرورش و كانون پرورش فكری كودك و نوجوان، مسئول بازی های كودكان در كرسی یونسكو در ایران، و چند تن از اساتید و متخصصان حوزه های محیط زیست و سلامت كودكان از دانشگاه های شیراز، اصفهان، میناب و تهران، فعالیت كردند.

وی درباره چگونگی تعامل كارگروه ها برای تولید محتوای آموزشی زیست محیطی جهت كودكان 3 تا 4 سال، گفت: هر محتوایی كه تولید شده، كارگروه های پژوهش و تخصصی در زمینه همه رشته ها، آن محتوا را مورد بررسی قرار دادند و در صورت تایید محتوا، در كارگروه های شعر و داستان و هنر، آن محتوا مطابق با سن این كودكان، با شعر و داستان آمیخته شده و پس از آن، محتوای نهایی شده، به كارگروه فوق تخصصی آموزش محیط زیست ارجاع داده شده تا در نهایت، مشخص شود كه آیا این محتوای آمیخته شده با شعر و داستان و كارهای هنری، می تواند مباحث زیست محیطی را بدرستی به كودكان منتقل كند یا با مشكل همراه است كه باید نسبت به رفع آن اقدام شود.

وی تصریح كرد: براساس تحقیقات انجام شده توسط كارگروه پژوهش به سرپرستی دكتر سینا احمدی عضو هیات علمی گروه رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، هیچ اطلاعات قبلی و تجربه ای از تولید محتوای آموزشی زیست محیطی برای كودكان 3 تا 4 ساله، در ایران و كشورهای دیگر یافت نشد، لذا این كارگروه از ابتدا، با طراحی پروژه ای تحقیقاتی و انجام مصاحبه با صاحبنظران و متخصصان حوزه های مسایل كودكان و محیط زیست، نسبت به انجام مطالعه كیفی در این خصوص اقدام كرد و سپس، با تحلیل و آنالیز داده ها، دستاورد علمی و كاربردی برای این موضوع بدست آورد كه در اختیار كارگروه های دیگر گذاشته شد و امروز (شنبه - ساعت 16/30) در قالب وبیناری به صاحبنظران و متخصصان حوزه های كودكان و محیط زیست نیز ارائه می شود تا بازتاب های آن دریافت و برای آموزش به مربیان مهدهای كودك و والدین این كودكان، آماده شود.

دكتر موسوی افزود: دستاورد حاصل از انجام این مطالعه كیفی، با فعالیت هفت كارگروه دیگر، به یك خلاقیت و آفرینشی در زمینه نیازهای آموزشی این گروه سنی از كودكان انجامید.

مجری طرح تولید محتوای آموزش زیست محیطی برای كودكان پیش از دبستان در پایان این گفت وگو، ضمن تشكر از همه متخصصان و كارشناسان در سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش و پرورش و دانشگاه ها، تاكید كرد كه هدف طرح، " آموزش كودكان 3 تا 4 سال در زمینه شناخت محیط زیست و چگونگی حفاظت از آن بود " كه باید با محتوایی مطابق با سن این كودكان و با روش هایی كه برای این كودكان لذت بخش و قابل درك باشد، آمیخته می شد تا توسط مربیان مهدهای كودك و خانواده های این كودكان، به آنان آموزش داده شود. و برای تحقق كامل این هدف، قرار است، محتوای آماده شده از طریق برگزاری كارگاه های آموزشی، به مربیان و والدین این كودكان در سراسر كشور، آموزش داده شود تا آنان بتوانند مباحث آموزشی را به كودكان در مهدهای كودك و درون خانه ها، منتقل كرده و آموزش بدهند.

لازم به ذكر است، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 8 مركز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت بیش از یك هزار و 800 دانشجو در سه مقطع رشته های تخصصی سه حوزه سلامت ( رفاه و سلامت اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی ) ، در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای مشاركت دارد.

" رشد و پرورش كودكان پیش از دبستان، سلامت در حوادث و بلایا، روانشناسی، پرستاری، مددكاری اجتماعی، مشاوره و روانشناسی بالینی، مدیریت رفاه و سلامت اجتماعی، روانپزشكی، فیزیوتراپی، كاردرمانی، ارتوپدی فنی، ارگونومی، گفتاردرمانی، و ... " از جمله رشته های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و مراكز تحقیقاتی همچون " مدیریت رفاه اجتماعی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، توانبخشی اعصاب اطفال، سلامت در حوادث و بلایا، ژنتیك " در این دانشگاه فعالیت می كنند.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۰:۴۳ - ۱۶/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۱