دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

30 درصد جمعیت كشور را در 20 سال آینده سالمندان تشكیل می دهند
 
تهران- ایرنا- رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: سرعت رشد جمعیت سالمندی در كشور ما بسیار بالا است؛ به طوری كه 10 درصد جمعیت فعلی ایران را سالمندان تشكیل می دهند كه در 20 سال آینده این میزان به 30 درصد افزایش می یابد.
30 درصد جمعیت كشور را در 20 سال آینده سالمندان تشكیل می دهند تهران- ایرنا- رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: سرعت رشد جمعیت سالمندی در كشور ما بسیار بالا است؛ به طوری كه 10 درصد جمعیت فعلی ایران را سالمندان تشكیل می دهند كه در 20 سال آینده این میزان به 30 درصد افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حمیدرضا خانكه روز دوشنبه در بازدید معاون بهداشت وزیر بهداشت از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ضمن تبریك فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر اظهار داشت: سالمندی با مشكلات جسمی و حركتی همراه است و از سویی، فرایند دریافت خدمات توانبخشی به آسانی انجام نمی شود، در دسترس نیستند و تحت پوشش بیمه ها قرار ندارند. همچنین این خدمات متولی مشخصی در نظام سلامت ندارند و مردم از دسترسی به این بخش محروم هستند.

وی همچنین با بیان این كه 30 درصد مردم به خدمات توانبخشی نیازمند هستند، بر اهمیت در دسترس بودن خدمات توانبخشی برای اقشار مختلف جامعه تاكید كرد.

خانكه، با تاكید بر ضرورت ارتقای سلامت اجتماعی و گسترش خدمات توانبخشی در كشور، افزود: 70 تا 80 درصد عوامل اجتماعی می توانند بر سلامت موثر باشند، عدم تمایل به مشاركت در برنامه واكسیناسیون یا نابرابری های اجتماعی در دسترسی به خدمات سلامت، در كنترل كرونا و سلامتی جامعه موثر هستند با این حال و با وجود اهمیت ابعاد اجتماعی سلامت، این بخش در وزارت بهداشت متولی ندارد؛ از این رو، این دانشگاه به عنوان دانشگاه مرجع در حوزه توانبخشی، می تواند به این بخش كمك كند.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: می توانیم مانند همیشه به رغم وجود تحریم ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی، با قدرت در سایه مقام معظم رهبری و مسئولان نظام به پیش برویم و مشكلات را حل كنیم.

خانكه خاطرنشان كرد: دولت انقلابی از زمانی كه سركار آمد، با جدیت تلاش می كند و به نظر می آید كه حجم كارهای انجام شده طی مدت كوتاه این دولت، با چند سال گذشته برابری می كند. واكسیناسیون گسترده انجام شد و كاهش ابتلا و مرگ و میر را دیدیم و برخلاف كشورهایی مانند آلمان كه 23 درصد تولید ناخالص ملی را برای سلامتی و كنترل كرونا در كشورشان هزینه كردند، نظام سلامت ما با قدرت و با هفت درصد تولید ناخالص ملی و به لطف خداوند و مشاركت مردم در زمینه ارتقای سلامت جامعه تلاش كرد و همچنان به مسیر خود ادامه می دهد.

رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با معرفی كوتاهی از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی كه ماهیتی متفاوت از دانشگاه های علوم پزشكی كشور دارد، گفت: این دانشگاه 30 سال پیش با هدف تولید شواهد علمی در حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی و تربیت دانشجو در این حوزه ها تاسیس شد.

وی از شكل گیری رصدخانه اجتماعی كووید 19 با ابلاغ وزیر بهداشت وقت و شواهد علمی تولید شده و در دست اجرای رصدخانه گفت و ادامه داد: اكنون نیازهای افراد دچار سكته مغزی، خانواده های دارای كودك معلول و بیماران مزمن به خدمات توانبخشی زیاد است و این مشكلات در جوامع روستایی بیشتر از جامعه شهری است و سبب خواهد شد كه بار سنگینی را در طولانی مدت به نظام سلامت تحمیل كند و باعث عدم رعایت عدالت در توسعه خدمات توانبخشی می شود.

خانكه گفت: با توجه به شعار عدالت محور دولت و ضرورت گسترش خدمات توانبخشی در كشور، به دلیل وجود شبكه گسترده نظام سلامت در كشور، شاید بتوان با كمك دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ادغام خدمات توانبخشی در نظام شبكه را به صورت آزمایشی اجرا و دسترسی را ایجاد كرد، ضمن آنكه تلاش شد تا در سطح معاونت درمان وزارت بهداشت، دفتری برای تولی گری حوزه توانبخشی و گسترش خدمات این حوزه دایر شود، چون خدمات توانبخشی، اولویت معاونت درمان نیست و با توجه به اینكه برنامه وزیر بهداشت نیز بر همین موضوع بوده است، امیدواریم با كمك این دانشگاه كه فعالیت 30 ساله در این حوزه دارد، این هدف نیز محقق شود.

وی افزود: در حوزه سلامت روان نیز تنها دانشگاهی هستیم كه معاونت بهداشتی نداریم و شاید معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، سلامت روان و سلامت اجتماعی را به این دانشگاه تفویض نكردند ولی مرجعیت حوزه سلامت روان از سوی این دانشگاه با داشتن 1400 تخت روانپزشكی در بزرگترین بیمارستان روانپزشكی منطقه و گروه های مختلف روانپزشكی در حوزه های روانپزشكی اطفال تا بزرگسالان و همكاری 40 استاد و متخصص روانپزشكی، این پتانسیل را به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی داده تا بتواند در این حوزه نیز مرجعیت داشته باشد.

از ظرفیت های دانشگاه علوم توانبخشی در ارتقای كیفیت زندگی مردم استفاده می شود

به گزارش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، كمال حیدری معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز اظهار داشت: از ظرفیت های این دانشگاه در ارتقای كیفیت زندگی مردم استفاده خواهد شد و بر توجه و تمركز بیش از پیش معاونت بهداشتی وزارت بهداشت بر سلامت جوانان، نوجوانان و بانوان تاكید كرد.

حیدری در پاسخ به درخواست ایجاد واحدی در معاونت درمان دانشگاه برای فعالیت های بهداشتی و پیشگیری، این درخواست را حتی با یك ابلاغ از سوی معاونت بهداشتی وزارت، امكانپذیر دانست و افزود: برای طراحی مدل ادغام خدمات توانبخشی در شبكه نظام سلامت كشور، می تواند كمیته مشترك مربوطه زیر نظر مسئول شبكه تشكیل و این موضوع پیگیری شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینكه طی سال ها و با توجه به شرایط جوامع، كه بحث واكسیناسیون، افزایش امید به زندگی و مسایل بهداشتی طی سال ها خوب پیش رفته است، گفت: ضمن آنكه این بخش ها می توانند خیلی بهتر از وضعیت فعلی باشد، اما در شرایط كنونی باید بیشتر به بهزیستی و كیفیت زندگی افراد جامعه توجه شود و اگر تیم درمانگران به خانواده توجه كنند، می توانند افراد معلول یا معتاد در درون خانواده ها را نیز تحت پوشش خدمات خود قرار بدهند.

برچسب ها
- سالمندی
- نرخ رشد جمعیت
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
- توانبخشی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۷:۰۸ - ۱۸/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۳