دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

سرمازدگی چیست؟
 
سرمازدگی زمانی رخ می دهد كه پوست و بافت بدن یخ می زند و این عارضه معمولا اندام های انتهایی بدن مثل انگشت های دست و پا و نیز بینی، گوش ها و صورت را هدف قرار می دهد.
سرمازدگی چیست؟



سرمازدگی زمانی رخ می دهد كه پوست و بافت بدن یخ می زند و این عارضه معمولا اندام های انتهایی بدن مثل انگشت های دست و پا و نیز بینی، گوش ها و صورت را هدف قرار می دهد.

این عارضه ابتدا با بی حسی ناشی از سردی و همراه با سرخی روی پوست پریده رنگ آغاز می شود و با تورم و تاول ادامه می یابد.

سرمازدگی می تواند به خاطر جذب بیشتر خون به اندام های حیاتی و درنتیجه محدود شدن جریان خون به نوك انگشتان و اندام هایی كه در دورترین نقاط بدن قرار گرفته اند، به آن ها لطمه بزند. بخش هایی از بدن كه خون كمتری به آن ها می رسد سردتر می شوند و مایعات درون آنها به صورت بلورهای یخ منجمد می شود.

این عارضه تا چه حد جدی است؟
سرمازدگی ممكن است در چند مرحله از نوع خفیف تا بسیار جدی رخ دهد. عوارض خفیف آن شامل بی حسی، سرخی پوست، درد كم و سوزن سوزن شدن اندام ها است. این یك اخطار است كه باید به جایی گرم بروید. در موارد جدی تر از سرمازدگی سطحی، پوست تاول می زند و حتی ممكن است احساس گرمی كند.

سرمازدگی شدید شامل تمام لایه های پوست و بافت زیر آن می شود. در این موارد، ممكن است فرد نداند دچار سرمازدگی شدید شده است زیرا دیگر حس درد یا سرما در محل سرمازده ندارد.
ممكن است افرادی كه رنگ پوستشان روشن تر است متوجه تغییر رنگ آن به آبی-خاكستری شوند. احتمال دارد اندام هایی مثل نوك انگشتان و بینی و گوش ها كه خون به آن ها نمی رسد بمیرند و نیاز باشد كه بافت های مرده با عمل جراحی برداشته شوند. اگر سرمازدگی شدید باشد، اندام یخ زده باید قطع شود.

چگونه از سرمازدگی اجتناب كنیم؟
به گزارش ایندیپندنت، متخصصان تاكید می كنند كه در هوای سرد و یخبندان برای جلوگیری از این عارضه، ترجیحا در محیط گرم و بسته بمانید. اگر باید در هوای باز قرار بگیرید، چند لایه لباس گرم بپوشید (از جمله روی محل های آسیب پذیر را با استفاده از بالاكلاوا یا همان كلاه دوچشمی، دستكش های ضخیم و چكمه های ضد آب و گرم بپوشانید) و مدت زمان زیادی را در سرما نمانید. اگر در سرما گیر كردید، برای تولید گرما در بدنتان حركت كنید.

سالمندان و كودكان و نیز بی خانمان ها، كوهنوردان و شكارچیان بیشتر در معرض خطر سرمازدگی قرار دارند.

اگر دچار سرمازدگی شدم، چه باید بكنم؟
بلافاصله به پزشك مراجعه كنید. سعی كنید محل سرمازدگی را لمس نكنید آن را ماساژ ندهید و نخارانید زیرا این عمل، پوستِ آن محل را می كَنَد و موجب لطمه های دائمی خواهد شد. روی پای سرمازده نیز راه نروید.

تا هنگام فرارسیدن كمك سعی كنید جایی گرم ـ اما نه داغ (نه در كنار آتش) پیدا كنید. هنگامی كه به محل گرم رسیدید، تمام البسه خیستان را دربیاورید و لباس گرم بپوشید یا پتو دورتان بپیچید. هیچ شیء داغی را روی محل سرمازده نگذارید. این محل باید به آرامی گرم شود. آب گرم 37 تا 39 درجه می تواند كمك كند. گرم كردن محل سرمازده می تواند دردناك باشد كه كادر درمان به احتمال قوی برایش داروهای ضد درد تجویز خواهد كرد.
منبع خبر:
رادیو سلامت
   تاریخ: ۱۰:۲۷ - ۱۹/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۳