دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

دكتر خانكه: یكی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، تاسیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بود
 

به گزارش جامعه ایده آل ؛دكتر حمیدرضا خانكه ضمن بازدید از غرفه های معاونت های مختلف وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشكی مستقر در تهران، در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: انقلاب اسلامی، دستاوردهای متعدد در حوزه های مختلف خصوصا در حوزه سلامت داشت. یكی از دستاوردها در حوزه سلامت، احساس نیاز و توسعه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بود، چرا كه جمعیت زیادی از مردم در ادوار مختلف، نیاز به خدمات توانبخشی داشتند و مرجعی برای ارائه این خدمات وجود نداشت، دانشگاه و یا مركز علمی - پژوهشی برای تولید شواهد علمی وتربیت نیروی متخصص وجود نداشت.

وی تصریح كرد: پس از انقلاب اسلامی، این انگیزه ایجاد شد و این احساس نیاز مطرح شد و با توجه به اینكه شعار، "" عدالت "" و ایجاد دسترسی همه اقشار به خدمات بویژه سطوح تخصصی، مورد توجه بود، این دانشگاه تاسیس شد تا بتواند خدمات توانبخشی را استاندارد كند و برای آنها دستورالعمل و پروتكل تدوین كرده، نیروی متخصص تربیت كند و این مجموعه بتواند پاسخگوی نیازهای اقشار كمتر برخوردار، محرومان و افراد دارای معلولیت باشد.

دكتر خانكه همچنین اظهارداشت: در كنار آن، چون ابعاد اجتماعی هر روز پررنگ تر می شد، سلامت اجتماعی نیز از وظایف این دانشگاه قرار گرفت تا بتواند ابعاد اجتماعی و آسیب های اجتماعی را مطالعه كند. مسایل اجتماعی همچون، زنان سرپرست خانوار، كودكان كار و خیابان، معتادان و آسیب های متعدد اجتماعی وجود دارند كه هیچ حوزه ای به این مسایل ورود نكرده بود و به عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت كه 75 تا 80 درصد سلامت را توجیه می كند، هم نپرداخته بودند، در نتیجه این دانشگاه با رسالت و تاسیس خودش در این حوزه ها، ورود پیدا كرد و انواع عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و آسیب های اجتماعی را مورد مطالعه قرار داد و نسبت به تربیت نیروی متخصص برای این حوزه اقدام كرد.

وی به بحث سلامت روان هم به عنوان یكی از مباحث مغفول مانده اشاره كرد و گفت: داشتن بیمارستان روانپزشكی رازی با قدمت بیش از صد سال و داشتن 1375 تخت از نقاط قوت این دانشگاه است كه برای اولین بار توانست توانبخشی روانی را در كشور نهادینه بكند و بیماران روانی مزمن را تحت درمان و پوشش خودش قرار بدهد.

وی افزود: تاسیس اولین بیمارستان توانبخشی كشور، كه در منطقه بیمارستان بی نظیری است به نام "" رفیده "" ، نمونه ای از ارائه خدمات استاندارد توانبخشی است كه علاوه بر توجه به امر آموزش و پژوهش، می تواند خدمات توانبخشی با عنوان "" تحت حاد "" را با مجوز وزارت بهداشت، به بهترین شكل ارائه بدهد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: درمانگاه های متعدد توانبخشی برای ارائه خدمات سلامت، از كودكی تا سالمندی از مشخصه های این دانشگاه است و از دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و توجه خاص به امر سالمندی كه یك روند رو به رشد در كشور و همینطور، توجه خاص به موضوع سوء مصرف مواد كه ما بواسطه همسایگی با كشور افغانستان ، متاثر از این آسیب شده ایم و توجه خاص به بحث حوادث و بلایا كه كشور ما بشكل فراگیر درگیر آن است و جنبه های اجتماعی و جنبه های توانبخشی آن ، نشان از هوشمندی نظام سلامت برای هدف قرار دادن نیازهای خاص مردم است.

دكتر خانكه تاكید كرد: انقلاب اسلامی باعث شد كه صدای افرادی كه شنیده نمی شد، شنیده شود و نیاز افرادی كه تامین نمی شد، تامین شود و به نیازهای گروه های مختلف پرداخته بشود. برغم اینكه ما در فشارها، محدودیت ها و تحریم های مختلف هستیم، ولی با توكل به خداوند و تكیه بر توان داخلی و همچنین ارتباط همراه با عزت با سایر كشورها، در جهت توسعه كشور گام برمی داریم و امیدواریم كه در آینده با یك ارتباط عزت محور، توانمندی خودمان را نشان داده و از توانمندی سایر كشورها نیز استفاده كنیم.

رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19، در ارتباط با سپردن مسئولیت رصدخانه به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز گفت: یكی از بحث های مغفول مانده در مدیریت بیماری كووید 19، عدم پرداختن به جنبه های اجتماعی كووید بود و در ابتدا تصور می شد كه كرونا فقط یك بیماری جسمی است و نیاز به دارو و درمان و واكسیناسیون دارد، ولی بعد از مدتی با پدیده های نابرابری اجتماعی روبه رو شدیم، با پدیده عدم حمایت از توصیه های بهداشتی و با پدیده واكسن گریزی مواجه شدیم.

دكتر خانكه افزود: بعد از مدتی مشخص شد كه متاسفانه گروه های مختلف جمعیتی تاثیر یكسان از بیماری نمی گیرند، زنان تاثیر متفاوت گرفته و مورد خشونت خانگی قرار گرفتند، آموزش متاثر شد و عدالت در سلامت و دسترسی به داروها، خدمات درمانی و واكسیناسیون تامین نشد، و عوامل مختلفی نشان داد كه اگر ما به جنبه های اجتماعی نپردازیم، نه بر بیماری كووید بلكه بر هیچ اتفاق مشابه نمی توانیم غلبه كنیم و وزارت بهداشت به این نتیجه رسید كه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با توجه به قدمت و مرجعیتی كه دارد، می تواند برای مسئولیت رصدخانه اجتماعی كووید 19 انتخاب بشود و مطالعاتی را در این زمینه انجام بدهد.

وی گفت كه گروه های مختلف دانشگاه در قالب رصدخانه اجتماعی كووید 19، مطالعات متعدد در زمینه كودكان، افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانواده، معتادین، پذیرش واكسن، تاثیرات اجتماعی واكسن، تاثیرات اجتماعی ناشی از بیماری و عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت، انجام دادند و نتایج این مطالعات در معتبرترین مجلات علمی چاپ شده و در اختیار مسئولان قرار گرفته و امیدواریم كه با حمایت مقام عالی وزارت و معاونان محترم بتوانیم در حوزه روانی و اجتماعی و توانبخشی در كووید و سایر اتفاقات مشابه، به عنوان مرجع، خدمات ارزنده ای به نیازمندان ارائه بدهیم.

برنامه سال آینده دانشگاه، اجرای برنامه تحول در همه معاونت های دانشگاه است

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همچنین در پاسخ به اینكه برنامه دانشگاه برای سال آینده بر چه محوری استوار است؟، گفت: برنامه سال آینده دانشگاه، اجرای برنامه تحول در همه معاونت های دانشگاه است.

دكتر خانكه افزود: از معاونان محترم دانشگاه خواستم تا گزارشی از برنامه تحول معاونت خود تهیه كنند، و با توجه به اینكه جامعه ما در هر مقطع زمانی با تهدیدی روبه روست، لازم است كه برای مقابله با آنها، آمادگی در حوزه های مربوطه را ارتقا بدهیم.

وی تصریح كرد كه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با توجه به پتانسیل و ظرفیت آموزشی و تحقیقاتی وهمچنین مراكز منحصربفرد خود می تواند مركز نمونه و پیشرو در خاورمیانه و آسیا باشد.

وی افزود: دانشجویان و اساتید دانشگاه ما باید به نیازهای جامعه فكر كنند و در مقطع كنونی، انجام مطالعه برای ارائه مقاله كافی نیست، بلكه هدف را در رفع نیازهای جامعه قرار بدهند.

دكتر خانكه به روند رو به پیری جمعیت كشوراشاره كرد و گفت: باید به روند سریع در افزایش جمعیت سالمند كشور و نیازهای جامعه سالمندان، افزایش حوادث و تنوع آنها و همچنین، برخوردهای جوامع از طریق امكانات بیولوژیك توجه كرد و دانشگاه ما می تواند در این زمینه ها كمك كند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: باید مانع بشویم كه فرد بیمار بشود، ما نیاز به شیوه زندگی سالم داریم، ما نیاز به هوای سالم، تغذیه سالم و فعالیت بدنی داریم، ما نیاز به تعاملات سالم و افزایش سرمایه اجتماعی داریم، ما نیاز به مشاركت مردم و افزایش اعتماد در سطوح مختلف اجتماعی داریم، تا بتوانیم هزینه های سلامت را كم كنیم و مردم را مشاركت بدهیم در حفظ سلامت خودشان و نزدیكانشان، و این صرفا با راه اندازی بیمارستان حل نمی شود، هرچه دارو و تخت تامین كنیم، اگر مردم مشاركت نكنند، اگر مردم مسئولیت سلامت خودشان و مراقبت با كیفیت از خودشان و نزدیكانشان را بعهده نگیرند، قائدتا نمی توانیم موفق باشیم.

گفتنی است؛ نمایشگاه "" دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نظام سلامت "" از امروز به مدت دو روز به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارك فجر در مركز همایش های رازی بر پا شده است و دستاوردهای مهم نظام سلامت را از طریق معاونت های مختلف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، دانشگاه های علوم پزشكی مستقر در تهران و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به نمایش گذاشته است.
منبع خبر:
جامعه ایده آل
   تاریخ: ۱۲:۰۶ - ۲۲/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵