دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

وب دا - مركز سرطان خاتم الانبیا جهرم؛ مواردی از بیماری های سرطان در سنین پایین دیده می شود
 
مركز سرطان خاتم الانبیا جهرم؛ مواردی از بیماری های سرطان در سنین پایین دیده می شود
جهرم مركز سرطان خاتم الانبیا جهرم؛ مواردی از بیماری های سرطان در سنین پایین دیده می شود
مركز سرطان خاتم الانبیا جهرم؛ مواردی از بیماری های سرطان در سنین پایین دیده می شود



90 درصد سرطان ها كه در مرحله صفر بیماری تشخیص داده شود نیاز به شیمی درمانی ندارد و در كنترل بیماری و درمان آن نقش چشمگیری دارد.

به گزارش وبدا جهرم، دكتر مرضیه حق بین متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی سرطان گفت: از دو سال گذشته تا كنون تعداد پرونده های بیماران با بیماری های سینه از 3000 پرونده به 6000 هزار پرونده رسیده است و نزدیك به 400 بیمار با سرطان سینه تحت پوشش این مركز هستند.

به گفته وی ارائه خدمات مطلوب و اعتماد بیماران به این مركز موجب شده كه بسیاری از بیماران از مراجعه به سایر مراكز در شیراز صرف نظر كنند و برای دریافت خدمات درمانی به اینجا مراجعه داشته باشند. این دلیل افزایش بیماران از دو سال گذشته تا كنون است.

وی عنوان كرد: در بحران كرونا زمانی كه بسیاری از مراكز در مركز استان فعالیت خود را تعطیل كردند این مركز یك روز هم تعطیلی نداشت و خدمات درمانی مانند قبل با رعایت كامل پروتكل های بهداشتی به بیماران ارائه می شد.

وی افزود: بیماریابی، تشخیص زود هنگام و درمان سرطان ها از اهداف مهم این مركز است. این نكته حائز اهمیت است كه 90 درصد سرطان ها كه در مرحله صفر بیماری تشخیص داده شود نیاز به شیمی درمانی ندارد و در كنترل بیماری و درمان آن نقش بسیار مهمی دارد. در بحران كرونا تعدادی از بیماران به دلیل ترس از ابتلا به كرونا، برای تشخیص بیماری سرطان به موقع به مركز مراجعه نداشتند و این موجب شد كه بیماری در آنها عود كند.

وی با اشاره به محدوده سنی بیماران در مركز خاتم الانبیاء جهرم گفت: پرونده های بیماران در مركز با بیماری های سینه از محدوده سنی نوجوان تا سالمند ( آقا و خانم) است و رسیدن مواردی از بیماری های سرطان به زیر 30 و 20 سال نگران كننده بوده و تعدادی از بیماران ما در این رنج سنی قرار دارند. می توان گفت كه عوامل محیطی، سبك تغذیه، سبك زندگی، عدم تحرك و غیره عامل آن باشد.

وی افزود: سرطان های تحت پوشش مركز غیر از سینه، تیروئید، گوارش، بافت نرم، پوست و غیره است.

دكتر حق بین غربالگری و مراجعه به موقع در درمان بیماران سرطانی را بسیار مهم دانست و گفت: در كنار آن حمایت خانواده نقش بسزایی در روحیه بیماران و بهبودی آنها دارد.

به گفته وی ماموگرافی دیجیتال با كیفیت بالا، سونوگرافی، ام آر آی سینه، امكان نمونه برداری سوزنی از سینه، كلیه جراحی های سینه با حفظ زیبایی سینه، امكان بررسی هسته ای از غدد لنفاوی زیربغل و بررسی سریع پاتولوژی همزمان با عمل جراحی در اتاق عمل از امكاناتی است كه در كلینیك سینه مركز جامع سرطان خاتم الانبیاء جهرم به بیماران ارائه می شود.

وی بیان كرد: اولین قدم در پیشگیری سرطان سینه، معاینه فرد توسط خودش است و بسیاری از بیماران ما كه بیماریشان در مرحله صفر بیماری تشخیص داده شده است به دلیل غربالگری به موقع و مراجعه به مركز جهت چك كردن خود بوده است.

وی بیان می كند: برای توانبخشی بیماران بعد از جراحی سرطان بخش لنف ادم در مركز وجود دارد و امكانات لازم آماده و پرسنل آموزش و دوره های این بخش را كاملا گذرانده اند.

به گفته وی درمان سرطان یك كار تیمی است كه شامل جراح سرطان، رادیولوژیست، پاتولوژیست، آنكولوژیست، درمانگرهای حمایتی مثل متخصص لنف ادم و توانبخشی، روانشناس، متخصص تعذیه، مددكار اجتماعی و... می شود.

وی در ادامه گفت: تیم درمان سرطان در مركز خاتم الانبیاء جهرم، یك تیم منسجم و توانمند است كه سالهاست با تمام امكانات موجود مشغول ارائه خدمت به بیماران هستند. فعالیت این مركز نیاز بیماران را برطرف كرده و مراجعه آنان را به سایر مراكز به حداقل رسانده است. البته جز پرتو درمانی كه در موارد ضروری بیماران به شیراز ارجاع داده می شوند.

دكتر حق بین خاطرنشان كرد: از اهداف اصلی تیم مدیریت سرطان در جهرم ارائه خدمات مطلوب و هر چه بهتر به بیماران است كه در این راستا با مراكز تخصصی سرطان در كشور در ارتباط هستند و از به روز ترین اطلاعات علمی جهت درمان بیماران استفاده می كنند.

به گفته دكتر حق بین 50 درصد از بیمارانی كه به مركز مراجعه می كنند از شهرستان ها و استان های همجوار مانند فسا، داراب، قیر، زرین دشت، بندر عباس و ... بوده و مابقی بومی شهرستان جهرم هستند.

لازم به ذكر است فعالیت مركز سرطان خاتم الانبیاء از شنبه تا پنج شنبه در شیفت صبح از ساعت 7:30 دقیقه تا 2 بعد از ظهر است. در این مركز دو پرستار، یك ماما، یك پزشك عمومی و یك متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی سرطان مشغول به ارائه خدمات به بیماران سرطانی هستند.

گفتنی است دكتر مرضیه حق بین متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی سرطان، دكتر الهام ملك پور، پزشك عمومی، لیلا اژگان، پرستار و مسئول مركز سرطان خاتم الانبیاء، فائزه مصلی نژاد، پرستار و زهرا قانع، ماما در مركز سرطان خاتم النبیاء جهرم مشغول به ارائه خدمت به بیماران هستند.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۱:۱۰ - ۲۰/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۹