دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

فلج نخاعی با الكترودهای كاشته شده در ستون فقراتش راه رفت
 
یك مرد در انگلیس كه در سال 2017 میلادی به دلیل تصادف با موتورسیكلت فلج شده بود، با كمك ایمپلنت هایی كه پزشكان در ستون فقرات او كاشتند بار دیگر توانایی راه رفتن را به دست آورد. «میشل روكاتی» در سانحه تصادف تمام احساس و حركت در پاهایش را از دست داد، اما اكنون می تواند با كمك فناوری جدید بایستد و ...
یورونیوز: یك مرد در انگلیس كه در سال 2017 میلادی به دلیل تصادف با موتورسیكلت فلج شده بود، با كمك ایمپلنت هایی كه پزشكان در ستون فقرات او كاشتند بار دیگر توانایی راه رفتن را به دست آورد.

«میشل روكاتی» در سانحه تصادف تمام احساس و حركت در پاهایش را از دست داد، اما اكنون می تواند با كمك فناوری جدید بایستد و با تحریك الكتریكی كه به صورت بی سیم از یك تبلت كنترل می شود راه برود.

آقای روكاتی اكنون در حال استفاده از دستگاه جدید در تمرینات توانبخشی جهت تقویت عضلات خود است. وی با بیان اینكه رویایش به حقیقت پیوسته گفت: «چند قدم اول باورنكردنی بود... حالا می توانم از پله ها بالا و پایین بروم و امیدوارم تا بهار امسال بتوانم یك كیلومتر راه بروم.».

تیم تحقیقاتی گفته اند این ایمپلنت الكتریكی به دو بیمار دیگر، همگی مردان بین 29 تا 41 ساله، كمك كرده تا بتوانند در استخر شنا بایستند، راه بروند، دوچرخه سواری كنند و حتی با پاهای خود لگد بزنند. با این حال عملكرد آن ها برای بهبود نیاز به سه تا چهار ماه تمرین داشته است.

پروفسور ژوسلین بلوك، جراح مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاه لوزان، در این باره می گوید: «در ابتدا حركت كامل نبود، اما آن ها توانستند خیلی زود تمرین كنند تا راه رفتن روان تری داشته باشند.»

این دستگاه با همكاری موسسه فناوری فدرال سوئیس و بیمارستان دانشگاه لوزان ساخته شده است و از یك الكترود نرم و انعطاف پذیر استفاده می كند كه در زیر مهره ها و مستقیما روی قسمت فوقانی اعصاب نخاعی قرار می گیرد

این ایمپلنت كه توسط هوش مصنوعی كنترل می شود پالس های الكتریكی را به آن دسته از اعصاب طناب نخاعی می رساند كه ماهیچه های مختلف پاها و تنه را كنترل می كنند. پالس های ارسالی به نوبه خود توسط نرم افزار روی تبلت كنترل می شوند و دستورالعمل هایی برای یك عمل خاص نظیر ایستادن، راه رفتن، دوچرخه سواری یا لگد زدن برای شنا را صادر می كند.

پروفسور گرگوار كورتین، عصب شناس در موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان، گفت: «به لطف این فناوری ما توانستیم روی افرادی با جدی ترین آسیب های نخاعی تمركز كنیم. در واقع با كنترل این ایمپلنت ها می توانیم نخاع را مانند مغز فعال كنیم تا بیمار بایستد، راه برود، شنا كند یا دوچرخه سواری كند.»

بیماران پس از فعال سازی ایمپلنت یك برنامه آموزشی را دنبال می كنند كه به آن ها اجازه می دهد عضلات از دست رفته را بازسازی كنند و مستقل تر حركت كنند و بتوانند بایستند. بیماران برای انجام یك حركت خاص باید ابتدا گزینه مناسب را از تبلت خود انتخاب كنند، سپس این تبلت با یك دستگاه پالس ساز سیگنال هایی را به الكترود كاشته شده در ستون فقرات آنان ارسال می كند.

این كار مجموعه هایی مختلف از ماهیچه ها را برای زمان و مدت مناسب تحریك می كند تا با فشار به حالت ایستاده دربیایند یا مثلاً پاها را برای راه رفتن جلو ببرند. برای مثال زمانی كه بیمار دكمه سمت راست را فشار می دهد پای چپ بلند می شود و چندین سانتی متر جلو می رود و زمانی كه بر دكمه سمت چپ می زند اتفاقی یكسان برای پای راست می افتد.

متخصصان این پروژه گفته اند دستگاه جدید درمان برای آسیب های نخاعی محسوب نمی شود و به دلیل فناوری پیچیده دشوار بتوان در زندگی روزمره به طور مدام از آن استفاده كرد با این حال دستاورد جدید این امید را ایجاد كرده است كه دستگاه های كوچك و قابل كاشت بتوانند به فلج ها كمك كنند و آن ها را در از سرگیری بخشی از فعالیت های عادی یاری برساند. پژوهشگران انتظار دارند استفاده از این دستگاه نتایج مشابهی برای زنان داشته باشد.

نتایج این تحقیق در نشریه علمی «پزشكی نیچر» منتشر شده است.
منبع خبر:
انتخاب
   تاریخ: ۱۹:۰۹ - ۱۹/۱۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۲