دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

درمان زخم با تارهای عنكبوت
 
دانشمندان روسی با استفاده از تارهای عنكبوت درصدد درمان زخم ها هستند.
دانشمندان مؤسسه كورچاتوف به همراه محققان دانشگاه مسكو، مركز تحقیقات ملی پیوند و اندام های مصنوعی و سایر مؤسسات علمی روسیه در حال بررسی خواص «تار های عنكبوتی مصنوعی» هستند.

این ماده منحصر به فرد كه از آن می توان بانداژ درست كرد، توسط دانشمندان با كمك قارچ های مخمر به دست آمده است. برای به دست آوردن آن، مخمر با ژن های مهندسی شده مخصوصی كه مسئول تولید آنالوگ های پروتئینی هستند، كاشته می شود كه عنكبوت ها از آن برای تولید قوی ترین تار های خود استفاده می كنند. هنگامی كه داخل زخم قرار می گیرند، بازسازی بافت را تحریك می كنند، بهبود را تسریع می بخشند و می توانند از ایجاد اسكار جلوگیری كنند.

ولادیمیر بوگوش عضو موسسه كورچاتوف در بیانیه ای به روزنامه "ایزوستیا" اشاره می كند كه از اواخر دهه هشتاد قرن بیستم توجه بر پروتئین های تولید شده توسط عنكبوت ها در ایجاد شبكه آن ها متمركز شده است. این به دلیل دوام و وزن سبك آن است كه از تمام مواد تولید شده توسط انسان پیشی می گیرد. اخیراً مشخص شده است كه این پروتئین ها با بدن انسان زیست سازگار هستند و بر بافت های آن تأثیر مثبت می گذارند.

او می افزاید، اما اشكال اصلی استفاده از «تار عنكبوت مصنوعی» دشواری تولید آن است. زیرا فناوری تولید چند مرحله ای است و به توسعه محصول مخمر، تصفیه پروتئین و بسیاری از فرآیند های پیچیده دیگر نیاز دارد.

بنابراین، كارشناسان مركز تحقیقات ملی پیوند و پروتز، «تار عنكبوت مصنوعی» به دست آمده توسط دانشمندان مؤسسه كورچاتوف را كه آن را «ابریشم عنكبوت» نامیده اند، با ابریشم كرم ابریشم تركیب كردند كه ساخت آن آسان و مقرون به صرفه است. نتایج آزمایش ها بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است كه مواد ارزان تری كه از این طریق به دست می آیند، خواص احیا كنندگی بالای خود را حفظ می كنند.

منبع: لبنانو فایلز

بیشتر بخوانید

- زخم های باز را با این مواد شگفت انگیز بانداژ كنید
- بهبود سریع انواع زخم ها با چند راهكار ساده
   تاریخ: ۱۸:۲۱ - ۰۹/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۴