دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

وجود بیش از 5200 نقطه حادثه خیز در محور ها و معابر
 
جانشین رئیس پلیس راهور از وجود بیش از 5200 نقطه حادثه خیز در محور ها و معابر خبر داد و گفت: این نقاط ایراد هندسی دارد و باید اصلاح شود.
سردار حسینی : وجود بیش از 5200 نقطه حادثه خیز در محورها و معابربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار تیمور حسینی در برنامه تیتر امشب شبكه خبر افزود: حدود 2 هزار نقطه حادثه خیز در معابر شهری است كه ساماندهی آن در حوزه وظایف و تكالیف شهرداری هاست و 3200 نقطه هم در محور های مواصلاتی قرار دارد و ساماندهی آن با همكاران ما در سازمان راهدای و حمل و نقل جاده ای است.
وی گفت: كار های خوبی هم انجام شده است، اما اغلب استان های ما در زیرساخت های حمل و نقلی با مشكلات جدی مواجه هستند و چندی پیش به خاطر تصادف زنجیره ای محور رامهرمز - بهبهان به اجماع رسیدیم كه استان خوزستان به لحاظ زیرساخت حمل و نقلی عقب افتادگی خیلی زیادی دارد و می بایست این مسئله در اولویت های برنامه دولت باشد.
سردار حسینی افزود: بیش از 90 درصد حمل و نقل در كشور ما زمینی و جاده ای است و اگر توجه نكنیم و اعتبار مورد نیاز را اختصاص ندهیم، سازمان راهداری هم نمی تواند با دست خالی كاری بكند و انتظار و توقع ما این است كه نقاط حادثه خیز به سرعت اصلاح شود و متاسفانه در طول سالی كه گذشت و در آن قرار داریم و در اواخر این سال هستیم؛ جان حدود 8 هزار نفر از هموطنان ما در این نقاط گرفته شده است.
سردار حسینی تاكید كرد: امیدواریم حداقل در بودجه 1401 در سال آینده كار جدی صورت گیرد تا شاهد این تصادف های تكراری نباشیم، چون وقتی اسم یك نقطه را می گذاریم نقطه حادثه ساز برای این است كه در یك بازه زمانی مشخص تصادف های پی درپی و مشابه اتفاق می افتد، پس ایرادی وجود دارد كه در طول هفته یا ماه و در هر فصل تعدادی تصادف در آن نقطه به یك شكل واحد رخ می دهد و باید برای ایمنی راه هایمان و برای ارتقای ایمنی خودرو ها وسواس لازم را داشته باشیم.
وی تصریح كرد: زیبنده كشور نیست كه در هر سال بگوییم 15 تا 16 هزار نفر در تصادف ها كشته شده اند و 500 تا 600 هزار نفر هم مجروح و مصدوم شدند و اگر 10 درصد از این ها نیز دچار معلولیت های مادام العمر شوند سالی 40 تا 50 هزار نفر معلول و مصدوم تا پایان عمر باید سربار خانواده و جامعه و سازمان های حمایتی مثل بهزیستی و كمیته امداد باشند كه جای تاسف دارد.
سردار حسینی افزود: امروز یكی از دغدغه ها و نگرانی های جدی ما این است كه راه ها واقعا فرسوده می شود و 3200 نقطه حادثه خیز اگر رسیدگی نشود فردا 3500 تا 4500 نقطه می شود، آزادراهی كه می بایستی ایمن ترین راه ما باشد، آزاد راه زنجان - تبریز را چگونه می بینید؟ وحشتناك است.
سردار حسینی گفت: خودروساز و راه ساز هم باید تلاش كنند خطای انسانی را بپوشانند، ولی خیلی از تصادف های ما در كشور واقعا ناشی از خطای انسانی نیست، وقتی در یك راه دو طرفه كه جداسازی نشده است و میدان دید هم كافی نیست؛ راننده سبقت می گیرد و در طول دو سه ماه گذشته ما چندین فقره تصادف رخ به رخ داشتیم و در هر تصادف چهار نفر یا پنج نفر متاسفانه كشته شدند؛ درك از خطرمان خیلی پایین است و آسیب های شناختی داریم كه به حوزه باور انسان برمی گردد، درك از خطر و باور خطرمان پایین است یعنی فكر می كنیم این خطر برای من نیست برای دیگران است.
سردار حسینی گفت: تجربه 35 ساله خدمت من این را می گوید كه هنوز در طول این سال های متمادی برخورد نكردم با كسی كه در یك تصادفی گیر افتاده باشد و آسیب شناسی كرده باشیم و رفتار های اجتماعی یا فرهنگ های اجتماعی را بررسی كنیم.
وی ادامه داد: آموزش و صدور گواهینامه شاید نیاز به بازنگری هایی داشته باشد، اما باید درك از خطر بالا رود.
سردار حسینی افزود: در دنیا می گویند تابلو سرعت به همراه پلیس معنی دارد اگر اعمال قانونی نشود از تابلو سرعت هیچ گاه تمكین نخواهند كرد. تفاوت ترافیك امروز با دو یا سه دهه گذشته این است كه حجم ترافیك افزایش پیدا كرده است و در یك محوری كه تا 20 سال پیش روزانه دو هزار تردد نداشتیم، امروز افزون بر 500 تا 600 هزار تردد وجود دارد.
جانشین رئیس پلیس راهور تصریح كرد: كنترل های پلیس به تنهایی به شكل سنتی جواب نمی دهد نیازمند توسعه فناوری اطلاعات و كنترل های هوشمند هستیم كه می تواند از بی كیفر ماندن جلوگیری كند بی كیفری یعنی اینكه من یك خطایی انجام بدهم و مجازات نشوم و اگر مجازات نشوم تشویق می شوم برای تخلفات بعدی.
   تاریخ: ۰۹:۳۹ - ۱۱/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷