دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

خانه تكانی شب عید روی نردبان سلامتی
 
آمادگی برای ورود به فصل بهار، سنتی دیرینه است كه آداب و رسوم مختلفی دارد، ولی نباید از یاد برد كه حادثه در كمین است و اندكی غفلت و ناآگاهی در هنگام خانه تكانی، خطر ها و گاه حوادث غیرقابل جبرانی را به همراه دارد.
خانه تكانی شب عید روی نردبان سلامتبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مركز سمنان، در آخرین روز های زمستان، هیاهو و جنب و جوش تمیزكاری در خانه های ایرانی دیده می شود. همه ساله با آغاز ماه اسفند، خانواده ها به ویژه زنان ایرانی به خانه تكانی می پردازند، این استقبال از نو شدن و تازگی، باعث شادابی روحیه همگان می شود، اما آنچه نباید از نظر دور داشت این است كه گاهی در اثر رعایت نكردن نكات ایمنی و سلامت، خانه تكانی منجر به بروز حوادثی می شود كه سلامت افراد را به خطر می اندازد.
بسیاری از بانوان خانه دار از درد گردن، كمر، زانو، مچ و بی حسی و كرختی اندام ها شكایت دارند. عامل بسیاری از عوارض، رعایت نكردن اصول اِرگونومی در انجام امور مربوط به خانه و خانه تكانی است.

ضرورت رعایت اصول ساده ارگونومی
با رعایت بعضی از اصول ساده اِرگونومی، می توان از بروز عوارض مزبور پیشگیری كرد یا لااقل آن ها را كاهش داد. این اصول كه در سلامت فرد موثرند عبارتند از مناسب سازی شرایط و وسایل كار با توان و شرایط فیزیكی فرد بطوریكه در اثر انجام كار های روزانه حداقل آسیب جسمی به شخص برسد كه این الزام در زمان های خاصی مثل ماه آخر سال ضرورت بیشتری می یابد.
حتما خانم هایی كه تا روز ها بعد از آغاز سال نو از بیماری های ریه، حنجره و تنفسی، گردن درد، مسمومیت های داخلی ناشی از استفاده ی مواد اسیدی و كمر درد و زانو درد و حتی درد انگشتان گلایه های بی امان دارند را دیده اید و یا كسانیكه را كه در روند انجام خانه تكانی دچار آسیب های جدی و نیمه جدی شده اند.
به منظور جلوگیری از چنین عواقبی كه در تعطیلات نوروز كام افراد را تلخ می كند باید با رعایت و در نظر داشتن نكات بسیار ساده و ابتدایی می توان ایمنی و تندرستی را حفظ كرده و بدون آن كه به سلامتی فرد خدشه ای وارد شود، می توان به امور مورد نظر خود رسیدگی كرد.

خانه تكانی شب عید روی نردبان سلامتمواد شوینده را بشناسیم
یكی از ضرر های خانه تكانی استفاده نادرست از مواد شوینده است. گزارشات نشان می دهد كه استفاده از سفید كننده حتی یك بار در هفته خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریوی را به یك سوم افزایش می دهد. مواد شیمایی از طریق پوست و یا هنگامی كه در معرض استنشاق قرار گیرید جذب بدن می شوند. اثرات نامطلوبی مانند سردرد های میگرنی و حملات آسم برای افرادی كه در معرض محصولات رایج پاك كننده مانند موادد سفید كننده، شوینده و خوش بو كننده هوا قرار می گیرند، بوجود می آید.
محصولات تمیز كننده تركیبات آلی فرار را تولید می كنند كه می توانند راه های هوایی را تحریك و یا باعث ایجاد سرطان شوند. سفید كننده، پاك كننده های توالت و برخی از پاك كننده های شیشه ای باعث آسم می شوند.

مخلوط كردن مواد شیمیایی هرگز یك ایده خوب نیست
چرا كه مخلوط نمودن سفید كننده ها با مواد حاوی آمونیاك باعث تولید گاز بسیار سمی می شود.
برخی از عفونت های تنفسی نیز به علت گردگیری ایجاد می شود.

خانه تكانی شب عید روی نردبان سلامتخانه تكانی و اثرات نامطلوب بر مفاصل
بهتر است قبل از شروع به انجام كارهای خانه به مدت 10 تا 15 دقیقه با حركات ورزشی، نرمشی و كششی اندام های فوقانی و تحتانی، بدن خود را گرم نماید همچنین پس از دو ساعت كار و فعالیت، چند حركت نرمشی تخصصی فیزیوتراپی انجام شود تا حالت فنری كمر حفظ شود.

رعایت ایمنی نخستین شرط یك خانه تكانی موفق
اولین شرط برای شروع یك خانه تكانی موفق رعایت ایمنی خود و اطرافیان در انجام كارهاست، سقوط از ارتفاع و ضربات ناشی از آن ممكن است باعث بروز شكستگی ها و ضربات سخت در سر، تنه و اندام ها شود.
هنگامیكه می خواهید راه پله ها را تمیز كنید از لیز نبودن سطح پله ها و همین طور محكم بودن نرده ها اطمینان حاصل كنید و یا زمانی كه پنجره ها، شیشه ها و یا جایی كه در ارتفاع نسبتا بلندی از كف منزل است را تمیز می كنید باید مطمئن باشید نردبانی كه استفاده می شود محكم و دارای قفل ایمنی بوده (در نردبان های 2 طرفه) یا تكیه گاه محكمی داشته باشد كه از لیز خوردن آن جلوگیری كند.
در هنگام شستشوی كف حمام یا سرویس های بهداشتی نیز حتما از دمپایی یا چكمه مناسب كه لیز نخورد استفاده كنید و از دستكش، ماسك و مواد ضدعفونی كننده استاندارد استفاده كرده و هیچ گاه این مواد را با هم تركیب نكنید.

ضرورت حفاظت از كمر در هنگام حمل وسایل سنگین
برای حمل و نقل و جا به جایی وسایل سنگین منزل از دیگران كمك بگیرید و هیچ گاه یك تنه وسایل حجیم و سنگین را بلند یا جابجا نكنید و از خم كردن و چرخش كمر به طرفین خودداری نمایید، چرا كه این وضعیت فشار زیادی به ستون مهره ها و كمر وارد می كند.
بهتر است هنگام بلند كردن وسایل در حالتی قرار بگیرید كه زانو ها خم شده در حالیكه كمر راست و مستقیم است و تا حد ممكن آن جسم را به خود نزدیك كرده و سپس بلند نمایید و هنگام استفاده از جاروبرقی، دسته آن را طوری تنظیم كنید كه مجبور به خم كردن كمر خود نشوید.

خطر درد مزمن شانه و چگونگی مراقبت از گردن
كار هایی مانند تمیز كردن دیوار یا سطوح واقع در ارتفاع بالا باعث می شوند دست ها در ارتفاع بالاتر از آرنج قرار بگیرند و در نتیجه، فشار زیادی به عضلات دست و مفصل شانه وارد شود و در درازمدت، درد مزمن شانه و محدودیت حركت آن ایجاد خواهد شد، این نوع كار ها را با وسایل مخصوص خود یا با قرار گرفتن بر نردبان، صندلی یا زیر پایی ایمن انجام دهید.
خانه تكانی غیراصولی باعث بروز مشكلات فراوانی در گردن می شود، خم نگه داشتن طولانی گردن به پایین و بخصوص بالا برای نظافت سقف و لوسترها، آسیب عضلات و رباط های گردنی و حتی بیرون زدگی دیسك های ناحیه گردن را به دنبال دارد، به همین دلیل نباید در انجام بی وقفه كار هایی كه نیازمند خم شدن گردن هستند اصرار بورزید.

خانه تكانی شب عید روی نردبان سلامتیاگزما شایع ترین بیماری پوستی پس از خانه تكانی
بسیاری از بانوان در روز های پایانی سال با بی توجهی به صورت طولانی مدت با مواد شوینده تماس خواهند داشت كه اگزمای پوستی در درازمدت را به همراه خواهد داشت.

خشكی پوست، خارش و سوزش نشانه های این بیماری هستند كه استفاده از دستكش مهم ترین توصیه برای پیشگیری از این بیماری است. به گفته وی، از سوی دیگر استفاده از كرم های نرم كننده و حفاظتی توصیه می شود و باید تماس مستقیم با سایر پودر ها و مواد شوینده را به حداقل رساند.
   تاریخ: ۰۷:۴۳ - ۱۶/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۰