دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

غربالگری شنوایی و بینایی كودكان تا پایان سال در قزوین ادامه می یابد
 
قزوین-ایرنا- مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت: غربالگری شنوایی و بینایی كودكان سه تا پنج سال كه تاثیر به سزایی در كاهش آسیب ها و معلولیت های جسمی دارد تا پایان اسفند 1400 در مراكز بهداشتی و درمانی استان ادامه می یابد.
غربالگری شنوایی و بینایی كودكان تا پایان سال در قزوین ادامه می یابد قزوین-ایرنا- مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت: غربالگری شنوایی و بینایی كودكان سه تا پنج سال كه تاثیر به سزایی در كاهش آسیب ها و معلولیت های جسمی دارد تا پایان اسفند 1400 در مراكز بهداشتی و درمانی استان ادامه می یابد.  

علی دهباشی پور روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: غربالگری شنوایی و بینایی كودكان سه تا پنج سال در راستای پیشگیری از معلولیت های جسمی به صورت جدی در حال انجام است.
وی با بیان اینكه شناسایی نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی از سال 1386 در تمام بیمارستان هایی كه نوزادان در آن متولد می شوند، صورت می گیرد، بیان كرد: طی این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص توسط سنجشگران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان ها و بخش نوزادان سنجش می شوند و در صورت مشكوك شناخته شدن به مراكز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایش های تشخیصی تحت درمان قرار می گیرند و در صورت نیاز به پزشكان متخصص ارجاع می شوند.
دهباشی پور همچنین تصریح كرد: در سال جاری 13 هزار و 300 نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند و از این بین 60 نوزاد به مرحله مداخله و درمان ارجاع داده شدند.
وی تصریح كرد: آگاهسازی شهروندان به جهت پیشگیری از معلولیت ها از دیگر برنامه های پیش روی سازمان بهزیستی استان است كه بر این اساس به منظور افزایش آگاهی افراد كم سواد در مناطق شهری و روستایی با بهره گیـری از روش های سـاده آموزشی مانند تدریس متون ساده نویسی و فیلم های آموزشی در حال انجام است و افراد تحت پوشش برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت در سال 1400، بالغ بر 200 نفر می باشد.
مدیر كل بهزیستی قزوین همچنین در خصوص برنامه غربالگری شنوایی كودكان سه تا پنج سال استان، افزود: تا به امروز هفت هزار كودك تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفته اند و از این بین 250 كودك مشكوك به كم شنوایی شناسایی شده است.
وی با بیان اینكه كودكان پنج تا سه سال با هدف پیشگیری از اختلالات شنوایی و شناسایی به موقع مشكلات غربال می شوند، اظهار داشت: كلیه افراد مشكوك به كم شنوایی برای اطمینان از سلامت به متخصصان ارجاع داده شده اند.
دهباشی پور ادامه داد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم كودكان تا پایان اسفند انجام می شود كه تاكنون 44 هزار و 819 كودك مورد پایش قرار گرفتند.
وی همچنین گفت: تنبلی چشم كودكان سه تا 6 سال نسبت به سال گذشته روند صعودی داشته و تا به امروز 2 هزار و 952 كودك دارای تنبلی چشم شناسایی شده اند.

برچسب ها
- غربالگری
- قزوین
- طرح غربالگری تنبلی چشم
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۵۵ - ۱۶/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹