دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

سندروم كیاری از درد تا درمان
 
سندروم كیاری یا فتق مخچه اختلالی است كه در آن به دلیل ناهنجاری در ساختار مخچه، مشكلاتی در عملكرد مخچه و سایر نواحی مغزی-نخاعی می شود.
همه چیز درباره عارضه سندروم كیاری؛ سندروم كیاری از درد تا درمان سندروم كیاری یا فتق مخچه اختلالی است كه در آن به دلیل ناهنجاری در ساختار مخچه، مشكلاتی در عملكرد مخچه و سایر نواحی مغزی-نخاعی می شود. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری؛ سندروم كیاری یا فتق مخچه اختلالی است كه در آن به دلیل ناهنجاری در ساختار مخچه، مشكلاتی در عملكرد مخچه و سایر نواحی مغزی-نخاعی ایجاد می شود. در واقع در این سندروم قسمتی از مخچه پایین آمده كه سبب داخل شدن بخشی از مخچه به درون سوراخ فورامن مگنوم گردن می شود كه منجر به وارد آمدن فشار مضاعف به این قسمت می گردد. پایین آمدن بخشی از مخچه باعث می شود استخوان انتهای جمجمه به سمت داخل برود. معمولا این نقص در دوران جنینی اتفاق می افتد كه جهش ژنتیكی دلیل عمده آن است. در درصد بسیار كمی از بیماران این نقص در كودكان یعنی بعد از تولد رخ می دهد. دلیل این اتفاق بعد از تولد تخلیه بیش از حد مایع مغزی نخاعی در اثر ضربه، صدمه و یا عفونت است.

سرگیجه، اختلال در تنفس، سردرد، بزرگی جمجمه، اختلال در بینایی و ضعف در عضلات از علائم این بیماری به شمار می روند. افرادی كه به این عارضه مبتلا هستند گاهی خود از وجود آن بی خبرند و اگر معاینه روی بیمار انجام نشود این عارضه قابل تشخیص نیست. در این معاینه پزشكی عملكرد اعضا در بینایی، حركت و لامسه مورد بررسی قرار می گیرد. در مرحله بعد پزشك برای اطمینان از تصویربرداری اشعه ایكس، سی تی اسكن و ام آر آی كمك می گیرد.



در بعضی بیماران علائم خیلی مشهود نیست و آن ها فقط از سردرد های خود شكایت می كنند. در این مواقع نیاز به درمان خاصی نیست و پزشك فقط داروهای مسكن برای رفع این سردردها و شل كننده عضلات گردن را تجویز می كند.

در مواردی كه بیمار احساس اختلال در انجام كارهای روزانه را داشته باشد نیاز است پزشك روش جراحی را به عنوان تنها روش درمانی این سندروم انجام می دهد. این جراحی برای رفع فشار مضاعف ایجاد شده روی مغز و برگرداندن روند اصلی جریان مایع مغزی نخاعی انجام می گیرد.

جراحی لامینوكتومی نخاع، الكتروكوتر، جراحی رفع فشار حفره خلفی و جراحی هیدروسفالی انواع جراحی برای درمان فتق مخچه هستند. در جراحی لامینوكتومی نخاع قسمتی از استخوان بالایی كانال نخاعی برداشته می شود. در روش الكتروكوتر پزشك با استفاده از جریان های الكتریكی قسمت پایینی مخچه را منقبض می كند. در جراحی رفع فشار حفره خلفی بخشی از انتهای جمجمه برداشته شده كه در نتیجه آن راه جریان مایع مغزی نخاعی عریض تر می شود. در جراحی هیدروسفالی از شانت مغزی برای بهبود مشكلات این عارضه استفاده می شود.

بعد از انجام هر كدام از این جراحی ها بیمار باید مراقبت های پس از جراحی را داشته باشد. این مراقبت ها عبارتند از: استفاده از داروهای مسكن برای كاهش درد و داروهای ضد تهوع، فیزیوتراپی برای بازیابی توان حركتی، وارد آوردن كمترین فشار به ستون فقرات در هنگام نشستن و راه رفتن، انجام ورزش های ساده و منظم برای بهبود درد و سفتی عضلات گردن، پرهیز از انجام حركات ناگهانی و ورزش هایی مانند شنا.

هر علائمی مانند درد شدید در گردن، عفونت، نشت مایع مغزی، سردرد و تهوع شدید و اختلال در هوشیاری به عنوان علائم هشدار دهنده پس از جراحی شناخته می شود.

انتهای متن/ علی صبوری
   تاریخ: ۱۴:۱۰ - ۱۶/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۰