دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اقدامات پیشگیرانه از كم شنوایی و بیماری های گوشی جلوگیری می كند
 
كرمانشاه- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه گفت: با اقدامات پیشگیرانه مناسب مانند محافظت شنوایی در برابر اصوات بلند، اجرای اقدامات مراقبتی از سلامت گوش و شنوایی و ایمن سازی افراد در برابر بیماری های عفونی می توان از ابتلا به كم شنوایی و بیماری های گوشی مربوط به آن جلوگیری كرد.
اقدامات پیشگیرانه از كم شنوایی و بیماری های گوشی جلوگیری می كند كرمانشاه- ایرنا- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه گفت: با اقدامات پیشگیرانه مناسب مانند محافظت شنوایی در برابر اصوات بلند، اجرای اقدامات مراقبتی از سلامت گوش و شنوایی و ایمن سازی افراد در برابر بیماری های عفونی می توان از ابتلا به كم شنوایی و بیماری های گوشی مربوط به آن جلوگیری كرد.

دكتر «ابراهیم شكیبا» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه تأكید سازمان جهانی بهداشت در سال 2022 میلادی بر روی «شنیدن ایمن» متمركز شده است، افزود: نقص شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یكی از شایعترین ناهنجاری های بدو تولد محسوب می شود.

وی اظهار داشت: خطر آسیب شنوایی ناشی از اصوات تفریحی و استفاده ناایمن از وسایل صوتی شخصی را می توان با برنامه های آگاه سازی و ارتقا سطح سواد سلامت و ترویج شنیدن ایمن كاهش داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه با اعلام اینكه افرادی كه در معرض خطر كم شنوایی هستند باید شنوایی خود را بطور مرتب و منظم بررسی كنند، گفت: پیشگیری به موقع برای جلوگیری و رفع كم شنوایی و یا ناشنوایی در طول زندگی یك ضرورت است.

وی تاكید كرد: سرمایه گذاری در مداخلات مراقبتی مقرون به صرفه به نفع افراد كم شنوا خواهد بود و سود مالی موثری را برای كل جامعه به ارمغان خواهد داشت.

دكتر شكیبا عنوان كرد: در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری آن در كودك، ناآشنا بودن خانواده ها باعلایم اولیه آن، نداشتن اطلاع از خدمات موجود و دانش ناكافی متخصصین درباره میزان شیوع و عوارض بسیار جدی آن كه با تأخیر زیاد شناسایی می شود، باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت كودك خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینكه آمار كم شنوایی ناتوان كننده از میزان 360 میلیون نفر در سال 2013 به 466 میلیون نفر در سال 2018 در جهان رسیده است، گفت: حداقل دو سوم این افراد دركشورهای در حال توسعه زندگی می كنند هر چقدر مشكل شنوایی زودتر تشخیص داده شود، پیش آگهی آن بهتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه گفت: در آذر ماه 95 توسط معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ادغام برنامه به دانشگاه های علوم پزشكی كشور ابلاغ شد، سپس در مرداد ماه سال 1400 برنامه خدمات پیشگیری، كنترل و مراقبت كم شنوایی و فرآیند ثبت خدمات ارزیابی و غربالگری شنوایی 5-3 روزگی نوزادان در سامانه پرونده الكترونیك سلامت و دسترسی برای همه ارایه دهندگان خدمت فراهم شد.

وی اضافه كرد: بدین ترتیب ادغام برنامه شناسایی، تشخیص و مداخله زودهنگام كم شنوایی نوزادان در نظام سلامت كشور كلید خورد و برنامه توسعه آن تدوین شد.

شكیبا با بیان اینكه هم اكنون 466 میلیون نفر در جهان از كم شنوایی رنج می برند كه 34 میلیون نفر از آنها كودك هستند، گفت: شیوع كم شنوایی ناتوان كننده دوره نوزادی یك تا سه در هر یك هزار تولد زنده گزارش شده؛ این آمار بین 20 تا 40 در هر هزار مورد نوزاد بستری در بخش مراقبت های ویژه گزارش شده است.

وی در پایان عنوان كرد: شیوع كم شنوایی در كودكان بدو ورود به مدرسه پیش دبستانی 5.2 درصد و در میان كودكان سن مدرسه 11 تا 15 درصد است.

برچسب ها
- آلودگی صوتی
- كرمانشاه
- كم شنوایی
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۱۰ - ۲۰/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۹