دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

كمردرد و آسیب های فیزیكی ناشی از رعایت نكردن اصول ایمنی در خانه تكانی
 
یك متخصص فیزیوتراپی در خصوص آسیب های فیزیكی كه در خانه تكانی به بدن وارد می شوند هشدار داد.
محمدباقر شمسی گفت: كمر درد و آسیب های فیزیكی به استخوان بدن جزو شایع ترین اتفاقاتی است كه به علت رعایت نكردن اصول ایمنی خانه تكانی برای افراد رخ می دهد.

از جمله آسیب های خانه تكانی مربوط به آسیب های اسكلتی عضلانی است و اغلب به علت سقوط و یا بلند كردن و جابجایی اشیای سنگین ایجاد می شود.

متأسفانه افراد از مشكلات ناشی از بلندكردن اجسام سنگین غافلند و نمی دانند كه درست بلند نكردن اجسام سنگین چه پیامد هایی به همراه دارد.

سعی كنید در جابه جایی اجسام سنگین از دیگران كمك بگیرید و نباید اجسام سنگین را به تنهایی بلند كنید چرا كه آسیب های كمر اغلب به دلیل بلند كردن یا جابه جا كردن اشیا سنگین بروز می كند.

همچنین كشیدگی ماهیچه ها یا پیچ خوردگی ممكن است در اثر بلندكردن جسمی كه بسیار سنگین است، یا بلند كردن اشیا به شكل نادرست ایجاد شود.

در جریان خانه تكانی، تمام كار ها باید متناسب با توان فرد انجام شود و هنگام بلندكردن اجسام از زمین تمام فشار بر كمر وارد نشده و با كمك خم شدن زانو ها وسیله را بلند كرد.

یكی از عادات اشتباه انجام سریع كار ها و استراحت نداشتن بین كار است كه می تواند آسیب های جدی به اعضای بدن وارد كند؛ بنابراین فعالیت های فیزیكی باید با سرعت مناسب انجام شوند تا به این ترتیب عضلات حین انجام كار بتوانند استراحت كوتاه داشته باشند و از انقباض مداوم عضلات جلوگیری شود.

در خانه تكانی انجام كار ها در روز های متوالی باعث می شود كه فرد فرصت استراحت كافی داشته باشد و بدن كمتر دچار آسیب های فیزیكی شود.

از كار یكنواخت پرهیز كنید چرا كه در این وضعیت به ستون فقرات و گردن فشار وارد می شود و بهتر است پنج تا 10 دقیقه پس از انجام هر كاری، آن كار عوض شود و كار دیگری بپردازید و باید در انجام كار ها تنوع داشته باشید تا به شكل مداوم به یك قسمت بدن فشار نیاید.
   تاریخ: ۰۰:۳۵ - ۲۰/۱۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۴