دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

فضاهای عمومی پذیرای كودكان اوتیسم نیست
 
تهران - ایرنا - مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: فضاهای عمومی مانند پارك و استخر یا در اتوبوس و قطار مترو پذیرای كودكان اوتیسم نیستند چون مردم رفتارهای فرد دارای اوتیسم را نمی شناسند.
فضاهای عمومی پذیرای كودكان اوتیسم نیست تهران - ایرنا - مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: فضاهای عمومی مانند پارك و استخر یا در اتوبوس و قطار مترو پذیرای كودكان اوتیسم نیستند چون مردم رفتارهای فرد دارای اوتیسم را نمی شناسند.

سعیده صالح غفاری روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت ماه جهانی اوتیسم - از دوم آوریل برابر 13 فروردین به مدت یك ماه - افزود: افراد دارای اوتیسم نیازهایی مانند نیاز به خرید رفتن، سوار مترو و اتوبوس شدن، سلمانی رفتن یا مراجعه به پارك یا استخر دارند اما متاسفانه اگر مردم رفتارهای اوتیسم را نشناسند، پذیرای افراد اوتیسم نیز نخواهند بود.

وی خاطرنشان كرد: طیف اختلال اوتیسم پیچیده ترین و سخت ترین اختلال رشدی تكاملی در دوران كودكی است كه متاسفانه با آمار رو به افزایش آن روبرو هستیم و از هر 59 تولد، یك فرد مبتلا به اوتیسم است.

چالش انزوای جامعه اوتیسم

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با بیان اینكه این انجمن، انجمن مردم نهاد و ملی است كه از سال 1393 در كشور فعالیت های گسترده خود را با راهبرد اصلی افزایش آگاهی جامعه نسبت به این طیف از اختلال شروع كرده است، افزود: این انجمن برنامه های مدونی را طی یك ماه و دو كمپین پیاده سازی می كند كه محور این كمپین ها، درك متقابل جامعه نسبت به شناخت نیازهای خانواده اوتیسم است چون این خانواده ها واقعا خانواده ای پر از چالش و خاص محسوب می شوند.

غفاری اضافه كرد: همچنین نحوه پذیرش، نحوه ارتباط و نحوه آموزش فرد اوتیسم در این كمپین ها گنجانده می شود. موضوعاتی مانند اینكه هنگامی كه در جامعه با كودك، نوجوان یا بزرگسال اوتیسم برخورد می كنیم، رفتارهای این فرد اوتیسم را چگونه می توانیم بشناسیم و نحوه ارتباط ما با آن فرد و مادر كودك چگونه باید باشد.

وی تصریح كرد: جامعه اوتیسم ایران به شدت دچار انزوا است و متاسفانه به خاطر مشكلات عدیده حسی، تعاملی و ارتباطی و مشكلات رفتاری، نمی تواند در جامعه خودش را مطرح كند، نشان دهد و حتی نیازهای اولیه خود را از محیط اطراف خود دریافت كند. محور دوم فعالیت های انجمن، نقش انجمن در مطالبه گری كلان از سیستم حاكمیت است.

مشكلات حاد رفتاری و توانبخشی بزرگسالان اوتیسم

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: از مشكلات و مسائل دیگری كه جامعه اوتیسم ایران امروزه با آن به شدت مواجه است، دوران بزرگسالی اوتیسم است كه متاسفانه خانواده ها به دلیل عدم شناخت مطلق جامعه در دهه قبل و به دلیل اینكه خود خانواده نیز آموزش های لازم را دریافت نكرده بود كه چگونه با فرزند اوتیسم خود در مرحله پذیرش قرار بگیرد و آموزش ها را خود خانواده بتواند از بطن خانواده برای فرزند اوتیسم خود فراهم كند.

غفاری ادامه داد: ما بزرگسالانی را داریم كه دچار مشكلات عدیده رفتاری و مشكلات به شدت توانبخشی از جنس عدم یكپارچگی حسی هستند.

وی افزود: متاسفانه در لایه سازمان های حمایتگر، ما مراكز استاندارد حمایتی و مراقبتی روزانه نداریم یا اگر هم داریم، نه تنها اوتیسم بلكه دیگر اختلالات روان در آن جایگاه بستری می شوند و مورد مراقبت قرار می گیرند كه دیگر بیماران به هیچوجه شرایط فرد اوتیسم را ندارند.

فقر آموزشی كودكان اوتیسم با شیوع كرونا

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: كودكان طیف اوتیسم كه در اختلال در طیف متوسط و خفیف قرار دارند، به راحتی می توانند از آموزش های دوران دبستان و پیش دبستان بهره ببرند و به راحتی می توانند با كمك سازمان های آموزشی حمایتگر در مدارس عادی به تحصیلات خود ادامه دهند اما با توجه به ایجاد فضای كرونا و همه گیری آن، این فضای آموزشی برابر متاسفانه در شكل حادتر و پیچیده تری از كودكان طیف خفیف و متوسط اوتیسم گرفته شد.

غفاری افزود: چون نوع آموزش فرزندان اوتیسم از جنس آموزش تصویری و حضوری برای آنها اثربخشی بالاتری دارد با چالش جدیدی در جامعه اوتیسم مواجه شدیم كه خلاء و فقر آموزشی طی 2 سال گذشته بوده است.

وی تاكیدكرد: امسال تمام سازمان های حمایتگر آموزشی در حوزه اوتیسم، خود را متعهد می دانند كه فضاهای آموزشی را مجددا براساس چالش های موجود در جامعه جهانی برای یادگیری هرچه بیشتر كودكان اوتیسم مناسب سازی و بهینه سازی كنند تا آنان بتوانند از این حق برابر دوران كودكی بهره ببرند و استفاده كنند.

دعوت از خیران برای پرداخت كمك هزینه های سنگین توانبخشی اوتیسم

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با گرامیداشت ماه جهانی آگاهی بخشی اوتیسم از تمام جامعه خواست كه جامعه دوستدار اوتیسم باشد و افزود: بیایید جامعه ای باشیم كه افراد اوتیسم را به خوبی بشناسد، نیازهای كودكان و خانواده های اوتیسم را به خوبی بداند و در امر پذیرش و ایجاد جایگاه برابر از خانواده ها و كودكان اوتیسم، استقبال كند.

غفاری ادامه داد: ما نیكوكاران را فرامی خوانیم به اینكه در امر پرداخت كمك هزینه های سنگین توانبخشی و ماهانه كودكان اوتیسم كه ماهانه پنج تا 6 میلیون تومان برای هزینه های جلسات گفتاردرمانی، كاردرمانی و رفتاردرمانی باید بپردازند، در كنار انجمن اوتیسم ایران به حمایت كودك اوتیسم بپردازد تا ما شاهد كودكانی باشیم كه بتوانند به جامعه عادی بازگردند و از مهارت های اولیه برخوردار باشند.

وی اضافه كرد: ما از سیستم حاكمیت، وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشكی، سازمان بهزیستی كشور، وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و دیگر نهادها مانند شوراهای شهر، شهرداری ها، وزارت كشور، وزارت ارشاد و سازمان های مختلف فرهنگی و هنری به شدت استدعا داریم و آنها را فرامی خوانیم به اینكه در امر رسیدگی به نیازهای به حق قانونی و حقوقی، مطالبات درمانی و توانبخشی، اختصاص یارانه های به حق طیف اختلال اوتیسم، سازمان های بیمه پایه، همگی كمك كنند تا هزینه های خانواده اوتیسم را به حداقل ممكن كاهش دهیم تا هیچ كودك اوتیسم از درمان توانبخشی محروم نماند.

نظام آموزشی فراگیر و ایجاد فرصت های برابر آموزشی شعار جهانی اوتیسم برای امسال

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به شعار جهانی امسال اوتیسم مبنی بر " نظام آموزشی فراگیر و ایجاد فرصت های برابر آموزشی" گفت: برای روز جهانی اوتیسم و ماه جهانی اوتیسم هر سال سازمان ملل در روز دوم آوریل به واسطه دبیركل سازمان بیانیه ای منتشر می كند كه در آن بیانیه علاوه بر تاكید بر ضرورت امر آگاهی بخشی اوتیسم در كل جوامع دنیا، شعار یا محوری تعریف می كند كه امسال این محور حول آموزش است.

غفاری افزود: جوامع بشری از جمله سازمان های دولتی، مردم نهاد و مراكز خصوصی و توانبخشی فعال در حوزه اوتیسم بر اساس این شعار، فعالیت های خود را برنامه ریزی می كنند.

برچسب ها
- اوتیسم
- سازمان بهزیستی كشور
- توانبخشی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۳۹ - ۱۴/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۰