دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳

اتیسم شایع ترین اختلال عصبی است
 
اختلال طیف اتیسم یكی از 6 اختلال رشدی عصبی و شایع ترین آن هاست. این اختلال از دوران كودكی بروز می كند و حدود 18 ماهگی قابل تشخیص است.
با اختلال طیف اتیسم بیشتر آشنا شویم

سازمان بهزیستی كشور در روز آگاهی رسانی اختلال اتیسم گزارش داد: اتیسم یا Autism Spectrum Disorder (ASD) دسته ای از اختلالات تكاملی سیستم عصبی است كه از جمله تظاهرات اصلی آن می توان به نقص در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و نیز وجود رفتارهای تكراری و علایق محدود اشاره كرد.

علاوه بر نقص در توانایی های اجتماعی و رفتارهای كلیشه ای و تكراری، كودكان اتیستیك دارای تأخیر در توانایی های حركتی هستند. تأخیر در توانایی های حركتی در كودكان اتیستیك متنوع است و شامل تأخیر در نشستن، خزیدن، راه رفتن و قدم برداشتن غیرطبیعی، كنترل ضعیف وضعیتی و نیز ناتوانی در برنامه ریزی حركتی است.

از دیگر علائم اتیسم می توان به كندی روند رشد زبان و گفتار كودك، رفتارهای قالبی و كلیشه ای، عدم توانایی بازی، اختلال در یكپارچگی حسی تجربه های حسی متفاوت، مقاومت در برابر هر گونه تغییر در شرایط محیطی اشاره كرد.

در سال 2013 شیوع این اختلال در كودكان و بزرگسالان در آمریكا و سایر كشور ها 1 درصد و در سال 2015 در كشور آمریكا شیوع 1 در 68 گزارش شده است.

در حال حاضر نتایج مطالعات انجام شده در ایران شیوع یك درصدی را نشان می دهد. برای پیشگیری از عوارض منفی، این اختلال باید هر چه زودتر شناسایی شود و كودكان دارای این اختلال تحت آموزش و توانبخشی ویژه قرار بگیرند.

خانواده های دارای كودك اتیسم برای كمك به كودك و رساندن او به حداكثر توانمندی در درجه اول باید مشكل كودك را بپذیرند. با ویژگی های اختلال طیف اتیسم كاملا آشنا شده تا بتوانند در برابر رفتار های به ظاهر ناسازگارانه كودك كه ناشی از مشكلات ارتباطی و حسی است، بهترین برخورد را انجام دهند.

به منظور اهمیت سلامتی افراد مبتلا به اتیسم، دوم آوریل مقارن با 13 فروردین، روز جهانی آگاهی رسانی درباره اتیسم نام گذاری شده است.
   تاریخ: ۱۹:۴۹ - ۱۳/۰۱/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۰